5183
Sök

Vanliga fel på en volvo 855 -96a ?

3 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
Hej!
Jag är nybörjare på volvo, Tänkte se efter en äldre gångsäker volvo runt 20,000kr. Har letat idag o igår o fann idag en jättefin som passar mig bra, välvårdar,få ägare osv.
Den har rullat 20-25,000mil.

Jag undrar bara vad jag skall leta efter för vanliga fel? Jag kan INGET om volvo. På bilprovningen fick jag reda på att vanliga fel på en 850 är spindelled, styrled, bromsslangar, handbromsen. Nått mer? (bilprovningen hade ingen status på 855 vad det gäller internettjänsten)

Utöver vanlig fel så undrar jag när man byter kamremmen på en 855? Vilka mil-intervaller alltså.

tack!!!

Ugglan

Hojmek
748 Inlägg
18 november 2008
Tät vevhusventilation är också vanligt, Kamremmen byts efter 12 000 mil eller 8 år. smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 159 Inlägg
18 november 2008
inget som man inte kan laga om man är halvt händig

det som är värst är bakre packboxen som ofta går sönder pga igentäppt vevhus
men är det torrt där är det bara att göra rent vevhuset och den går den ett par tusen mil innan det kan vara vättigt att göra rent igen

styrleder osv är inget ovanligt på någon bil så det är inget att bry sig om

en sak jag kom på är abs som du ska kolla att den fungerar
lampan ska lysa vid tändingspåslag och slockna av sig själv utan att motorn ska behövas startas
lyser den tills du startar ska du nog ta dig en närmare titt då är det troligen så att dom kopplat bort den funktionen och draget den till tex oljetrycks kontakten

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
ok tack för svar. packboxen o vevshus är inget jag vet vad det är men kan googla.

Mer tips för den som har är välkommet.

OUTLAW1
19 november 2008
inget direkt farligt att köpa dessa bilar...

packboxen har nämts MEN om bilen är servad enligt boken skall detta fenomen inte förekomma...
vevhusventilationen är ett känt problem.....men som sagt e bilen rätt servad bör denna vara rengjord eller utbytt några gånger på 25000mil...min e iaf bytt 2 gånger enligt servicebok och har inget oljeläckage från packboxen trots sina 27300mil..
spindelleden sitter fast på nedrelänkarmen på senare modeller men kostar dryga 2000lappen på volvo o e inget svårt att byta heller..

kolla oxo drivaxeldammaskerna både inre o yttre..det kostar tvärr en slant att byta dessa..

kolla om det är en automat att oljan e röd o inte luktar annat än just olja...

tätringen på oljepåfyllningslocket glöms ibland att bytas vilket i sin tur ger en hård packningen som släpper igenom olja under tryck...

flexröret på dp:en e oxo en kändis i sammanhanget

ja det e väl det man kan kolla för att gardera sig lite iaf....

8 297 Inlägg
19 november 2008
Growe skrev:
men är det torrt där är det bara att göra rent vevhuset och den går den ett par tusen mil innan det kan vara vättigt att göra rent igen

Det där beror mycket på hur man kör. Desto renare vevhusventilationen är, desto hårdare har den fått gå. Volvo har gjort en liten "konstruktionsmiss" som gör att oljan inte alltid blir tillräckligt varm när man kör och då börjar ventilationen gegga igen. Så för att slippa det där så lär man köra dem varm och sen ut och leka lite ibland. Då får man upp temperaturen riktigt och då slipper man det där.

Men är det redan igensatt så lär man ju göra rent oavsett.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
Sen förutom det som nämnts är startkontakten (kontakten till nyckeln) ett annat vanligt fel på dessa bilar.
Glapp vill säga.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
kanon, tackar!

Sök