4336
Sök

Hittat eran egen bil på blocket?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Tjenare!

En polare råkade ut för en märklig grej i veckan, jag hittade nämligen hans bil på Blocket. Ringde honom och frågade om han skulle sälja sin bil, men så var självklart inte fallet. Någon annan har alltså tagit bilder från hans GORG-konto och sen skapat en annons på blocket.

Varför gör man sånt? Kostar det inte pengar att lägga ut Blocket-annonser?

Har någon här råkat ut för samma sak?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

120 Inlägg
20 november 2008
Det är mycket märkligt beteende må jag säga. Jomen, det kostar runt 100-lappen att lägga ut en bilannons och är inte värt pengarna om man bara ska jävlas kan tyckas. Vet av egen erfarenhet att många lägger ut bilder på andras bilar och skriver något i stil med "inte min på bild fast likadan"... Har han lagt ut din polares nummer eller ett annat? Och tyder skriften i annonsen på att syftar på just din polares bil?

I vilket fall som helst är det jävligt illa.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
Jo jag tycker också att det är ett väldigt konstigt beteende, speciellt eftersom det ändå kostar en hundring.
Nu är annonsen borttagen, men han använde sitt eget (eller ett fejkat) förnamn och nummer. Bilderna på bilen och all info kom från polarens bil-profil här, och det var skrivet på ett seriöst och sammanhängande sätt (långt över snittet när det gäller Blocket-annonser).

Så någon har alltså lagt både tid, pengar och energi på att skriva en seriös annons om en bil man inte äger.
Jag antar att gamle morfar hade rätt, än är den sista idioten inte född...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Thorssa
20 november 2008
Bedrägeri någon?

1 062 Inlägg
20 november 2008
han fyller inte år i snart å nån av hans polare ville jävlas lite me honom???

Team Björkeryd

1 749 Inlägg
20 november 2008
Vid köp så måste handpenning betalas in på mitt konto?
Finns många bedragare som försöker sno åt sig pepngar från de lättlurade.
OM det inte är en polare som luras eller jäklas tycker jag att det borde vara en polisanmälan på det.

En grej som jag varit med om på blocket var att jag hittade en honda civic som såg väldigt fin och bra ut.
Tyvärr var kylaren trasig ochb den stod i vägen och måste bort.
När jag åkte och tittade på den så visade det sig att det var en helt annan bil än den på bilden och den var färdig för skroten.
Inga tröskellådor spräckt ruta paj kylare mm.
Kollade senare mer på blocket och hittade samma bil fast en annan annons.
Kontaktade den killen som ägde bilen och bluffbilden på den första annonse togs bort.
Det var 10 mils resa i onödan för mig. Blev lite Ot, sorry.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 813 Inlägg
20 november 2008
jag hade ingen kamera en gång så lånade en bild på en polo exakt lika dan som den jag skulle sälja..
men jag skrev oxå OBS bild lånad OBS.. fick tele samtal från han som ägde bilen och han fråga om jag försökte sälja hans bil å bla bla å han gjort en polisanmälan. då hade polisen sagt till honom att läs hela annonsen innan du gör en polisanmälan efter som det står att bilden är lånad så var det helt godkänt för då var det inte att göra något brott! tänk på detta om ni lånar någon annans bild...

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 749 Inlägg
20 november 2008
Man ska även fråga om lov.
Copyright?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 174 Inlägg
20 november 2008
DJ_PADDE, Det är väl olagligt att lägga ut en bild i cyberrymden som man inte själv har tagit / gjort (om man inte har frågat och fått ett ok)

Eller har jag fel? :S

stray dog
197 Inlägg
20 november 2008
dj_padde skrev:
jag hade ingen kamera en gång så lånade en bild på en polo exakt lika dan som den jag skulle sälja..
men jag skrev oxå OBS bild lånad OBS.. fick tele samtal från han som ägde bilen och han fråga om jag försökte sälja hans bil å bla bla å han gjort en polisanmälan. då hade polisen sagt till honom att läs hela annonsen innan du gör en polisanmälan efter som det står att bilden är lånad så var det helt godkänt för då var det inte att göra något brott! tänk på detta om ni lånar någon annans bild...

Om han försökte sätta dig för att ha snott bilden, så sa polisen så antagligen för att de inte ville röra i det..
Det brukar vara så att den som tagit fotot äger bilden.. Upphovsrätt.
Om bilderna utan lov används i annonssammanhang så åker du dit.
Bara för att du hittar en bild på internet får man inte lov att använda den hursomhelst..
Polisen hade antagligen för mycket att göra....... Eller brydde sig inte.

För övrigt så skulle jag aldrig åka och kolla på en bil där det står "obs bilden lånad"..
Brukar oftast fråga om de kan skicka nytagna foton, om det är något som jag är intresserad utav..

......... att jag ens orkar bry mig......

Amatör
453 Inlägg
20 november 2008
stämmer bra, det är olagligt.

1 436 Inlägg
20 november 2008
Jag har inte sett min bil på annons, däremot brukar mina bilder på andras bilar förekomma lite nu och då.
Men vaddå, de kommer ju till användning. smile

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 924 Inlägg
20 november 2008
Det har jag inte råkat ut för men något snarlikt, nämligen att en för mig okänd Patrik i Stockholm utgav sig äga min bil med bilder tagna från G.org... hmm
...jag fick tipset av en annan okänd person som hade fått bilder av mytomanen på min bil efter att han upptäckt lögnen när han hittat min bil här på G.org då han sökt runt efter att han misstänkt att denne Patrik var en mytoman...
Tragiskt folk det där... neutral

~ Life is short, have FUN! ~

stray dog
197 Inlägg
20 november 2008
Jo det beror ju helt klart på hur jävla petig man själv är.
Rent formellt är det totalt olagligt att sno bilder utan att fråga om lov, och då speciellt om de används i reklamer osv.
Men det finns många kryphål i lagen vad gällande upphovsrätt på internet.. Som många kanske vet wink
Det är därför polisen inte kan göra så mycket åt det. Eller inte orkar.
Så du hade en jävla tur dj_padde. Det ÄR ett brott och du kunde torskat rejält.smile
Jävla snutar, man kan inte lite på dem lol

Men att rickylicious säger att all info på blocketannonsen kom ifrån hans polares gorg.konto. luktar illa lång väg..
Men om annonsen är borta nu, kan man inte göra så mycket åt det. Bara att hoppas att ingen åkte och köpte bilen!

......... att jag ens orkar bry mig......

1 749 Inlägg
22 november 2008
Kolla här då!
http://traderamotor.com/showObject.aspx?id=631089
Bild 2 i annonsen ser ju ganska lia ut som min bild
http://patrik.zmn.se/P1380420

Har mailat till killen om att han får länka till min sida om han ska använda sig av min  bild.
Var det rätt anser ni?

1 749 Inlägg
22 november 2008
Hittade fler kopior på min bild här http://www.tradera.com/search/result.as … =150dollar

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 november 2008
Vet att Kimpans merca råkade ut för det här med!

C H E V R O L E T <3

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 november 2008
De var några jobbatkompisar som jävlades med en polare i sommras.

De hade tagit någon bild på 18" OZ fälgar med splitternya däck, Lagt ut en annons på blocket
där dom såldes för 1600 kr. Sen satte de polarens mobilnr i annonsen...

Gissa om det ringdes till hans mobil å han fatta ju inte ett skit.
Han ringde sen till blocket och de tpg bort annonsen.

Såhär i efterhand vr det rätt kul faktiskt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 november 2008
någon jäkel snodde bild på min gamla 740 till en annons för ca 1,5 år sen

Jonas

Sök