5347
Sök

vad behöver jag för att driva detta paketet?

1 585 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare funderar på att slänga in lite billjud i bilen. Detta är prylarna jag hade tänkt använda.

2st Sinus live SL-A1500 slutsteg.
2st Hertz HX300D 12" basar. 1800w - 900wrms/Stycket.
Sedan ett slutsteg som jag redan har. Ett 4kanals steg som ska driva 2st 6,5" kit system, har ej bestämt mig för vilka det blir än.

Nu till frågan, Den här anläggningen behöver ju en hel del ström eller rent ut sakt väldigt mycket ström kan man väll säga. Vad behöver jag för att driva allt? Räcker det med ett optima yellow top batteri? eller jag måste ha 2st? Eller kanske ännu fler? Är optima batterierna bäst? Finns ju massa andra batterier som också är lämpade till bil ljud.  Kommer generatorn att orka med allt? kabel kit på 50mm2 kommer användas. Samt antagligen 2st 1F kondensatorer. Ljudet ska sitta i en Golf III vr6:a.
Vill kunna spela högt och djup bas samt klart ljud.
Ni får gärna komma med tips och idéer om hur jag ska göra eller om jag ska använda några andra prylar osv.
Senast redigerat av Jolle87 (16 december 2008)

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
#2
Ett stort Optima 5.5
eller två små 4.2

Yellow top ska dom va

bra pris på batterierna hos :
http://www.startmotor.se/Category?categ … t7wxz5l7ms

1 585 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#3
Okey tackar så mycket:) Det va inte så farligt dyrt blir till att beställa ett Optima Yellow Top 5.5L då.

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
#4
Jolle87 skrev:
Okey tackar så mycket:) Det va inte så farligt dyrt blir till att beställa ett Optima Yellow Top 5.5L då.

No probs, Dom har bra priser ja !

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 december 2008
#5
menar du hxs 300D basar elr ? har sådana sj,men du kanske syftar på några andra..

du bör ha 2sty optima. 50mm2 kablar,sen vet ja inte om du driver dom så bra me sinus stegen,men men..

bra installation där så behövs inga kondingar,sj har ja en dls 1farads,men de vette tusan om den är behövlig överhuvudtaget..

om du menar hxs 300D basar så lär du inte bli missnöjd,små lådor.bra tryck..fint ljud,osv..
äre nån annan modell så vette fan men hertz e ju BRA skulle hellre haft nå annat steg där..
kika in audison 1.2k spl..driver de mesta ..bra:)
startmotor är ett bra företag,snackar mkt me dom.


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
16 december 2008
#6
Skulle sattsa på minst 2 st batterier exempelvis Optima YT. Då anläggningen du räknade upp kommer dra ganska mycket ström.

//Mvh

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 400 Inlägg
16 december 2008
#7
Det blir ett väldans tjatande om optima så fort någon ska ha batteri.
Det finns andra bra märken också.  Tex:   Svr 34-AGM och om du är riktig seriös Svr 100-12

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 585 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#8
Okey tackar så mycket för era svar. Här är länk till basarna
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16320

Vad är det för fel på sinus live stegen? Har hört mycket bra om dom samt dom levererar mycket effekt och är billiga. Men oftast när saker och ting är billiga så går folk emot att det är dåliga saker osv, just bara för att det är billigt. Men kom gärna med förslag om vilka steg jag ska använda istället. Som är bra mono steg. Länka gärna så man slipper sitta och söka runder massa innan man hittar:P

Jag vet att det blir tjatade om optima batteri varje gång nån ska ha ett batteri till billjud men det är nog för att det är många som vet att det är bra batteri till just billjud. Sen att det finns andra det är jag också  medveten om men det skrivs inte så mycket om andra betterier så man har inte så mycket fakta på dom. Därför känns det säkrare att köra på optima. Föredrar heldre 1 kraftigt batteri än 2st midre.

1 400 Inlägg
16 december 2008
#9
Jolle87 skrev:
Okey tackar så mycket för era svar. Här är länk till basarna
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16320

Vad är det för fel på sinus live stegen? Har hört mycket bra om dom samt dom levererar mycket effekt och är billiga. Men oftast när saker och ting är billiga så går folk emot att det är dåliga saker osv, just bara för att det är billigt. Men kom gärna med förslag om vilka steg jag ska använda istället. Som är bra mono steg. Länka gärna så man slipper sitta och söka runder massa innan man hittar:P

Jag vet att det blir tjatade om optima batteri varje gång nån ska ha ett batteri till billjud men det är nog för att det är många som vet att det är bra batteri till just billjud. Sen att det finns andra det är jag också  medveten om men det skrivs inte så mycket om andra betterier så man har inte så mycket fakta på dom. Därför känns det säkrare att köra på optima. Föredrar heldre 1 kraftigt batteri än 2st midre.

Då ska du satsa på SVR 100. Kostar lite mer än optima men är väl värt det.
Tror att dB akuten har dom. Så du kan ju gå in och jämföra med optima.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök