5796
Sök

Hur länge tar det för en Kondensator att ladda ur?

369 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#1
köpte mig en ny kondensator av lite billigare märke och har laddat upp den och kopplat in den men den vill inte ladda upp mer än 12.5 volt, samt att displayen slocknar typ 2 minuter efter inkoppling...

Den laddar även ur väldigt fort när man kopplar ur den kanske 2-3 minuter, men det kanske är normalt.

Men varför får jag inte upp samma 13.7 volt i kondensatorn som det är i bilen?

och varför slocknar displayen efter 2 min efter inkoppling? är typ som att kondensatorn dör...

BTW. jord är bra och plus har bra kontakt, separat jord till steg och kondensator.

Blir tacksam för snabbt svar!
Senast redigerat av Henk3 (10 december 2008)


21 761 Inlägg
10 december 2008
#2
Displayen brukar slockna på en del kondensatorer när det inte går någon ström genom den, ett sorts "viloläge" alltså. När man spelar musik igen, dvs det går ström genom kondingen, då ska displayen tändas och visa spänningen.

Har du provat att mäta spänningen på strömkablarna både före och på kondingen?

369 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#3
Jo det är provat.. får nog ringa till blekinge bilradio imorgon och höra vad dom säger...

Den slocknar fast jag har musik på sad
Senast redigerat av Henk3 (10 december 2008)


369 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#4
Löst ovanstående fel, voltmätaren går nog i viloläge och den visar ungefär 1v fel hmm

Men nu undrar jag hur länge de tar för en kondensator att ladda ur? för min tar det typ 2-3 min är det normalt?


2 665 Inlägg
11 december 2008
#5
Det tar ca 0,5sekunder för ett basdunk att ladda ur kondingen. Men 1sekund senare är den fulladdad igen.

Sen att det 2-3min på din är nog bara en säkerhets grej att det sitter ett urladdningsmotstånd i den.
Den skall alltså vara ofarlig efter 2-3min utan för bilen typ.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

561 Inlägg
11 december 2008
#6
Min kondensator har ström i sig i flera timmar. Man får en jäkla gnista iaf.


369 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#7
Okej den laddar inte ur när den är inne i bilen men när den kopplas ur så laddar den ur säkert säkerthetsgrejs som ni säger.

Lamporna blinkar dock lite när jag drar på ordentligt men det kanske beror på att ett batteri inte räcker till 2000 fuskwatt?

men klar skillnad blev det iallafall smile


2 665 Inlägg
11 december 2008
#8
Då har du för lite ström tillgängligt för steget. Och då sjunker spänningen i basdunken.
Köp mera större kondingar om du vill ha bort blinken.

Hur stor har du nu?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2008
#9
Rickard-v skrev:
Då har du för lite ström tillgängligt för steget. Och då sjunker spänningen i basdunken.
Köp mera större kondingar om du vill ha bort blinken.

Hur stor har du nu?

Men hur måååånga gånger ska detta ältas?

Har man problem med spänningen kan han kasta på 20 kondensatorer, han avhjälper inga problem
på det viset!

Ett BRA batteri per 1000 watt.. Se det som en regel!
AvHJÄLP problemet, gå inte runt det.

Gå över din försörjning först, kablar, generator batterier osv osv..

Kondensator.. disneyplåster på en avsliten halspulsåder..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 december 2008
#10
Tokken skrev:
Rickard-v skrev:
Då har du för lite ström tillgängligt för steget. Och då sjunker spänningen i basdunken.
Köp mera större kondingar om du vill ha bort blinken.

Hur stor har du nu?

Men hur måååånga gånger ska detta ältas?

Har man problem med spänningen kan han kasta på 20 kondensatorer, han avhjälper inga problem
på det viset!

Ett BRA batteri per 1000 watt.. Se det som en regel!
AvHJÄLP problemet, gå inte runt det.

Gå över din försörjning först, kablar, generator batterier osv osv..

Kondensator.. disneyplåster på en avsliten halspulsåder..

Plus att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ SVÅÅÅÅÅÅÅRT att SÖKA på forumet wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
#11
ett batteri motsvarar fortfarande 17.000kondingar..i amper timmar..
så ett batteri är o rekomendera innan köp av kondingar..hehe
en konding ska hjälpa vi dom värsta ström tapparna,men 2batterier löser ditt problem..
blir nästan samma pris me..

sen kolla jord anslutningarna,kan bli ström förluster pga av de o därav blinka..
alla kablage fr generator till batteri jord framme..ska va fräscha..

då funkar det:)

sen finns de sök funktion..välj bilstereo.
skriv kondensator..
1000000000000000000 trådar om det..o nu en till:)
Senast redigerat av pattilatti2 (11 december 2008)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
#12
Lonefox skrev:
Tokken skrev:
Rickard-v skrev:
Då har du för lite ström tillgängligt för steget. Och då sjunker spänningen i basdunken.
Köp mera större kondingar om du vill ha bort blinken.

Hur stor har du nu?

Men hur måååånga gånger ska detta ältas?

Har man problem med spänningen kan han kasta på 20 kondensatorer, han avhjälper inga problem
på det viset!

Ett BRA batteri per 1000 watt.. Se det som en regel!
AvHJÄLP problemet, gå inte runt det.

Gå över din försörjning först, kablar, generator batterier osv osv..

Kondensator.. disneyplåster på en avsliten halspulsåder..

Plus att det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ SVÅÅÅÅÅÅÅRT att SÖKA på forumet wink

lonefox..de är svårt..kan man inte göra en tråd om hur man ska söka??


6 851 Inlägg
11 december 2008
#13
pattilatti2 skrev:
ett batteri motsvarar fortfarande 17.000kondingar..i amper timmar..

Det där beror på vad för batteri man har..


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
#14
jojo..sant,,men haha

ett skapligt batteri då..på 55amp..tongue

kan du inte bara hålla me om att ett batteri är 17.000ggr bättre val då så vi slipper gorma fram o tbax o massa OT

HAHA
Senast redigerat av pattilatti2 (11 december 2008)


6 851 Inlägg
11 december 2008
#15
Nje..jag kan inte hålla med om att ett batteri är 17000 gånger bättre..i vissa fall bättre, men inte i alla. Nu tänker jag inte tjata om varför och varför inte..utan säger enbart som jag anser.


369 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#16
Haha vilka diskussioner det blev, jag startade tråden för jag undrade om det är fel på min kondensator efter det fyllde jag i resten när jag lik lagt upp en tråd, jag har 1.5 F det ska räcka och ett till batteri är garanterat det jag behöver för att få ut all ström jag behöver.


PUNKT nu får ni låsa..
Senast redigerat av Henk3 (12 december 2008)


6 851 Inlägg
12 december 2008
#17
Henk3 skrev:
jag har 1.5 F det ska räcka och ett till batteri är garanterat det jag behöver för att få ut all ström jag behöver.

PUNKT nu får ni låsa..

Det är huvudsaken..att du är nöjd.



Sök