740 B230ET-88 går fruktansvärt segt

Woody
9 december 2008 · 19 Inlägg

Hej

Jag har precis satt ihop en B230ET motor och fått den att starta, första gången jag gjort något liknande (köpte bilen utan topp, turbo,ic, insug mm) så jag är ingen uber-mek.

Men har jag fått den att starta iaf. Och den går jämnt och fint inga vibrationer/bludder eller så. Låter iofs som en traktor men jag det är fritt fram för avgaserna efter turbon för tillfället.

Nu till problemet, det är jättedålig gasrespons på den, den är seg att varva upp, och när jag provkörde så var den lika slö. Kom knappt upp på 3an. Men tomgången är fin.

Vad kan det vara? (Kan självklart vara 345 saker) en liten felsökningslista jag kan följa skulle sitta fint.
Vet ej laddtryck. Hur kollar man soppatryck?

Det är en -88, fast en 88a utan katalysator. Togs i trafik 1987-10-19.
Vet någon förresten om det ska vara lambdasond på denna?

//Woody

Senast redigerat av Woody (9 december 2008)

mrbuggy Entreprenör
9 december 2008 · 1 784 Inlägg

ingen kat..ingen lambda...!

breesladd SKÅNING
9 december 2008 · 1 215 Inlägg

ska inte sitta kat på dem, lamda har jag ingen anning om. kommer inte ihåg hur det var på min men vill minas att det inta fans men ändå varför skulle det inte finnas när det finns på vår 244.

den tar ingen tjuvluft?

Senast redigerat av alexm- (9 december 2008)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Woody
9 december 2008 · 19 Inlägg

alexm- skrev:
den tar ingen tjuvluft?

Hur tar jag reda på det? Bara att lyssna/känna? På typ tryckrören och ic slangarna..

Tempgivaren på instrumentpanelen funkar inte btw, om det kan vara nåt där.

Senast redigerat av Woody (9 december 2008)

Jeebz
9 december 2008 · 541 Inlägg

Kolla så du inte satt kontakten till tempgivaren längst bak på toppen till sprutet och kallstartspridaren på insuget fel. Det är precis samma kontakt och färg och sätter man dom fel brukar bilen gå skit. Motronic sprutet som b230et använder har ingen lambda reglering.

Senast redigerat av 744tic (9 december 2008)

Woody
9 december 2008 · 19 Inlägg

744tic skrev:
Kolla så du inte satt kontakten till tempgivaren längst bak på toppen till sprutet och kallstartspridaren på insuget fel. Det är precis samma kontakt och färg och sätter man dom fel brukar bilen gå skit.

Hur vet jag vilken som är vilken då?

breesladd SKÅNING
9 december 2008 · 1 215 Inlägg

Woody skrev:

alexm- skrev:
den tar ingen tjuvluft?

Hur tar jag reda på det? Bara att lyssna/känna? På typ tryckrören och ic slangarna..

Tempgivaren på instrumentpanelen funkar inte btw, om det kan vara nåt där.

spraya med tex startgas vid slang/rör anslutningarna och lyssna om motorn ändrar varv spraya även vid insuget/toppen så den inte tar luft vid pakningen där

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Jeebz
9 december 2008 · 541 Inlägg

Woody skrev:

744tic skrev:
Kolla så du inte satt kontakten till tempgivaren längst bak på toppen till sprutet och kallstartspridaren på insuget fel. Det är precis samma kontakt och färg och sätter man dom fel brukar bilen gå skit.

Hur vet jag vilken som är vilken då?

Borde gå att mäta på nå vänster men vet inte själv. Annars provar du bara att flytta på kontakterna. Går inte bilen bättre så är det väl bara flytta tillbaka. Gjorde en edit på mitt inlägg ovan.

Senast redigerat av 744tic (9 december 2008)

Woody
10 december 2008 · 19 Inlägg

Nu går bilen mycket bättre! Och svarar på gasen precis som den ska. Det var tändkablarna som var i fel ordning smile

Men nu har ett annat problem uppkommit. Tomgången har blivit helt konstig (Även innan jag bytte på tändkablarna) Den står och gasar av sig själv mellan ca 1500 och 2000 varv, står så hela tiden, gasar upp till 2000 sen åker varvet ner så gasar den igen.

Om man pillar bort kontakten på den där grejen som sitter precis vid gasspjället på insuget, på sidan mot framrutan. Det är en platt liten grej som verkar styra bensintillförseln på tomgång. Pillar man bort kontakten så går tomgången upp på ca 3500 varv och ligger där. Någon som vet vad man kan göra åt detta och vad det är för fel?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 december 2008 · 3 180 Inlägg

Woody skrev:
Nu går bilen mycket bättre! Och svarar på gasen precis som den ska. Det var tändkablarna som var i fel ordning smile

Men nu har ett annat problem uppkommit. Tomgången har blivit helt konstig (Även innan jag bytte på tändkablarna) Den står och gasar av sig själv mellan ca 1500 och 2000 varv, står så hela tiden, gasar upp till 2000 sen åker varvet ner så gasar den igen.

Om man pillar bort kontakten på den där grejen som sitter precis vid gasspjället på insuget, på sidan mot framrutan. Det är en platt liten grej som verkar styra bensintillförseln på tomgång. Pillar man bort kontakten så går tomgången upp på ca 3500 varv och ligger där. Någon som vet vad man kan göra åt detta och vad det är för fel?

lägger 5 spänn på tjuvluft

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Woody
10 december 2008 · 19 Inlägg

NITROUS skrev:
lägger 5 spänn på tjuvluft

Då tror jag tyvärr du blir 5 kronor fattigare nu.

Testade om det var tjuvluft innan med startgas och kunde inte se att de läckte någonstans + att tomgången var inte sån igår och jag har inte rört någonting som kan släppa in någon luft. Känns som problemet är den grejen jag beskrev förut, tror den heter spjällkontakt.

Senast redigerat av Woody (10 december 2008)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
11 december 2008 · 1 163 Inlägg

ja den heter spjällkontakt och testa ta bort den och smörj upp ventilen som sitter där annars testa med en annan givare av en kompis lr något och se ifall det är någon nskillnad då, är det inte det så bör du kolla tomgångsmotorn men tycker den ligger för högt varv för det..

~Andy~
Woody
11 december 2008 · 19 Inlägg

Fick ett tips att det kan vara fel på tomgånsregleringen eftersom spjällkontakten styr den. Någon som vet hur jag kan kolla om det är fel på den och hur jag löser det?

Nicklas_G
11 december 2008 · 32 Inlägg

lättast e ju igentligen att låna ifrån en kompis me en 740 FÖRE 88B me lr utan turbo fast me insprutning givetvis:) just va gäller tomgångsmotor iaf,,,,,,va gäller spjällgivare e de samma även på 940

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang