3453
Sök

BMW E34 tips & råd

Y not
221 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
jaha.. nu har vintern kommit krypande förbi gbg trakten med och "bus" begäret lika så.. efter att ha tryckt in lite av den bakre stötfångaren på min pickup kom jag fram till att det är alldeles för dyrt att leka med någon av mina bilar. och ser nu mig själv köpa en bmw 5 serie e34 sedan antagligen en 540i inom snar framtid.

så nu kommer frågan.. vilka saker skall man se upp för.. vilket motoralternativ är enklast och trim vänligast.. sen vill jag ju självklart kunna beställa hem en massa godis och lagom till början av februari börja jobba intensivt med denna bil för att få den fin och fräsch som bus bil. nya lampor coilovers bromsar fälgar diff ja.. det mesta..  kompressor? ge mig tips och länkar till bra sidor för delar och trim,

tack på för hand..
Senast redigerat av Tony_Rene (11 december 2008)

Everything thats fast. has my name written on it

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 december 2008
När det gäller 5 serien, du vill tänka dig en E34 och direkt där skulle jag rekomenderar en E39 som är en uppgraderad E34
Du tänker 540? varför inte köpa en 530 där du kan sätta på en kompressor som säljs i Norge och kan ge dig 600hK
Det du kan göra är att gå på BMW sajt där du kan ställa många frågor och får svår av kompetant folk innom BMW: (www.autopower.se)
Lycka till!.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
11 december 2008
Trimvänligast är ju egentligen en gammal 535 med 12v motorn men samtidigt får du ju lägga en hel del pengar onödan när du kan få den effekten rakt av i en 540. Försök hitta en 6vxl manuell. Sen angående kompressor från norska ESS så är det ju bättre att utgå från en 540, desto mer motorvolym och effekt det finns i orginalmotorn desto mindre överladdning krävs det för att det ska bli skoj smile
Förutom oljepumpsbultarna på 540in så går du igenom den på samma sätt som vilken e34 som helst.

http://www.esstuning.com/

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Y not
221 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
alain skrev:
När det gäller 5 serien, du vill tänka dig en E34 och direkt där skulle jag rekomenderar en E39 som är en uppgraderad E34
Du tänker 540? varför inte köpa en 530 där du kan sätta på en kompressor som säljs i Norge och kan ge dig 600hK
Det du kan göra är att gå på BMW sajt där du kan ställa många frågor och får svår av kompetant folk innom BMW: (www.autopower.se)
Lycka till!.

jo jag vet ang e39an.. har redan en sådan fast ja alpina..
men vill ha något som inte är lika farligt med.. känns lite enklare att skruva på en e34 är forfarande amatör mekarae och vill hålla mig på den nivån. men tack kollar autopower..

Med.lem
3 759 Inlägg
11 december 2008
Måste det vara v8?

M50b25 Vanos är en grymt bra motor.

Vanos kanske inte är optimalt vid turbokonvertering, men sånt går ju att lösa..

Varför inte en e28? wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2008
Ska du i med turbo är det väl lika bra att välja M50n utan vanos? Fördelarna med lägre förbrukning osv är liksom borta om man slänger turbo i den tongue Dessutom håller icke-vanosen bättre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Y not
221 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
ingen e28 iafall tycker inte omden karossen..
blir e34 men visst behöver inte vara v8.. men gillar ljudet:)

haha...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 december 2008
skulle köra på en 535a eller 540 smile
grymt fin sång ur 3.5 liters sexan wink och skapligt trimmvänlig
upp mot en 300hk plockar man ut lätt
botten delen pallar runt 700hk dock ger sig toppen ganska fort men det fixas med anndra ventiler kam å skit smile
så kör på 535an eller 540 säger jag smile
mer vrid än vad 525an har och vridet gör grymt skillnad

sen är E34 en tung bil så räkna med att du får byta en massa bussningar om det inte är gort tidigare
powerflex är redigt fina grejjer smile

12 086 Inlägg
12 december 2008
Ska du leka i snö är 540 automat ingen höjdare kan jag säga direkt wink

E34 är ju en jävligt tung bil tyvärr de de behövs ju lite mos under huven för att den ska bli rolig.
Försök hitta en manuell lr gå ner till en 530 V8a, de är vanligare med manuell.
En 535 kan du få billigt men sällan är de i särskilt bra skick.

Det som ofta är dåligt på E34 är bussningar, dock varken dyra lr svåra o byta om man är lite händig och köper från tyskland. Ska du köpa 540 är de automatlådan fölrståss, dom blir dåliga efter 20000 mil om de inte är renoverade. En renoveringssats kostar ca 4K i delar, tog 4h för mig att göra.

Övriga motorfel på 540 är relativt billiga och lätta att åtgärda.
Oljepumpsbultar, insugsmembran, ventilkåpspackningar.
Många 540 ägare har problem med vibrationer på tomgång, inkl mig, och det beror troligen på något elektriskt vad jag förstår.

Köper du en 540 behöver du inga nya bromsar, de bettar fint. Coilovers finns men mkt litet utbud.
Styling finns i överflöd.

Lycka till!
Senast redigerat av JapMax (12 december 2008)

Sök