Tjena. Jag har nu monterat ett instrumenthus från en s70 i min 850. Värme och soppa mätaren fungerar som den ska. Men varvräknaren och hastighet ligger i botten. Hur ska man göra för att åtgärda detta? Satte ett "hus" från s70 till min andra 850 och där fungerar det perfekt.
Det är bara att ta signal från ABS-givaren även på de äldre bilarna, då det är samma antal kuggar på kransen i ABS-kransen som den givaren i växellådan tar signal ifrån.
Många som bara skarvar in sig på signalgivaren från ABSen, vet dock inte vilka kablar det är, och får hastighetsmätaren att fungera.
Dock vet jag inte felet med varvräknaren, var den tar signal ifrån.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det är bara att ta signal från ABS-givaren även på de äldre bilarna, då det är samma antal kuggar på kransen i ABS-kransen som den givaren i växellådan tar signal ifrån.
Många som bara skarvar in sig på signalgivaren från ABSen, vet dock inte vilka kablar det är, och får hastighetsmätaren att fungera.
Dock vet jag inte felet med varvräknaren, var den tar signal ifrån.
Okej. Då ska jag försöka ta reda på vila kablar det är. Undrar om de kan räcka med att ta bort batteri polen för att få varvräknare att funka..
Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.
Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan. Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!
Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.
Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna. Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.
Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.
Lycka till
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.
Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan. Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!
Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.
Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna. Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.
Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.
Lycka till
tackar så mycket för det. Men vilka kablar ska man koppla in dom på inne i bilen då? :S. Faen mycket krångel med det där :S
Jag monterade ju en nyare låda i min gamla -94 som Reddiz sa. Och den hade inte utgång för hastighetsgivaren.
Det du ska göra är att du öppnar den stora "Scart-kontakten" som sitter till ABS-enheten. Och så skarvar du på dej på dom två sladdarna som går till höger framhjuls abs-givare. Å så kopplar du bara ihop dej med det gamla kontaktstycket som tidigare gick till givaren i lådan. Jag kan kolla färgerna alt. numrerna på sladdarna du ska skarva nästa gång jag är i garaget. Men mitt minne är inte så bra men jag ska försöka komma ihåg Annars får du väl påminna mej!
Mitt minne svek mej inte idag Så jag kollade upp hur det var.
Du delar på "scart-kontakten" så du kommer in till alla sladdarna. Där har du tre rader med sladdar. De yttre raderna har siffer-benämning och du ska använda dej av nummer 47 som är brun. Den andra som du ska använda är svart och sitter i mittenraden jämte den bruna. Observera att det finns många av samma färg, men nummer 47 och den svarta som sitter jämte i mitten, så ska det gå bra.
Då klipper du bara dessa och skarvar på en sladd, tänk på att isolera noga. Gärna krympslang. Sen tar du dom två sladdarna och drar ihop med dom som satt på lådan innan.
Lycka till
tackar så mycket för det. Men vilka kablar ska man koppla in dom på inne i bilen då? :S. Faen mycket krångel med det där :S
Jahaaa.. nu fatta jag hur man skulle göra. Är lite seg idag har vart i garaget hela natten kom hem halv 7 imorse