Öppen vevhusventilation och besiktning?

tobiaz83
16 november 2008 · 23 Inlägg

Jag har en Nissan s13. Förra ägaren har satt dit öppen vevehusventilation med filtret väl synligt på toppen. Vad har ni för erfarenhet gällande det och besiktning? Blir de sura eller brukar det gå igenom.
// Tobias

Nissan 200 sx "The Reaper" (1991)
Hilmer
16 november 2008 · 1 789 Inlägg

Detta är en del av avgasreningen, man får alltså inte ha öppen vevhusventilation.

skalmanen
16 november 2008 · 354 Inlägg

Hilmer skrev:
Detta är en del av avgasreningen, man får alltså inte ha öppen vevhusventilation.

Instämmer!! smile

TurbOla Reservdansk
16 november 2008 · 6 271 Inlägg

tobiaz83 skrev:
Jag har en Nissan s13. Förra ägaren har satt dit öppen vevehusventilation med filtret väl synligt på toppen. Vad har ni för erfarenhet gällande det och besiktning? Blir de sura eller brukar det gå igenom.
// Tobias

Det kan nog gå, om det inte syns, men eftersom det tydligen syns väl på din bil, lär dom gapa och gorma på dig om det. smile

Men om man döljer det bör det nog gå utan problem, så länge avgaserna har rätt värde.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jimm
16 november 2008 · 1 661 Inlägg

Hehe, beror helt på besiktningsman. Ibland går det och ibland inte. Fick underkänt för det i år. Ändrade ingenting och kom igenom på ombesiktingen. smile

_DamnIt R1 driver!
16 november 2008 · 5 128 Inlägg

Jag fick på det jag med, men det va för att det stank avgaser och allt vad som nu kommer ut där från hela motorn smile

blacken
16 november 2008 ·

PCV har det varit lag på i många år, och orsaken till det är att gaserna som kommer ut i från spisen är djävligt farliga för ens hälsa..

KHRacing
16 november 2008 ·

_DamnIt skrev:
Jag fick på det jag med, men det va för att det stank avgaser och allt vad som nu kommer ut där från hela motorn smile

Luktar det avgaser ut vevhusventilationen så har du ett fel på din motor, troligen en kass toppackning

jonTe
17 november 2008 · 5 710 Inlägg

KHRacing skrev:

_DamnIt skrev:
Jag fick på det jag med, men det va för att det stank avgaser och allt vad som nu kommer ut där från hela motorn smile

Luktar det avgaser ut vevhusventilationen så har du ett fel på din motor, troligen en kass toppackning

Behöver det absolut inte vara.....vevhusgaserna innehåller lite "gott o blandat" från de 4 takterna d.v.s endel avgaser.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
skalmanen
17 november 2008 · 354 Inlägg

håller nog med jonte

_DamnIt R1 driver!
17 november 2008 · 5 128 Inlägg

KHRacing skrev:

_DamnIt skrev:
Jag fick på det jag med, men det va för att det stank avgaser och allt vad som nu kommer ut där från hela motorn smile

Luktar det avgaser ut vevhusventilationen så har du ett fel på din motor, troligen en kass toppackning

Det är mycket möjligt, för den bilen trillade sönder mer och mer för var dag. Och det luktade avgaser, och massa annat skit

tobiaz83
18 november 2008 · 23 Inlägg

Mmm okej så det är nästan bara att chansa eller så drar iväg filtret så det inte synns.  funderar på att sätta det bakom motorn mot torpedväggen om det finns plats.

Nissan 200 sx "The Reaper" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang