4042
Sök

Amatörfråga om fronthögtalare

2 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#1
Är totalt nybörjare inom billjud... Det mest avancerade jag gjort är att sätta in en huvudenhet.

Min huvudenhet är en Sony CDX-GT828U och jag tänkte nu köpa nya bättre fronthögtalare.

Vilka kan ni rekommendera? Bör man köpa ett slutsteg till för att få bättre ljud? Och var monterar man isf slutsteget någonstans?

Bilen (om det spelar nån roll) är en Toyota Carina 97.

Tacksam för all hjälp!

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
#2
du får ju helt klart bättre ljud om du sätter i ett litet steg, men du kanske inte vill ha ljudet för o impa på vänner lr dunka i stan ? byt ut högtalarna i dörrarna o köp bafflar o kolla o tråden hur man installerar ett frontsystem så får du fint ljud från stereons egna steg.

Dog food lid. Backwards

Avstängd
216 Inlägg
25 november 2008
#3
hej , nånstans ska man börja
det är relativt enkelt . köp nya saker i kartong med manualer

DLS har suveräna manualer på svenska tex

hur mkt pengar vill du lägga ut ? hur stora är högtalarna i bilen orginal ?
ett par koaxialer är allra lättast montera i orginal hålen . bara det är rätt storlek. ibland behövs adaptrar

men vill du ha ett bra ljud ska du ha separad mid och diskant . dvs 2vägs kit

lycka till

21 761 Inlägg
25 november 2008
#4
Man kan säga att ljudkvaliteten alltid blir bättre när man driver framhögtalare med ett slutsteg. Det behöver dock inte vara ett steg som kostar skjortan eller har jättehög uteffekt, ofta räcker det med tex 50 WRMS per kanal för att få betydligt bättre ljudkvalitet och kontroll hos högtalarna jämfört med att låta stereon driva dem. smile

Steget placeras ofta i bagaget, det beror väl iof på att man ofta även driver en baslåda.

En sak som är ännu viktigare är hur monteringen är gjord, dvs ifall högtalarna sitter stumt och tätt monterade mot dörrsidan. Basen (midbasen) från högtalarna kommer att bli lidande om de inte sitter fast ordentligt och tätt.

Avstängd
216 Inlägg
25 november 2008
#5
6.5 ska du ha fram kolla ja

http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=1826 kit
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=231 koax

troligen bästa koax under tusing http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=923

grymt bra kit http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=894

passande slutsteg till sista kit http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245

slutsteg övriga http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245

kabelsats till slutsteg vilket du än väljer så http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

----

sugen på bra bas i bilen oxå ? köp framsystem. de viktigast. 
baslåda är skönt ha oxå . känna lite musiken . inte bara höra den

http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=1606 bra bas paket
andra bra bas paket

http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=937

http://dbakuten.se/detail.php?item_id=16450 grym bas paket. köp till låda och grov kabel sats
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=360 låda
- kablar bas (grova) http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

lycka till . fråga om du undrar nått bara

välkommen i biljudens värld

lycka till

Avstängd
216 Inlägg
25 november 2008
#6
Drönirettab skrev:
Man kan säga att ljudkvaliteten alltid blir bättre när man driver framhögtalare med ett slutsteg. Det behöver dock inte vara ett steg som kostar skjortan eller har jättehög uteffekt, ofta räcker det med tex 50 WRMS per kanal för att få betydligt bättre ljudkvalitet och kontroll hos högtalarna jämfört med att låta stereon driva dem. smile

Steget placeras ofta i bagaget, det beror väl iof på att man ofta även driver en baslåda.

En sak som är ännu viktigare är hur monteringen är gjord, dvs ifall högtalarna sitter stumt och tätt monterade mot dörrsidan. Basen (midbasen) från högtalarna kommer att bli lidande om de inte sitter fast ordentligt och tätt.

exakt . men du  , har testa volvo orginal högtalare med slutsteg 2x50 . fan dom lät bra smile  huvudenheten hade oxå 50w kanal . men stor skillnad me slutsteg.  sånt därt 595kr slutsteg är kanon till koax tex

har man fint kit får man ju gå på lite finare steg
och dom ska sitta i dörren riktigt tätt . många gånger får man stadga dörren på insidan med lite
våtrums tätskickts medel . samma me plåten i dörrsidan ( billigast) 2 liter ca

annars butyl matta helst

lycka till

21 761 Inlägg
25 november 2008
#7
TRANSPORT skrev:
huvudenheten hade oxå 50w kanal . men stor skillnad me slutsteg.

Kan jag mycket väl tänka mig. När det står tex 4x50 W på en blistereo så handlar det om max effekt, inte RMS. smile

2 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#8
Tack för alla svar på så kort tid!

Men som sagt... Nybörjare på billjud är jag så...

Vad är skillnad på kit och koax?

Om man ska ha slutsteget i baksätet, blir det inte väldig massa kabeldragning då? Om man bara byter ut frontarna rakt av så ligger väl kablarna redan dragna?

En baslåda kommer ev framöver men just nu är det nya frontar som gäller och därefter bakhögtalare för sånna finns det inte alls i kärran.

Hade tänkt mig ca 1000 kr för frontsystemet men jag är flexibel bara det är prisvärt. smile

10 287 Inlägg
26 november 2008
#9
Kit: Lösa element (ofta en midbas och en lös diskant)
Koax: Två (eller flera) element i samma kort. Ofta en midbas med en diskant sittande i mitten.

Vill du ha minimalt med jobb men ändå en förbättring jämfört med orginal väljer du koax. Vill man ha bättre ljud än så kan man göra det hur komplicerat som helst.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök