Hur sitter bilstereon fast i Volvo 740?

xevz
17 november 2008 · 13 Inlägg

Hej,

köpte mig för ett tag sedan en 740 som vinterpulka.
I bilen satt en Blaupunkt Modena RD 148 monterad men jag är inte riktigt nöjd med den och har en annan stereo liggandes.

Problemet är att få ur Blaupunkten, av vad jag förstått sitter ju stereon monterad i någon slags ram. Så länge man får bort ramen får man bort stereon, men det är lättare sagt än gjort.
Har försökt att bända lite lätt från olika håll för att se om den lossnar någonstans, alternativt om jag hittar några clips, men utan resultat.

Någon som har en idé om hur man lättast får bort stereon utan att riva/ta sönder hela inredningen/infästningen? smile

Tack på förhand,

Mikael

Senast redigerat av xevz (17 november 2008)

einherjer
17 november 2008 · 587 Inlägg

för att lättast få ut den behövs medarna som är gjorda för Blaupunkten för att lösgöra den från stöldkasetten. har man inga såna får man göra:

1 skaffa eller låna medar
2 vålda mer eller mindre med skruvmejsel för att få ur stereon ur stöldkasetten. det går oftast att få ur den hel om man är försiktig men bestämd

Boostrider Försöker iaf
17 november 2008 · 1 998 Inlägg

Ta svetselektroder å hamra på dem så de blir smala. Oftast funkar ju låset att man trycker vid sidan eller in i ett hål.

Om inte ramen ä lackad så slå sönder den om du blir för frustrerad. Kostar ju 79kr på feltema wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
240bns
18 november 2008 · 1 008 Inlägg

Men hallå.... varför vålda?
på varsin sida av apparaten finns 2st små hål i plastsargen, om man inte har originalkrokarna så kan man exempelvis använda sej av ett 4 spikar i samma grovlek eller 4st radiomejslar och stoppa in i hålen och lfrigöra spärrarna. det går att ta en sida åt gången oxå med lite lirk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang