5266
Sök

Isuzu Trooper motorproblem. (tändningsbekymmer)

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Jag köpte mig en Trooper som inte fungerar :p Det är en -89 med 4cyl bensinmotor på 84kW. Enl förra ägaren så dog bilen när den blev varm, när vi hämtade bilen så startade den inte. Ingen gnista.

Jag tänkte chansa på att någon har erfarenhet av Trooper och har lite tips.

Mina iaktagelser är följkande:
Bilen är utrustad med elektronisk insprutning.
hallgivare sitter i fördelaren
tändspole är jordad i motorblocket och har två tunna kablar in.

Hur löser jag problemet?  Kan man gå runt originalkabelhärvan och använda hallgivaren tillsammans med tändmodul från biltema och en därför avsedd tändspole tro?  hallgivaren har 4 kablar.

Jag har som sagt inte fördjupat mig något direkt, tänkte mest kasta in frågan smile
Senast redigerat av torpis (30 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

272 Inlägg
30 november 2008
Är det bara hallgivare i fördelaren ?? Japsarna brukar ju ha inbyggd tändmodul oxå.

Åker helst på is =)

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
isakare skrev:
Är det bara hallgivare i fördelaren ?? Japsarna brukar ju ha inbyggd tändmodul oxå.

Jag har varit och grävt under huven, det följde med extra databox, extra hallgivare och sådant, dock inte nya saker utan begagnade.  bytte hur som hallgivaren, kondensator samt databox utan resultat.

Nu när du säger det så kan det mycket väl vara tändmodul inbyggt. 

innanför rotorn sitter en skiva som snurrar förbi hallsensorn, den har en rackans massa pyttesmå slitsar i en krans, typiskt sådana som givaren räknar och bestämmer var på varvet den är.

Jag lurar på alternativa lösningar.  har beställt en Haynes så jag kan se kopplingsschemat... tror det är en fin start smile

fler tips emottages gärna

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Har sökt och hittat en del information.  det sitter en ignitor-modul på bilen som boxen triggar. jag vet även nu vilken pinne på boxen som är vad (pinout). har även läst igenom massa bra jordpunkter man skall kontrollera. samt vilka pinnar som skall har ström till boxen.

om boxen ger signal ut och resten inte lirar så blir det någon fiffig lösning med en smart tändspole ala S60R alternativt tändmodul + vanlig bonnspole från 740.

Har inte riktigt bestämt än om det är värt besväret att montera montronic på motorn.

I med Nira och överladda kanske...  hm.

känns lite som att det är ungefär såhär det började för dem som kör riktiga monstertrucks wink

nåväl, målet är iaf att få igång den till en början.

Var köper man delar till dessa bilar? ignitor? trigger (vevaxelavkännaren som sitter i fördelaren, nån slags avancerad Hallgivare)  hittar bara fördelarlock och tändspole på nätet typ...  tips emotages gärna
Senast redigerat av torpis (2 december 2008)

Sök