5460
Sök

Bilen ryker vitt. Audi 100 2.3E

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Tja,

Som några av er vet har jag nyligen bytt motor i min bil mot en motor som jag själv renoverade.

Bilen har sedan uppstart rykt vitt hela tiden, varm som kall.
Att en bil ryker vitt tyder ju oftast på en trasig topplockspackning. Men detta kan det inte bero på i mitt fall.
Alla packningar och packboxar är bytta osv.

Ingen vit/grå kräm-aktik sörja i oljepåfyllningslocket eller så långt som man ser under ventilkåpan.
Ej heller på stickan.
Kylvätskan försvinner det inte en droppe utav och luktar inte heller bensin/olja eller avgaser.

Motorn går perfekt och är den absolut piggaste 10V Audi femman jag kört.

Nu har jag endast kört ca 40 mil sedan renoveringen, men jag kan inte tänka mig att topplockspackningen kan ha gått, då allt är nytt och toppen är kontrollerad efter skevhet osv.

Jag har ett avgasläckade (stort) just innan katalysatorn, kan detta ge dessa symptomer?
Har då aldrig varit med om det, men man vet ju aldrig.
Jag har inte haft möjlighet att kolla avgasvärdena ännu.

Bilen stod ju under en period från Maj till September, så det kanske har samlats kondens och vatten i katalysatorn? 
Även i tanken, då det endast fanns kring 10-15 liter (80 liters tank) 

Borde inte ev kondens hunnit försvinna under de 40 milen jag kört?

Bränsleförbrukningen är normal, 0.98 blandat körning.

Hoppas ni kan hjälpa mig finna felet eller bekräfta min tanke om kondens och vatten i katalysator / bränsletank.

Bilen är alltså en Audi 100 2.3E -88b.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
OBS, glömde skriva att toppen är kontrollerad efter sprickor och skevhet.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 001 Inlägg
18 november 2008
lite mystiskt verkar det som, hur har du kört dessa 40 mil? småkörning eller lite längre >5mil?
Hålet i avgassystemet är det innan lambdan?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
lite mystiskt verkar det som, hur har du kört dessa 40 mil? småkörning eller lite längre >5mil?
Hålet i avgassystemet är det innan lambdan?

Första provturen var på ca 5-6 km.
Sedan en långfärd på 20 mil hem.

Sedan dess är det bara typ fram och tillbaka till affären.

Jepp, det är innan lambdan.

Mvh Tommy

4 001 Inlägg
18 november 2008
fram & tebaka till affären kan ju ge en massa kondens i avgassystemet men den borde inte ha rykt efter turen på 20 mil, pröva att laga hålet för det kan ju f*cka upp värdena men den borde inte ha rykt vitt då...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
fram & tebaka till affären kan ju ge en massa kondens i avgassystemet men den borde inte ha rykt efter turen på 20 mil, pröva att laga hålet för det kan ju f*cka upp värdena men den borde inte ha rykt vitt då...

Nu kan jag inte säga att jag är helt säker på att den rykte efter 20 mils turen, då jag kom hem halv två på natten och parkerade bara och spran bums i säng sen.

Men dagen efter rykte den som fan.

Men om vi går över till det med kondens i tanken, jag tankade ju full tank innan jag åkte.
Det borde ju isf ha spätt ut sig såpass att kondensen i princip är obefintlig?

Riktigt konstigt detta, irriterande när man just helrenoverat motorn.
Och jag vet att allt är rätt gjort, då det inte är direkt första gången jag gör det..
..men iofs, alla kan göra misstag.

Har en ny packning liggandes till röret som läcker, men har ingenstans att byta den.
Våga vägra verkstad wink Iaf när man själv har jobbat på en... tongue

Mvh Tommy

4 001 Inlägg
18 november 2008
hade det varit kondens i bensinen borde du ha märkt det på gången i motorn, borde varit ryckig och kanske orkeslös & taskig tomgång.

Är toppen efterdragen och ditsatt efter konstens alla regler?
Har du kollat på stiften så det inte är någon sörja på dom (du har väl glykol i, annars är det inte så lätt att se)?

Annars så är det bara att ta några turer på x mil och kolla den när den är riktigt varm.

ps. riv inte av toppen förrän du uteslutit allt annat

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
hade det varit kondens i bensinen borde du ha märkt det på gången i motorn, borde varit ryckig och kanske orkeslös & taskig tomgång.

Är toppen efterdragen och ditsatt efter konstens alla regler?
Har du kollat på stiften så det inte är någon sörja på dom (du har väl glykol i, annars är det inte så lätt att se)?

Annars så är det bara att ta några turer på x mil och kolla den när den är riktigt varm.

ps. riv inte av toppen förrän du uteslutit allt annat

Jepp allt sånt är gjort.

Jaa, jag får försöka köra lite till med den, den är ju obesiktad ännu då det är massa kvar att göra.

Nädu, är det något fel i motorn så åker den på skroten.

Mvh Tommy

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 november 2008
Min nuvarande Audi 5:a ryker lite vitt den också, likaså min tidigare audi 100 2.0E rök vitt... så ja tror de flesta audi 5:or ryker lite vitt...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Ellertz skrev:
Min nuvarande Audi 5:a ryker lite vitt den också, likaså min tidigare audi 100 2.0E rök vitt... så ja tror de flesta audi 5:or ryker lite vitt...

Nej det ska inte ryka vitt. Dehär är min 5e audi femma, ingen annan har gjort såhär.
Förutom då den motorn som satt i från början, som jag körde sönder toppen på.

Mvh Tommy

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 november 2008
te_wik skrev:
Ellertz skrev:

Nej det ska inte ryka vitt. Dehär är min 5e audi femma, ingen annan har gjort såhär.

Mvh Tommy

Hur mycket får dom ryka då? För när de är kallt ryker min skapligt...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Ellertz skrev:
te_wik skrev:
Ellertz skrev:

Mvh Tommy

Hur mycket får dom ryka då? För när de är kallt ryker min skapligt...

Det är skillnad på att ryka och ryka.

Alla bilar ryker när dom är kall, det är normalt.

Men ryker det vitt, så är det oftast pga en falerande topplockpackning eller att du på något annat sätt får in vatten i förbränningskammaren.

Ryker det blåaktigt och luktar svin så bränner den olja, vilket kan och oftast beror på torra eller på annat sätt skadade ventiltätningar.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (19 november 2008)

BMW ///M3
404 Inlägg
19 november 2008
min ryker den med (vitt) kommer ut aningen lite vatten med ibland från avgasröret men försvinner inget i min behållare heller, så har nog som du säger lite med kondens att göra ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
laaaarsson skrev:
min ryker den med (vitt) kommer ut aningen lite vatten med ibland från avgasröret men försvinner inget i min behållare heller, så har nog som du säger lite med kondens att göra ?

Men man tycker ju att det borde ha försvunnit efter dessa 40 mil..

Mvh Tommy

S40 T4
584 Inlägg
19 november 2008
har du kollat upp vad du har för värden?

om alla värden e bra o det ryker vita avgaser så e det konstigt

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Shady_killen skrev:
har du kollat upp vad du har för värden?

om alla värden e bra o det ryker vita avgaser så e det konstigt

Nej jag har inte haft möjlighet till det ännu.

Mvh Tommy

Sök