Bass låda i volvo 740

Eddie_88 Hillbilly
8 november 2008 · 206 Inlägg

evilaudio skrev:

i_like_beer skrev:
hade denna lådan i min gamle 740 utan problem.  L7 dubbla 12"

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16259

den kan du väl inte ha fått in under hatthyllan???

inte under hatthyllan, inte mycket som får plats där under.

Living my life sideways!
dbjanoz
8 november 2008 · 1 785 Inlägg

Nicco5 skrev:

Lonefox skrev:

Oscarr skrev:
Vadå anpassad bra till R 10orna? lådan ska du ju bygga så du stämmer av den efter bilen. du måste ha fel låda om det låter mer när du har basarna spelandes mot bagaget...

Faktum är att de flesta lådor "spelar bättre" bakåt, mkt för att djupbasen blir starkare och således uppfattarmånga basen som mer och högre.
Medans den riktigt riktigt detaljerade basen tappas.....

MEN......smaken är olika, jag själv föredrar mer exakt och detaljerad bas mot att bara höra "dunk dunk dunk brööööööl".....

Tack för att någon kunde rätta upp lite! 

jag vet inte vad alla ni lyssnar på för musik, men jag lyssnar nästan bara på hardstyle och hardcore,o där e mest djup bas.
å det kanske är en anledning att det låter bättre med lådan spelandes bakåt?.

men ja spela hur fan ni vill! 

Ta det lugnt med flaskan ikväll!   Haaaj!

Skulle ljudet bli bättre av att det spelar runt i bagaget? Hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Skulle nog vilja påstå att om man inte vill ta del av frekvenser över 35hz så visst kan man spela basen bakåt i en 740 sedan, då får man verkligen ha ett framsystem som går lågt i frekvens för att möta upp!

Senast redigerat av dbjanoz (8 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
8 november 2008 · 7 241 Inlägg

dbjanoz skrev:

Nicco5 skrev:

Lonefox skrev:

Faktum är att de flesta lådor "spelar bättre" bakåt, mkt för att djupbasen blir starkare och således uppfattarmånga basen som mer och högre.
Medans den riktigt riktigt detaljerade basen tappas.....

MEN......smaken är olika, jag själv föredrar mer exakt och detaljerad bas mot att bara höra "dunk dunk dunk brööööööl".....

Tack för att någon kunde rätta upp lite! 

jag vet inte vad alla ni lyssnar på för musik, men jag lyssnar nästan bara på hardstyle och hardcore,o där e mest djup bas.
å det kanske är en anledning att det låter bättre med lådan spelandes bakåt?.

men ja spela hur fan ni vill! 

Ta det lugnt med flaskan ikväll!   Haaaj!

Skulle ljudet bli bättre av att det spelar runt i bagaget? Hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Skulle nog vilja påstå att om man inte vill ta del av frekvenser över 35hz så visst kan man spela basen bakåt i en 740 sedan, då får man verkligen ha ett framsystem som går lågt i frekvens för att möta upp!

Varför tror du att jag skrev "spela bättre"? Tror du får vakna lite wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
volvov
9 november 2008 · 127 Inlägg

men släng ner lådan i skuffen å va glad om du får tillbaka din bil tongue

Volvo 960 "T5" (1992)
Volvo 240 DL "T5" (1975)
dbjanoz
9 november 2008 · 1 785 Inlägg

Lonefox skrev:

dbjanoz skrev:

Nicco5 skrev:
Tack för att någon kunde rätta upp lite! 

jag vet inte vad alla ni lyssnar på för musik, men jag lyssnar nästan bara på hardstyle och hardcore,o där e mest djup bas.
å det kanske är en anledning att det låter bättre med lådan spelandes bakåt?.

men ja spela hur fan ni vill! 

Ta det lugnt med flaskan ikväll!   Haaaj!

Skulle ljudet bli bättre av att det spelar runt i bagaget? Hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Skulle nog vilja påstå att om man inte vill ta del av frekvenser över 35hz så visst kan man spela basen bakåt i en 740 sedan, då får man verkligen ha ett framsystem som går lågt i frekvens för att möta upp!

Varför tror du att jag skrev "spela bättre"? Tror du får vakna lite wink

Du kanske skulle tolka min text istället. Jag förstod vad du menade med din text, men jag förstår inte hur du kan ha den uppfattningen att ljudet blir förbättrat på något sätt av att spela bakåt i en sedan.

Fråga två var: hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Ett jämförbart exempel som jag inte tror någon skulle tala emot är att en bas i en väl anpassad låda spelar mycket trevligare än en openair bas i ett stort odefinierat bagageutrymme. Men det är väl ingen här som förstår vad jag menar denna gången heller?

Senast redigerat av dbjanoz (9 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
guwib
18 november 2008 · 624 Inlägg

vadå.. hur bra låda är bagaget??! har du elementen lösa i bagaget eller.hmm
basarna flyttar ju luft och behöver spelrum, de dränks i rygstödet, visst de kan säkert spela så, och säkert låta bra och så.. men om man ser till alla som bygger riktigt tävlingsljud så är det ju inte en jävel som knölar in lådan bakvänd..!? verkar mest vara ngn övertro att det skall spella mer när de är riktade in mot kupen

har basen fritt spelrum ut genom skidluckan är det en sak..

sen spelar en reflexlåda ej enbart genom röret..halva effekten där bara. i en korrekt dimensionerad låda skall "ljudet" komma i fas med flåset från reflexröret..

sen visst så kan det självklart låta bra med felvänd låda..
det finns inga riktigt självklara rätt och fel inom biljud.
sen är det ju upp till gemene man att avgöra hur de upplever sina anläggningar

who´s the man?
Lonefox Bad music kills good sound
18 november 2008 · 7 241 Inlägg

dbjanoz skrev:

Lonefox skrev:

dbjanoz skrev:

Skulle ljudet bli bättre av att det spelar runt i bagaget? Hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Skulle nog vilja påstå att om man inte vill ta del av frekvenser över 35hz så visst kan man spela basen bakåt i en 740 sedan, då får man verkligen ha ett framsystem som går lågt i frekvens för att möta upp!

Varför tror du att jag skrev "spela bättre"? Tror du får vakna lite wink

Du kanske skulle tolka min text istället. Jag förstod vad du menade med din text, men jag förstår inte hur du kan ha den uppfattningen att ljudet blir förbättrat på något sätt av att spela bakåt i en sedan.

Fråga två var: hur bra låda är bagaget på en skala av 10?

Ett jämförbart exempel som jag inte tror någon skulle tala emot är att en bas i en väl anpassad låda spelar mycket trevligare än en openair bas i ett stort odefinierat bagageutrymme. Men det är väl ingen här som förstår vad jag menar denna gången heller?

Jodå....jag förstår vad du menar. Men merparten av folk ser showbyggen med basarna spelandes i bagaget, merparten av folk vill ha mkt djupbas (vilket man ofta får med basarna bakåt) men till e bekostdnad av detaljrikedom och rapphet. Som jag sade i min första kommentar om det. JAG gillar det inte. Men hur många tror du på en skala vill ha mer korrekt ljud? (Vi är ett fåtal jämfört med den stora massan som håller på)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
19 november 2008 · 1 785 Inlägg

guwib skrev:
vadå.. hur bra låda är bagaget??! har du elementen lösa i bagaget eller.hmm
basarna flyttar ju luft och behöver spelrum, de dränks i rygstödet, visst de kan säkert spela så, och säkert låta bra och så.. men om man ser till alla som bygger riktigt tävlingsljud så är det ju inte en jävel som knölar in lådan bakvänd..!? verkar mest vara ngn övertro att det skall spella mer när de är riktade in mot kupen

har basen fritt spelrum ut genom skidluckan är det en sak..

sen spelar en reflexlåda ej enbart genom röret..halva effekten där bara. i en korrekt dimensionerad låda skall "ljudet" komma i fas med flåset från reflexröret..

sen visst så kan det självklart låta bra med felvänd låda..
det finns inga riktigt självklara rätt och fel inom biljud.
sen är det ju upp till gemene man att avgöra hur de upplever sina anläggningar

Det är alltså forfarande så att ingen förstår vad jag menar med bagaget i en sedan som baslåda. Eftersom utrymmet mellan kupé och bagage är skiljt åt sånär som på några små passager i hatthylla och skidlucka så fungerar bagaget som lådvolym åt basen i båda fallen. Alltså sluten låda och basreflex blir hur man än gör antingen en dubbel portad låda eller en 4 ordningens bandpass. Om ni trots denna beskrivning inte förstå vad jag menar så kolla denna bilden. Röd volym är lådans portade del, blått är den portade delen, grönt är kupén.  Även om det är en sluten låda i bagaget kan man se att den blåa volymen ger en portad låda innan ljudet förs över till kupén. Någon som förstår vad jag menar nu?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/large/504670_mw828d.jpg

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
19 november 2008 · 7 241 Inlägg

dbjanoz skrev:

guwib skrev:
vadå.. hur bra låda är bagaget??! har du elementen lösa i bagaget eller.hmm
basarna flyttar ju luft och behöver spelrum, de dränks i rygstödet, visst de kan säkert spela så, och säkert låta bra och så.. men om man ser till alla som bygger riktigt tävlingsljud så är det ju inte en jävel som knölar in lådan bakvänd..!? verkar mest vara ngn övertro att det skall spella mer när de är riktade in mot kupen

har basen fritt spelrum ut genom skidluckan är det en sak..

sen spelar en reflexlåda ej enbart genom röret..halva effekten där bara. i en korrekt dimensionerad låda skall "ljudet" komma i fas med flåset från reflexröret..

sen visst så kan det självklart låta bra med felvänd låda..
det finns inga riktigt självklara rätt och fel inom biljud.
sen är det ju upp till gemene man att avgöra hur de upplever sina anläggningar

Det är alltså forfarande så att ingen förstår vad jag menar med bagaget i en sedan som baslåda. Eftersom utrymmet mellan kupé och bagage är skiljt åt sånär som på några små passager i hatthylla och skidlucka så fungerar bagaget som lådvolym åt basen i båda fallen. Alltså sluten låda och basreflex blir hur man än gör antingen en dubbel portad låda eller en 4 ordningens bandpass. Om ni trots denna beskrivning inte förstå vad jag menar så kolla denna bilden. Röd volym är lådans portade del, blått är den portade delen, grönt är kupén.  Även om det är en sluten låda i bagaget kan man se att den blåa volymen ger en portad låda innan ljudet förs över till kupén. Någon som förstår vad jag menar nu?


http://www1.garaget.org/gallery/archive … mw828d.jpg

Näääääää............det menar du inte?
Det är ju av den anledningen basen UPPLEVS som djupare och med mer tryck.
Och därav att "det spelar bättre" i mångas ögon...men vart har de kontrollen? Attacken? Detaljrikedomen?

Vi sitter och säger samma sak fast på olika sätt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang