2349
Sök

Hjälp!: RC metanol motor.

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Köpte mej en begangad Kyosho DBX igår... motorn heter GXR 18

Mitt problem är att den vägrar att starta.
Den startade när jag fick den, men dog vid gas pådrag, så jag ställde ner alla nålar till standard (om de ska va i manualen) vill säga 2½-3varv urskruvad från stängd position..

'Nu startar den inte alls..
Den kan starta ibland men går bara i 10sec sen dör den...

Någon som vet hur mycket jag ska skruva ut nålarna? =S 
jag är ju körkåt som satan xd

All hjälp uppskattas! MVH/ sebastian

4 001 Inlägg
21 november 2008
jag kommer inte ihåg så mycket från då jag skruvade med RC-motorer, det jag kommer ihåg var att dom brukade vara bråkiga ibland, börja med att ställa skruvarna typ 2 varv ut och jobba sedan succesivt med dom med max 1/2varv i taget.

Någon annan kan säkert ge bättre tips

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

dARKiE
5 031 Inlägg
21 november 2008
skruva ut och kolla om glödstiftet tänder..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 124 Inlägg
21 november 2008
Vad har du för bränsle? (nitromentan- och oljehalt).

Vad har du för glödstift? (kallt, varmt, mittemellan)

Startar motorn på första rycken eller står du och vevar länge?

Hur länge glöder du stiftet innan du börjar starta? (för länge bränner upp bränslet i cylindern och det kan ju vara bra om motorn börjar bli sur men inte annars)

Om du tittar på glödstiftet när du glöder det, är det ljusgult, blått, rött? (dvs har du riktigt, riktigt bra kräm i batteriet till starten)

Första 10 tankarna kan motorn behöva gå på lite fetare bränsleblandning och med fetare inställning på förgasarskruven.

Det verkar som din motor inte rikigt suger bränsle från tanken om den bara går några sekunder.

Provar du att starta på tomgång, halv gas eller full gas?

3 124 Inlägg
21 november 2008
Darkie skrev:

Eftersom att motorn startar några sekunder så tänder ju stiftet, frågan är om det är tillräckligt mycket bara...

dARKiE
5 031 Inlägg
21 november 2008
viccoA skrev:
Darkie skrev:

Eftersom att motorn startar några sekunder så tänder ju stiftet, frågan är om det är tillräckligt mycket bara...

Jo, jag läste det nu igen, Ber om förlåtelse missa att den tänder 10 sec.
Kör på viccoA förslag det var dem som kom upp i mina tankar när jag läste rätt också..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Oj, de vart lite svar... Jo, jag vet inte vad jag har för stift.. ska köpa några olika o prova.
Upptäckte nu att jah hadde gort ett litet nybörjar fel smile  Förut skruvade jag bara ut stiftet o provade de på glödaren i bara 2secunder max.  Provade igen. efter 3-4secunder tar de slut på batteri. så glödaren siiter på laddaren nu. så de är nog därför den inte startar.

Metanolen är Quickfire 16 (den billigaste) fick med en full 4liters dunk så jag klagar inte. ska köpa Quickfire 24 efter den här dunken. 

Men, Du sa att den itne sög åt sej soppa?  ställer jag upp hög farts nålen då?

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Jag rycker igång den direkt efter jag satt på glödaren.

Hur stiftet glöder oh om bilen startar på första rycket kan jag svara på så fort glödaren är färdig laddad smile

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
Så, nu har jag laddat, va ute o startade den. ställde upp bränsle nålen, nu går den hyffsat bra. bara de att den blödrar om du ger full gas på en gång. antar att de bara är att skruva upp bränsle nålen lite till?  va o lekte i snön oså dog den, o startade inge mera. bara tände till. hmm

341 Inlägg
21 november 2008
Blöddrar den på fullgas så får den för mycket soppa på fullgasen.....

blacken
21 november 2008
Den är ju beg, så den kan vara sleten också. Glutta på kolven och fodret..

Ljudfreak
148 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
njaaa... den har bara gått 5 tankar sen den va ny smile  men jag vred upp bränsle nålen lite så nu går den fint!  Tack för all hjälp iaf smile

Sök