5282
Sök

Exakt hur fungerar smörjsystemet

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
Hejsan alla glada smile
Jag har aldrig riktigt förstått hur smörjsystemet fungerar i detalj, någon stackare som sitter hemma och inte har något att göra får gärna ta sig tid och förklara genomgående big_smile

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 001 Inlägg
24 november 2008
Evil_90 skrev:
Hejsan alla glada smile
Jag har aldrig riktigt förstått hur smörjsystemet fungerar i detalj, någon stackare som sitter hemma och inte har något att göra får gärna ta sig tid och förklara genomgående big_smile

Mvh Rikard

utveckla gärna vad du menar, rundsmörjning som gjordes på bilar innan 60-talet finns ju inte längre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
givetvis menar jag hur motoroljan smörjer alla olika komponenter, har aldrig förstått det riktigt, för oljan är ju nere i tråget och det jag inte förstår är hur det kommer upp till cylindrar,vevaxel osv

4 001 Inlägg
24 november 2008
det sitter en pump som trycker upp olja genom kanaler till de ställen som ska ha smörjning.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 164 Inlägg
24 november 2008
I oljetråget sitter ju en pickupp med en sil på som pumpen suger upp oljan igenom som senare går igenom filtret ut till alla ställen som ska smörjas upp.

MVH

F

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
men hur pumpas de till cylindrarna då??

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
Evil_90 skrev:

Du har ju inte olja i cylindrarna. tongue
Många motororer har däremot kolvkylning, dvs munstycken som sprutar upp olja på undersidan av kolvarna för att kyla dom.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/508326_7q0fgz.jpg
Oljesystemet på 850

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Evil_90 skrev:

Du har ju inte olja i cylindrarna. tongue
Många motororer har däremot kolvkylning, dvs munstycken som sprutar upp olja på undersidan av kolvarna för att kyla dom.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/508326_7q0fgz.jpg
Oljesystemet på 850

perfekt, nu fattar jag smile nä formulerade mig lite dåligt med cylindrarna där, menade ju inte ovanför kolven,   rätta mig om jag har fel, men jag har alltid haft för mig att cylinderväggarna ska ha smörjning, är det inte det som någon av kolvringarna gör, att skydda så att det inte kommer olja ovanför kolven??

Mvh Rikard

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
Både det, och att kompression inte kommer ner under kolven.

Kompressionen går förvisso in i kolven, och pressar därmed ut kolvringarna mot cylinderväggarna, för att täta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök