5360
Sök

Tips om ett enkel baslåde program önskas !

Avstängd
67 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder. Provat söka och kolla med andra forum utan större lycka.
Vill att programmet berättar hur stora bitar man sågar sen oxå.
Tack på förhand

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#2
För lådritning så tycker jag att Probox är överlägsen.
Dock gäller det att man redan har en beräknad lådvolym då det programmet räknar mest rätt för slutna lådor. Resten är la sådär.

Själv brukar jag köra en kombination med WinsBeta, Bassbox Pro och Probox.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
67 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
För lådritning så tycker jag att Probox är överlägsen.
Dock gäller det att man redan har en beräknad lådvolym då det programmet räknar mest rätt för slutna lådor. Resten är la sådär.

Själv brukar jag köra en kombination med WinsBeta, Bassbox Pro och Probox.

Ok stort tack till dig

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#4
Final_Triumph skrev:
Lonefox skrev:
För lådritning så tycker jag att Probox är överlägsen.
Dock gäller det att man redan har en beräknad lådvolym då det programmet räknar mest rätt för slutna lådor. Resten är la sådär.

Själv brukar jag köra en kombination med WinsBeta, Bassbox Pro och Probox.

Ok stort tack till dig

Lugnt.
För övrigt så använder jag enbart ritningsdelen i Probox då den som sagt är skitsimpel. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
14 december 2008
#5
Har för mig att mds hade nått program förut men ja kanske är helt ute o cycklar tongue

tjooolihoo

bor i
529 Inlägg
14 december 2008
#6
finns att ladda ned på http://www.hifikit.se/

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#7
Torger skrev:
Har för mig att mds hade nått program förut men ja kanske är helt ute o cycklar tongue

Det var Probox med parametrar för MDS inlagda...
DLS körde samma sak ett tag.
Detta genom samarbetet de båda hade med Backe vid olika tillfällen en gång i tiden.
Senast redigerat av Lonefox (14 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
14 december 2008
#8
Final_Triumph skrev:
Som topic lyder. Provat söka och kolla med andra forum utan större lycka.
Vill att programmet berättar hur stora bitar man sågar sen oxå.
Tack på förhand

Om du ska räkna på en sluten låda kan de programmen duga men ska du räkna på en basreflex eller bandpass så skaffa dig ett riktigt program eller låt någon med ett riktigt program räkna. Man måste kunna hantera programmet väl också för att få ett gott resultat.

Ska du räkna på sluten, basreflex eller bandpass?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#9
dbjanoz skrev:
Final_Triumph skrev:
Som topic lyder. Provat söka och kolla med andra forum utan större lycka.
Vill att programmet berättar hur stora bitar man sågar sen oxå.
Tack på förhand

Om du ska räkna på en sluten låda kan de programmen duga men ska du räkna på en basreflex eller bandpass så skaffa dig ett riktigt program eller låt någon med ett riktigt program räkna. Man måste kunna hantera programmet väl också för att få ett gott resultat.

Ska du räkna på sluten, basreflex eller bandpass?

*Host* Så WinsBeta och Bassbox Pro duger inte till BR-lådor? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
14 december 2008
#10
Visst finns det mer exakta program, helt klart, men nog finns det också mindre exakta program än BassBox. smile

Jag har haft BassBox sedan version 5.0 och då var det i DOS-format, inte i förrgår alltså. Inhandlades hos Ljudia 1994. wink

1 785 Inlägg
14 december 2008
#11
Tipsen var om ett enkelt beräknings program så svaren här uppe är ju ganska bra. Men man ska veta att beräkningarna kan bli ganska fel om man räknar på en bandpass eller basreflex

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
14 december 2008
#12
Med tanke på att de flesta program utgår ifrån "perfekta" omständigheter, tex att utrymmet där elementet ska spela i är helt resonansfritt, så blir ju uträkningarna fel i förhållande till bilens kupé. Det håller jag helt med om. smile


Sök