4040
Sök

Mina basar lägger av ! Hjälp ?

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder så, slutar basarna spela när man höjer, sen efter 2-3 sek när man har sänkt (om man vill sänka) så börjar de dunka så smått igen, men om jag väljer att inte sänka, så kommer dunket igen, sen slutar de lika fort igen sad   Finns de nån ljudexpert som skulle vilja hjälpa mig med detta ? smile

16 197 Inlägg
29 november 2008
#2
va har du för saker samt hur är det kopplat??   låter som att steget "klipper"... antingen för dåligt me ström elle för låg belastning.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#3
Det är såhär att jag har fått 2 12" GAS basar av en polare och ett Magnat steg (600W Max) (?) basarna ska vara på 250W Rms/st enligt polarn, de e kopplat så att från + till säkringen har jag en feltema 21mm kabel, sen efter säkringen har jag en feltema 20mm kabel, som går direkt in i steget.. steget e jordat i bältesspännarbulten, ett citat från en kompis : Det är ju en 80A säkring vid + polen och 2 25A säkringar i steget. Spelar de nån roll kanske ?

16 197 Inlägg
29 november 2008
#4
hur har du kpllat basarna??  samt har du testat att skriva ner gainen lite?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#5
Det e en polare som kopplat basarna, men han sa något om bryggkoppla ? :S nä, har inte testat det, han va vid steget och pillade lite (ställde in?)  ska jag skruva ner den?

16 197 Inlägg
29 november 2008
#6
klarar steget att bryggas med 2 ohm belastning då??  testa annars att koppla en bar till varje kanal på steget..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#7
Det du sa nu är alldeles för komplicerat för mig, men jag ska kolla de, för han brygga dom för de tydligen skulle bli mer "dunka dunka" sa han ;p

Avstängd
216 Inlägg
29 november 2008
#8
kolla så plus och minus kablarna från basarna går rätt till steget

hur grova högtalar kablar har du?
hur tjock jordkabel har du?

prova med gain i halv läge

känn på basarna / tryck på konerna på båda. såklart när stereon är avslagen. tryck försiktigt in konen lite och släpp .massera lite fram och tillbaka=känn på bägge att dom rör sig fint. utan att ge skrapande ljud osv. det kan avslöja en del om bränd-talspole om det går "sjukt trögt" eller låter rispande/skrapigt
så är det förmodligen att basarna/ena basen är bränd i talspolen

alt nått fel på steget. tillsist kan du prova spela med en kanal på steget och en enda bas åt gången . prova höger kanal på steget till bägge basar fast med en i taget. och vänster kanal till bägge basar. en i taget. här kan du se om nått av basarna eller kanalerna på steget spöka. laborera som sagt.  se vad som händer
Senast redigerat av TRANSPORT (29 november 2008)

lycka till

16 197 Inlägg
29 november 2008
#9
Laud skrev:
Det du sa nu är alldeles för komplicerat för mig, men jag ska kolla de, för han brygga dom för de tydligen skulle bli mer "dunka dunka" sa han ;p

men testa att koppla en bas per kanal istället smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#10
okej tack så mkt för hjälpen smile återkommer om de fortsätter strula smile

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#11
TRANSPORT skrev:
kolla så plus och minus kablarna från basarna går rätt till steget

hur grova högtalar kablar har du?
hur tjock jordkabel har du?

prova med gain i halv läge

känn på basarna / tryck på konerna på båda. såklart när stereon är avslagen. tryck försiktigt in konen lite och släpp .massera lite fram och tillbaka=känn på bägge att dom rör sig fint. utan att ge skrapande ljud osv. det kan avslöja en del om bränd-talspole om det går "sjukt trögt" eller låter rispande/skrapigt
så är det förmodligen att basarna/ena basen är bränd i talspolen

mina högtalarkablar e inte jätte grova (vet inte exakt mm) men jorden e 21mm, ska prova med gainen å känna på spolarna smile se om de låter något smile tack för rådet smile

Avstängd
216 Inlägg
29 november 2008
#12
Laud skrev:
TRANSPORT skrev:
kolla så plus och minus kablarna från basarna går rätt till steget

hur grova högtalar kablar har du?
hur tjock jordkabel har du?

prova med gain i halv läge

känn på basarna / tryck på konerna på båda. såklart när stereon är avslagen. tryck försiktigt in konen lite och släpp .massera lite fram och tillbaka=känn på bägge att dom rör sig fint. utan att ge skrapande ljud osv. det kan avslöja en del om bränd-talspole om det går "sjukt trögt" eller låter rispande/skrapigt
så är det förmodligen att basarna/ena basen är bränd i talspolen

mina högtalarkablar e inte jätte grova (vet inte exakt mm) men jorden e 21mm, ska prova med gainen å känna på spolarna smile se om de låter något smile tack för rådet smile

japp . återkom om det inte löst sig. samt prova en bas per en kanal i taget

sist kan du även prova byta jordpunkt faktiskt, skall vara bra skrapat vid jorden om det finnes karosseri färg eller annat skydd över plåten. det skall skrapas rent och läggas en dröppe olja med finger toppen efteråt på jordningen/skrapade plåten , så det inte rostar'

ps: högtalar kablarna är väll inte fistunna? typ sånt skit man får med när man köper små hemma högtalare?   . eller typ små bilhögtalare till dörrar

21mm ström och jord räcker i alla fall gott till det steget

jag har själv en gång haft en bil med ett as gammalt stereo bygge. där hade säkringshållaren oxiderat / det guldiga. fråga inte hur. men i alla fall bytte jag den så sluta det klippa just denna gav sjukt dålig ledning till steget,. kanske spred 10% elektricitet av det totala

men ja antar du har lite färskare grejjer smile
Lycka till. hoppas det löser sig
Senast redigerat av TRANSPORT (29 november 2008)

lycka till

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#13
TRANSPORT skrev:
Laud skrev:
TRANSPORT skrev:
kolla så plus och minus kablarna från basarna går rätt till steget

hur grova högtalar kablar har du?
hur tjock jordkabel har du?

prova med gain i halv läge

känn på basarna / tryck på konerna på båda. såklart när stereon är avslagen. tryck försiktigt in konen lite och släpp .massera lite fram och tillbaka=känn på bägge att dom rör sig fint. utan att ge skrapande ljud osv. det kan avslöja en del om bränd-talspole om det går "sjukt trögt" eller låter rispande/skrapigt
så är det förmodligen att basarna/ena basen är bränd i talspolen

mina högtalarkablar e inte jätte grova (vet inte exakt mm) men jorden e 21mm, ska prova med gainen å känna på spolarna smile se om de låter något smile tack för rådet smile

japp . återkom om det inte löst sig. samt prova en bas per en kanal i taget

sist kan du även prova byta jordpunkt faktiskt, skall vara bra skrapat vid jorden om det finnes karosseri färg eller annat skydd över plåten. det skall skrapas rent och läggas en dröppe olja med finger toppen efteråt på jordningen/skrapade plåten , så det inte rostar'

ps: högtalar kablarna är väll inte fistunna? typ sånt skit man får med när man köper små hemma högtalare?   . eller typ små bilhögtalare till dörrar

Lycka till. hoppas det löser sig

Jorden sitter faktiskt på karossfärgen, men trodde inte det spelade nån roll så länge de va kaross ;p , nej nej, högtalarkablarna e grövre än hemmahögtalarkablar, å småhögtalare smile

Avstängd
216 Inlägg
29 november 2008
#14
bulten kanske inte leder tillräckligt, kan va nån ytbehandlad bult . skrapa bort karosseri färgen . det måste man göra. olja lite sen när du skruvat åter igen så det inte blir rost, typ en droppe motorolja som du smeter ut me fingret

lycka till

21 761 Inlägg
29 november 2008
#15
Laud skrev:
Jorden sitter faktiskt på karossfärgen, men trodde inte det spelade nån roll så länge de va kaross

Man ska alltid skrapa bort färgen när det ska sitta en jordkabel i karossen, alltid alltid. smile
Det spelar ingen roll ifall det handlar om en jordkabeln till liten fjuttig 3 W lampa eller till ett kraftigt slutsteg, jordkabelskon ska sitta fast på en helt plåtren yta.

Det är inte meningen att själva skruven(med sina gängor) ska ge kontakt, istället är det kabelskons yta som ska få kontakt via karossens plåtyta. Sånt är viktigt att veta. smile

Fixa genast till det där och prova sedan att mäta spänningen med multimeter på själva stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fastskruvade när du spelar, börja med svag volym och öka långsamt samtidigt som du kollar på mätaren hur spänningen beter sig.

Spänningen där ska inte sjunka mycket när du spelar (åtminstone inte när motorn är igång), framför allt ska det inte skilja mer än några tiondelars volt jämfört med spänningen på batteripolerna.

Vad heter slutsteget mer än Magnat, modell?
Vad heter basarna mer än GAS, modell?

344 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#16
nu får ni ursäkta att jag stör er igen big_smile men, glömde tillägga igår att basarna dör inte när motorn inte e igång, då går de att dra på utav bara hel*ete, men såfort man kör å drar på så slutar basarna spela =/

Avstängd
216 Inlägg
29 november 2008
#17
Laud skrev:
nu får ni ursäkta att jag stör er igen big_smile men, glömde tillägga igår att basarna dör inte när motorn inte e igång, då går de att dra på utav bara hel*ete, men såfort man kör å drar på så slutar basarna spela =/

det där hade vart roligt veta direkt . hade spart en massa text smile

fixa jorden .skrapa rent och olja som ja sa. återkom sen

hur mår generatorn i din bil? hur mår batteriet i bilen?

lycka till


Sök