3984
Sök

Hur kopplar jag in det här? Hembio

271 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig att koppla in detta rätt. Det ska komma ljud från Dvd:n och när jag kollar på boxern, det är ju ett 5,1 system men när jag lyssnar på radion funkar bara front högtalarna, och när jag kollar på fillm så låter det mest från front, sub och centern, rear högtalarna låter ytterst lite ibland ska det vara så?
Vad ska jag ha för kablar och vart ska dem gå?`

Tv:n

http://forumbilder.se/images/4027200842602c3a6.jpg

Förstärkaren/DVD

http://forumbilder.se/images/d42720084235711a7.jpg

Det är samsung grejer tack på förhand.

DFFL
9 020 Inlägg
27 november 2008
Radio sänds i stereo...
Bakhögtalarna ska bara spela upp ljud som är "bakom" kameran.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

271 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Radio sänds i stereo...
Bakhögtalarna ska bara spela upp ljud som är "bakom" kameran.

Okej, tack då var det avklarat. Skulle gärna vilja veta hur det ska kopplas också

672 Inlägg
27 november 2008
Du måste väll redan ha kopplat om du har lyssnat?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

271 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
smiler skrev:
Du måste väll redan ha kopplat om du har lyssnat?

Jo men antaligen fel eftersom det inte funkar som det ska, jag får inte ljudet att funka när jag kollar på tv då funkar bara tv:n högtalare

672 Inlägg
27 november 2008
Ja du måste ju koppla ljudet från Boxern till förstärkaren... va har du för utgångar på Boxern, svårt å se? Ingen optisk?

/Thomas.

271 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
smiler skrev:
Ja du måste ju koppla ljudet från Boxern till förstärkaren... va har du för utgångar på Boxern, svårt å se? Ingen optisk?

Utgångar på boxern är ett ledigt scart utag, Audio L/R Digital och ett antenn utag.

Det borde väll vara Audio L/R? men det är ett 3,5mm utag

672 Inlägg
27 november 2008
Inte helt 100 men ja kör iaf optiskt från min box... Låter ju märkligt me 3,5? hmm... Nån borde ju ha bättre svar här... Utan digitalt från boxen så kommer du ju aldrig få DD el DTS... dvs du kommer aldrig få 5.1 ljud.

/Thomas.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
271 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
volvo_dude skrev:
du kommer bara ha 5.1 ljudet när du ser på dvdn

Men frontarna måste ju gå att ha på boxern?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 november 2008
Det går att få ljud även från bakhögtalarna även vid radio eller liknande stereo. Brukar finnas en del olika lägen som 2xstereo, arena, hall etc. Brukar stå som effekt eller liknande, se om du hittar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kanon..
1 473 Inlägg
28 november 2008
Med de grejjerna du har kan du bara få 5.1 ljud från DVD.
Radio sänds som sagt i stereo, dvs fronthögtalarna endast, precis som det ska vara.
Vill du ha ljud från boxern så är det en 3,5mm-RCA du behöver, men du kommer bara få ljud från frontarna.
Att ljudet kommer mest från centern o frontarna har redan sagts, det beror på att tal ska komma från centern o lite från frontarna, frontarna bidrar me lite bas o annat ljud, bakhögtalarna ska bara ge ifrån sig ljud när det kommer tex helikoptrar bakifrån så att säga.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=796 … nRow2Right en sån du behöver alltså...

271 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
leksak skrev:
Med de grejjerna du har kan du bara få 5.1 ljud från DVD.
Radio sänds som sagt i stereo, dvs fronthögtalarna endast, precis som det ska vara.
Vill du ha ljud från boxern så är det en 3,5mm-RCA du behöver, men du kommer bara få ljud från frontarna.
Att ljudet kommer mest från centern o frontarna har redan sagts, det beror på att tal ska komma från centern o lite från frontarna, frontarna bidrar me lite bas o annat ljud, bakhögtalarna ska bara ge ifrån sig ljud när det kommer tex helikoptrar bakifrån så att säga.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=796 … nRow2Right en sån du behöver alltså...

Tack det var det jag ville veta :) Ska RCA kontakterna då gå till Tvn eller förstärkaren?

Så nu funkar allt som det ska, tack för hjälpen alla!
Senast redigerat av Keps_nille (28 november 2008)

Sök