6590
Sök

Tips på "plast rutor" ?

LillNaisarn
15 november 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.
Så har jag funderat ett bra tag på att ha det istället för org rutorna och förhoppningsvis spara lite vikt.

Funkar lite tjockare plexiglas som detta eller är tex lexan att föredra?
Eller finns det något likvärdigt som är billigare än lexan och funkar bra?

Samtliga tips mottages tacksamt.
Senast redigerat av LillNaisarn (15 november 2008)

16 197 Inlägg
15 november 2008
#2
LillNaisarn skrev:
Som rubriken lyder.
Så har jag funderat ett bra tag på att ha det istället för org rutorna och förhoppningsvis spara lite vikt.

Funkar lite tjockare plexiglas som detta eller är tex lexan att föredra?
Eller finns det något likvärdigt som är billigare än lexan och funkar bra?

Samtliga tips mottages tacksamt.

de bästa e ju polycarbonat smile  finns även reptåligt men de e DYRT.

plexi e ju ett fabrikat. 3-4 mm acryl funkar bra men de blir repigt jätte lätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

LillNaisarn
15 november 2008
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
de bästa e ju polycarbonat smile  finns även reptåligt men de e DYRT.

plexi e ju ett fabrikat. 3-4 mm acryl funkar bra men de blir repigt jätte lätt.

Tack för ditt snabba svar!

Du kanske råkas veta vart man kan få tag i detta eller flera liknande produkter så man kan kika och få ett humm om vad det skulle kosta?

16 197 Inlägg
15 november 2008
#4
LillNaisarn skrev:
evilaudio skrev:
de bästa e ju polycarbonat smile  finns även reptåligt men de e DYRT.

plexi e ju ett fabrikat. 3-4 mm acryl funkar bra men de blir repigt jätte lätt.

Tack för ditt snabba svar!

Du kanske råkas veta vart man kan få tag i detta eller flera liknande produkter så man kan kika och få ett humm om vad det skulle kosta?

snacka me Tokken här på garaget.. han jobbar me sånt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

LillNaisarn
15 november 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
LillNaisarn skrev:
evilaudio skrev:
de bästa e ju polycarbonat smile  finns även reptåligt men de e DYRT.

plexi e ju ett fabrikat. 3-4 mm acryl funkar bra men de blir repigt jätte lätt.

Tack för ditt snabba svar!

Du kanske råkas veta vart man kan få tag i detta eller flera liknande produkter så man kan kika och få ett humm om vad det skulle kosta?

snacka me Tokken här på garaget.. han jobbar me sånt.

Tack för ditt tips.
Får kasta iväg ett PM.

Tackar & bockar återigen.

406 Inlägg
16 november 2008
#6
Ett tips, polykarbonat är hårt, svårt att forma. Jag valde 4 mm makrolon (lexan) till mina bakrutor. Nu är mina rutor duktigt välvda så det blev rent ut sagt skit med 4mm så jag ska byta till 2 mm i stället.
Men som sagt det repas duktigt lätt.

My way or the highway? I take both sideways

1 311 Inlägg
16 november 2008
#7
Jag tyckte att 4mm makrolon var perfekt att handskas med, den blir ju heller inte lika sladdrig som tunnare. Plexi kan du glömma med en gång, sprött och blir repigt.

Vill du ha en plast som inte blir repig ska du köpa safirbelagd makrolon men den kostar några kronor mer!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

KHRacing
16 november 2008
Trådstartare
#8
Plexi är rent sagt livsfarligt. då det splittras  i vassa delar som flyger runt.... Lexan däremot, går inte sönder alls typ

bonntrimmare
655 Inlägg
16 november 2008
#9
va snackar vi om för priser ? ge nåt exempel smile

Edit* stavningen tongue
Senast redigerat av BOLUND (16 november 2008)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
16 november 2008
#10
BOLUND skrev:
va snackar vi om för priser ? ge nåt exempel smile

Edit* stavningen tongue

Jag är med nyfiken! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Kokar ris
923 Inlägg
16 november 2008
#11
KHRacing skrev:
Plexi är rent sagt livsfarligt. då det splittras  i vassa delar som flyger runt.... Lexan däremot, går inte sönder alls typ

hah, ja då slår man ju iallafall sönder skallen på vindrutan.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

bonntrimmare
655 Inlägg
16 november 2008
#12
Larsson_Power skrev:
BOLUND skrev:
va snackar vi om för priser ? ge nåt exempel smile

Edit* stavningen tongue

Jag är med nyfiken! big_smile

big_smile

1 311 Inlägg
16 november 2008
#13
två sidorutor + bakrutan kostar 3000kr ca i safirbelagd makrolon

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

bonntrimmare
655 Inlägg
16 november 2008
#14
okaj men de va väldigt bra rutor då?

1 311 Inlägg
16 november 2008
#15
ja det är de "bästa" plastrutorna iaf, vad jag vet så finns det inga bättre plastrutor, eller det finns det säkert men till någorlunda humana priser då vill säga!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

KHRacing
16 november 2008
Trådstartare
#16
Glöm inte att det är 100& olagligt med plastrutor i en vanligt gaturegistrerad bil.

1 311 Inlägg
17 november 2008
#17
även bak om den är reggad för två?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

LillNaisarn
17 november 2008
Trådstartare
#18
Corpze skrev:
två sidorutor + bakrutan kostar 3000kr ca i safirbelagd makrolon

Corpze skrev:
Jag tyckte att 4mm makrolon var perfekt att handskas med, den blir ju heller inte lika sladdrig som tunnare. Plexi kan du glömma med en gång, sprött och blir repigt.

Vill du ha en plast som inte blir repig ska du köpa safirbelagd makrolon men den kostar några kronor mer!

Vart har du köpt för detta pris? tycker inte att det lät ut så farligt precis.
KHRacing skrev:
Glöm inte att det är 100& olagligt med plastrutor i en vanligt gaturegistrerad bil.

Aj det låter ut mindre bra. Men det är väll inte mera än så att man får om man nu hittar någonsatans att köpa ifrån att montera "orginal rutor" vid bes.

Vad krävs annars för om man skulle vela ha dessa rutor vid bes?
(ifall du vet)

Tack till alla som svarat.

1 311 Inlägg
17 november 2008
#19
Fick den prisuppgiften från en kille som jobbar på sportvagnskonsult!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

LillNaisarn
17 november 2008
Trådstartare
#20
Corpze skrev:
Fick den prisuppgiften från en kille som jobbar på sportvagnskonsult!

tack för ditt snabba svar.

Får pröva googla runt lite och se om man hittar ngn som säljer dessa rutor annars får man väll kontakta sportvagnskonsult och se om dom kan hjälpa en.


Sök