5744
Sök

Tips på ljudsystem!

Gasglad
3 244 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, ska bygga ljud i proben.

Det som redan finns är JBL GTO 5,25 i framdörrarna, GAS Dubbel 12" baslåda.



HU blir en Pioneer och skall vara 6,9" i skuffen med sluten låda. Samt stegen i skuffen!

Så frågan blir, vilka steg och vilka 6,9" ?

Kravet är: Ett mono steg och ett steg till fram + bak systemet.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#3
Jadu, runt 10´000:-

Några tips?

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
#4
ett 4kanals steg till fram o baksystemet..
samt ett mono steg på som ger ok effekt i 2ohm

rekomenderar hellre ett bra framsystem som du e nöjd med:)
och ett bra steg till basarna..

skit i 6x9orna:)


5 852 Inlägg
11 december 2008
#5
Lägg hellre 6x9" pengarna på värre framsystem, sen monoblock och 4 kanalare är en mycket bra ide.

Lägg pengarna typ :

HU: 2500:-
Framsystem: 1500:-
Steg: 6000:-

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
11 december 2008
#6
tujbo skrev:
Lägg hellre 6x9" pengarna på värre framsystem, sen monoblock och 4 kanalare är en mycket bra ide.

Lägg pengarna typ :

HU: 2500:-
Framsystem: 1500:-
Steg: 6000:-

kiitos:D


6 851 Inlägg
11 december 2008
#7
tujbo skrev:
Lägg hellre 6x9" pengarna på värre framsystem, sen monoblock och 4 kanalare är en mycket bra ide.

Lägg pengarna typ :

HU: 2500:-
Framsystem: 1500:-
Steg: 6000:-

Istället frågar jag då: Varför vill du ha 6x9" bak?


Gasglad
3 244 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
#8
Vilka 5,25or rekommenderar ni? Men känns segt att inte ha något ljud bak isåfall.

Kan ju köra med 8" bak alt. 6,5 istället bak.

Har kollat på dessa sakerna:

Pioneer DEH-P700BT - HU
ALPHA x500.1 - mono block
GAS SILVERC4 - 4kanals steg
Rockford Fosgate T152S Power - 5,25 fram
Rockford Fosgate T162C Power - 6,5 bak

Vad tycks om det?

Är ganska ny på billjud så hjälp uppskattas!
Senast redigerat av MrCarfreak (11 december 2008)

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 december 2008
#9
ljudet ska ju va där du sitter:)
bättre om de låter bra där än bak..
skillnaden är väl att du byter fr 3vägs bak till 2vägs i dom flesta val av 6.5"
visst de är ju bra..men
tkr som många andra hellre 6.5"fram om de går?annars bra 5.25"or--
ett bra 2kanals steg t de..sen t dina basar..ett bra monosteg:)
kanske andra basar me tom:D
inget fel på systemet du valt:)
de duger gott o väl för bruk o lyssna i bilen:)

nja inga 8" du har ju redan basar?? varför ha fler?bak?
Senast redigerat av pattilatti2 (12 december 2008)


5 852 Inlägg
12 december 2008
#10
CD: Pioneer DEH-P6000UB

Framsystem: Impact RGW 5132.S

Slutsteg: Impact LK654 , Impact LK2501

Mitt förslag som jag vet kommer vara väldigt välljudande smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Gasglad
3 244 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#11
Mjo, det har du rätt i! Annars kommer jag nog plasta om mina dörrsidor igen och köra med dubbla 5,25or i dörrarna fram och strunta i ljud bak förutom baslådan då.
Vill ju ha ljudet fördelat runt om i bilen.. Men är la smaksak.

Om man kör 4st av dessa fram samt ett bra 4kanals steg till dem? : Rockford Fosgate T152S Power
Eller vilka 5,25or rekommenderas?

Då räcker ju detta steget till ganska bra: GAS SILVERC4

Sen en bra HU samt monoblock till detta så har man helt klart ett bra ljud tror jag.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#12
tujbo skrev:
CD: Pioneer DEH-P6000UB

Framsystem: Impact RGW 5132.S

Slutsteg: Impact LK654 , Impact LK2501

Mitt förslag som jag vet kommer vara väldigt välljudande smile

Fixa några sjyssta priser ifrån www.bilradiohuset.se ?
Kommer som sagt handla för runt 10k.

//Carfreak

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
12 december 2008
#13
Maila dom och tigg om sponsring vetja.....

MrCarfreak skrev:
tujbo skrev:
CD: Pioneer DEH-P6000UB

Framsystem: Impact RGW 5132.S

Slutsteg: Impact LK654 , Impact LK2501

Mitt förslag som jag vet kommer vara väldigt välljudande smile

Fixa några sjyssta priser ifrån www.bilradiohuset.se ?
Kommer som sagt handla för runt 10k.

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 december 2008
#14
orkar inte föreslå nå system..tujbo gav ett riktigt bra:)
men ja tkr kör på fram system o bra steg. installation..kan spela högt me bara de o basa på:)om man gör de bra o rätt:)

sen bra steg o grejjor för dina 10.000 svar ja:)
Senast redigerat av pattilatti2 (12 december 2008)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 december 2008
#15
MrCarfreak skrev:
Mjo, det har du rätt i! Annars kommer jag nog plasta om mina dörrsidor igen och köra med dubbla 5,25or i dörrarna fram och strunta i ljud bak förutom baslådan då.
Vill ju ha ljudet fördelat runt om i bilen.. Men är la smaksak.

Om man kör 4st av dessa fram samt ett bra 4kanals steg till dem? : Rockford Fosgate T152S Power
Eller vilka 5,25or rekommenderas?

Då räcker ju detta steget till ganska bra: GAS SILVERC4

Sen en bra HU samt monoblock till detta så har man helt klart ett bra ljud tror jag.

ja kör på det:)

ljudet sprider sej nog rätt bra ska du se,
när du e på konsert.vill du ha ljudet framifrån elr bakifrån?

typ samma sak:P


Gasglad
3 244 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#16
Vilka är de mest välljudande 5,25orna med djup och skön bas samt en diskant som ger ett cleant och lent ljud ni har testat? Pris har ingen betydelse...

Kommer endast köra framsystem i bilen efter långt övervägande, hellre ett bra framsystem än ett halv bra fram och baksystem..

Ge mig tips, vad har ni för 5,25or i era bilar?
Ev. kan det bli så att jag kommer köra med 6,5 + 5,25or fram, alt 2st 5,25or i varje dörr. Vad tycker ni jag ska köra på?

//Carfreak

1 400 Inlägg
13 december 2008
#17
Mercafreak skrev:
Vilka är de mest välljudande 5,25orna med djup och skön bas samt en diskant som ger ett cleant och lent ljud ni har testat? Pris har ingen betydelse...

Kommer endast köra framsystem i bilen efter långt övervägande, hellre ett bra framsystem än ett halv bra fram och baksystem..

Ge mig tips, vad har ni för 5,25or i era bilar?
Ev. kan det bli så att jag kommer köra med 6,5 + 5,25or fram, alt 2st 5,25or i varje dörr. Vad tycker ni jag ska köra på?

Tycker att du ska provlyssna ett par   TEC SQ5
Se bara till att du har stabila dörrar om du använder detta systemet.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök