5606
Sök

Sportstolar och försäkringsbolag

I brist på annat :)
526 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Sökte runt men hittade inget om vad försäkringsbolagen säger angående sportstolar. Jag vet att mitt försäkringsbolag inte tillät utbyte till sportstolar i min audi. (Länsförsäkringar).

Vad säger era försäkringsbolag om att ni har sportstolar osv?

624 Inlägg
20 december 2008
får du inte ha det även om det godkänns på besikningen?

who´s the man?

526 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
guwib skrev:

Det var inte jag som pratade med försäkringsbolaget men de sa att försäkringen inte gäller. Men vet inte om de sa något
om besiktningen. Stolen i fråga har inga godkännande men vad jag förstår så behövs bara ex FIA-godkänd stol om man kör
på bana? Eller hur ligger det till i gatbilsbranschen?

KHRacing
20 december 2008
guwib skrev:

Finns inga "sportstolar" som är godkända - skall man följa reglerna (trafikkungörelsen/Vv/SBP)
så är det standard orginalstolar som gäller.

PÅ ett fordon nyare än 1976 får man generellt sett inte byta nånting alls.

nuffe skrev:
Det var inte jag som pratade med försäkringsbolaget men de sa att försäkringen inte gäller. Men vet inte om de sa något
om besiktningen. Stolen i fråga har inga godkännande men vad jag förstår så behövs bara ex FIA-godkänd stol om man kör
på bana? Eller hur ligger det till i gatbilsbranschen?

FIA godkännande skiter FB i totalt wink

Om en besiktningsman från ditt F-bolag skulle besiktiga din bil inför en uppdatering på din
försäkring & han då godkänner stolarna, så är din bil alltså egenrligen inte laglig för det.

526 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Hmm.... Men om han skulle godkänna stolarna så är F-frågan ur vägen och försäkringen gäller vid händelse av ex. krock eller avåkning?

Tänkte smyga in en annan fråga som har med försäkringar att göra, vid chippning så upphör försäkringen att gälla vad jag hört, resulterar det i att om något skulle hända så får man pröjsa allt ur egen plånbok?

Sök