4468
Sök

Bästa GPS för glesbygd.

Aktad Medlem
301 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Jag klurar på att byta GPS efter att ha gått på en nit med min äldre tomtom, slog till och uppgraderade till Europa-kartor för att få lite nyare och större kartpaket...

Och se då drog den ner nogranheten på kartorna på landsbygden. Min väg hem till huset är borta i den nyare kartan, likaså småvägarna här om kring..

Mycket irriteraden! Nu har jag fina kartor över tysklands autobahn men inte i Dalarna/Värmland där jag åker 90% av gångerna...  Man betalar extra för att få något som är delvis försämrat!

Vilken _billig_ GPS har bäst kartor för landsbygden? Vägen ner till stugan, skogsvägar, små avfarter mm..

Innan jag uppgraderade min tomtom One var den "ok" hade vägarna men som "namnlös väg".. tom vissa vägar in i skogsskiften.

Tacksam för svar baserat på erfarenhet.

Är förövrigt mycket nöjd med menyerna i Tomtom, det får inte vara något man måste krångla med en penna eller liknande.   Är den Nya ONE  v3 , v4 bra på "landet"?
Senast redigerat av morganevelina (3 december 2008)

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
3 december 2008
Tycker inte nån fordons gps är bra på detta. Får vi frågor om något när det gäller gps så är det just detta.

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 december 2008
Jag har en gammal Garmin som jag har 2 minneskort på. En har hela sverigekartan som är bättre på städer mm och sen på det andra kortet har jag friluftskartan där gamla överväxta skogsvägar finns med, höjdkurvor, fastigheter samt större stenar och landmärken. Mkt detaljerad men saknar istället adressökning.

Så att ladda in Friluftskartan är ett alternativ kanske

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Aktad Medlem
301 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
AHa.. kan man "köra bil" på friluftskartans vägar, eller blir det helt manuellt en karta som följer din position?

Aktad Medlem
301 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Som information kan jag meddela att jag slog till och kan bara konstatera att garmin är klockrena, mycket bättre kartor på små orter än min fd tomtom.. där tomtom hade namnlös väg har garmin husnummer och namn... perfekt.

Europakartan verkar även ha samma detaljnivå som sverigekartan.. jag fegade dock och handlade norden varianten.. men garmin & torrents är fullt kompatibla så europa funkade det med... och det innebär ju "fria" uppdateringar=)

Friluftskartan Pro funkar kanon i skog och mark..  inget för bilnavigering men väl för att orientera sig i terrängen.

Mycket nöjd.

Modellen jag köpte var Garmin 205WT (med TMC) för 1600kr.

http://www.ubergizmo.com/photos/2008/3/nuvi-205w.jpg

Vad jag läst så ligger TMC lite löst till då VV gett bort sitt system till en privat firma, Destia,  som kommer att förbättra och ev avgiftsbelägga TMC. Garmin kunde ej svara för om nuvarande TMC-modul skulle stödja det förbättrade systemet.
Senast redigerat av morganevelina (20 december 2008)

Egenföretagare
999 Inlägg
20 december 2008
Får bli att byta till Garmin då, kör tomtom i mobiltelefonen och dessa kartor är verkligen kass när det gäller småvägar!

Aktad Medlem
301 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
ja gör det... jag hängde en 10-15 minuter på elgiganten och kontrollerade småvägar jag kände till.. tomtom var inte bra alls. Synd att sådant inte nämns i tester alla kollar bara städerna och där är ju alla hyggliga..

Sök