Vem vill egentligen ha Saab och Volvo?

mr_rockster Fotograf
4 december 2008 · 49 Inlägg

Tjenare!

Denna tråden kommer säkert resa massor av folk och inget av det som jag säger ligger det några större fakta bakom utan det är mest mina funderingar, vill gärna höra vad ni andra tycker.

Om man tillattbörja med bortser från att märkena är (eller var iallafall) svenska och bortser från den patriotiska biten, vem riktar man sig till egentligen? Vilka ser de som sina främsta konkurrenter?

Förr i tiden så låg de alltid längst fram i säkerhetstester etc, nu har de blivit ikappkörda när det gäller den biten.

Många större märken har modeller i alla olika storlekar, modeller, motorer etc. Volvo och saab har ju kommit med fler och fler i slutet men det är ju en "nyhet" för de. Många av de andra märkena har bilar från minsta modellen till de största, de har stadsjeepar, stort urval av motorer och växellådor, de har minibussar, de har transportfordon. De har med andra ord rubbet.

Det känns som om Volvo och Saab vill fightas med MB, Audi, BMW etc. men om du frågar mig så kommer de inte upp i närheten av deras kvalité. För många år sedan så var japsbilarna enklare och billigare men de har kommit ikapp (och förbi i vissa fall). Även skoda t.ex. har kommit ikapp och tål väl enklast att jämföras.

Det är i mina ögon inte så konstigt att volvo och saab dras med en hel del "barnsjukdomar" etc. De stora märkena tillverkar så sjukt mycket fler av samma prylar så där upptäcks fel betydligt snabbare och åtgärdas. Volvo och Saab har ju trots allt VÄLDIGT små serier jämfört med många andra.

Jag kan säkert skriva 1000 saker till. Det är inte det att jag hatar Volvo och Saab (iaf inte volvo wink). utan har själv åkt volvo tidigare och så. Men jag funderar lite bara...

Vad tycker och tänker ni?

MVH

Johan

bmx
4 december 2008 · 7 100 Inlägg

alla har olika smaker säger ja bara!


och btw,tror den här tråden kommer att bli en riktig pajkastar tråd eller dagisnivå!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
mr_rockster Fotograf
4 december 2008 · 49 Inlägg

Hehe, det tror jag med men det är inte meningen. Självklart har alla olika smak etc. men jag tänker på de som tänker med hjärnan och inte hjärtat runt om i världen. Varför ska man då köpa Saab eller Volvo? Inte för att det är något fel på de men vad väljer de mellan etc?

bmx skrev:
alla har olika smaker säger ja bara!


och btw,tror den här tråden kommer att bli en riktig pajkastar tråd eller dagisnivå!

s12 Nissan Gazelle
4 december 2008 · 1 460 Inlägg

jag tycker att volvo å saab ska bli svenskt igen , de som har vart en gång i tiden

Nissan Silvia
FireTraXX DFFL
4 december 2008 · 9 020 Inlägg

Den som har pengar.
Skiter fullständigt i om produktionen stannar i Sverige.
Men om man bortser från att det är bra om den gör det så är det ju en svensk Saab eller Volvo folk (Som inte bor i Sverige) vill ha.
En Koreansk Volvo är troligtvis inte lika attraktiv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rand
4 december 2008 · 1 024 Inlägg

haha orka skapa en sådanhär tråd

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Hamilton
4 december 2008 · 8 865 Inlägg

Vem eller vilka som köper är svårt att gissa då båda bolagen går med förlust.
Jag tror själv att SAAB kommer att läggas ner och försvinna helt tyvärr.

Rand : Det är inget tvång att svara i tråden, specielt inte om man inte tillför tråden något vettigt.

Senast redigerat av Hamilton (4 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Aero T16
4 december 2008 · 1 327 Inlägg

När saab såldes till gm så slutade saab att finnas enligt mig. Samma gäller när volvo såldes till ford.

Lindberg88
4 december 2008 · 1 418 Inlägg

Aero T16 skrev:
När saab såldes till gm så slutade saab att finnas enligt mig. Samma gäller när volvo såldes till ford.

nästan rätt där med volvo, sista riktiga volvon är trots allt 940! smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
chrizz Administratör
4 december 2008 · 11 783 Inlägg

Fortsätt gärna diskussionen här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=111542

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang