5094
Sök

Återcirkulerande eller avlastningsventil ?

205 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Hej!

Uno turbo -88
Vad ska man ha för ventil?
Fattar inte riktigt, och läst lite på nätet.
Tar det skada att ha en Hybridventil eller avlastningsventil?
Vill ju inte förstöra motorn. Eller ska man skippa det och bara köra på luftfilter?

För om jag ska skaffa en "dump"ventil så är inte jag den som kan ställa in att smile
Förmodar att man måste göra det i vissa fall.
Hur ska jag gå tillväga?

MVH

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 november 2008
Återcirkulerande och avlastningsventil är samma sak. Du bör ha någon form av avlastnings eller öppen dumpventil för utan den slår laddtrycket tillbaka in i turbon när du släpper upp gasen och gasspjället stängs med resultatet att turbon bromsas och slits ut.

337 Inlägg
7 november 2008
har du lmm vilket jag tror att du har så ska man helst inte ha öppen smile så jag skulle satsa på en återcirkulerande smile

3 liters diesel, mumma!

205 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Rwd skrev:
har du lmm vilket jag tror att du har så ska man helst inte ha öppen smile så jag skulle satsa på en återcirkulerande smile

Finns det återcirkulerande som gör i från sig ljud? För det är det jag vill komma åt, utan att slita på motorn/turbon..
Ja det är för raggare, men ändå tufft i en uno smile

Motorman
35 Inlägg
3 december 2008
Om du har Lmm och vill ha det där "pyset" så ska du använda hybrid dumpventil,
Det är iaf vad jag har hört smile

Skruvkompressor---- det enda rätta

205 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Roza skrev:
Om du har Lmm och vill ha det där "pyset" så ska du använda hybrid dumpventil,
Det är iaf vad jag har hört smile

Okej tack smile Får hoppas att jag får mer svar..

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
3 december 2008
Rspeter skrev:
Återcirkulerande och avlastningsventil är samma sak. Du bör ha någon form av avlastnings eller öppen dumpventil för utan den slår laddtrycket tillbaka in i turbon när du släpper upp gasen och gasspjället stängs med resultatet att turbon bromsas och slits ut.

Hallå mina vänner!

Avlastningsventil = Dumpventil om den så är återcirkulerande (vilket de flesta fabrikanter sätter dit för att tysta ner miljön) eller hybrid (släpper först till luft i systemet sedan ut i atmosfären) eller rent atmosfärisk
(Släpper ut all luften = ingen går tillbaka till massamätaren osv.)

Har du Luftmassemätare är mitt råd = Hybriddump.Då den ger tillbaka lite, oftast 50% luft tillbaka till systemet och på så sätt får massamätaren till att "tro" den har räknat rätt.

Vill ni ha mera info så finns det säkert flera trådar som just tar upp dina frågor angående:

Dumpventil,Avlastningsventil,Blow of valves eller vad ni nu vill kalla samma sak för, det är som sagt en
smaksak vad ni säger,men det rör sig om precis samma del i motorrummet.

Ha det bäst mina vänner.

Mvh.Micke
Senast redigerat av MickeMys (3 december 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Svetsare
3 150 Inlägg
3 december 2008
Jag har pyschh - ljud i min med återcirkulerande och öppet filter

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök