3415
Sök

Var på turbon sitter dumpen på en S70?

552 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Som topic lyder, var på turbon på en volvo s70 sitter dumpen?
Jag har hört att det var är 3 skruvar, och att man ska täcka den med ett dumplock, om man vill sätta en annan dumpventil.
Hur är lättast att komma åt? Uppifrån eller nerifrån?
Vilken dump skulle ni rekommendera? Öppen, eller återcirkulerande?

Tacksam för svar.

Mvh Edin

/Edin & Sofie
That´s why I'm faster than you..

1 867 Inlägg
18 december 2008
https://www1.garaget.org/archive/14/13149/59037/59037-609072.jpg

Grejen som sitter "längst ner" på denna bilden är originaldumpen.
Senast redigerat av Koop (18 december 2008)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Med.lem
3 759 Inlägg
18 december 2008
Mycket bra svar!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med lem
1 127 Inlägg
18 december 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1883/430880_bbfpik.jpg

Dumpen är den runda saken där med en liten slang till, sitter med 3 skruv. Ska du byta dump får du skaffa ett dumplock för att ersätta den gamla dumpen.

Jag skulle köra på återcirkulerande dumpventil, men det finns ingen anledning att byta dump än. Original pallar allt en hel del effekt den med..

Edit: Koop hann före. tongue
Senast redigerat av H3dlund (18 december 2008)

552 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Koop skrev:
http://www1.garaget.org/archive/14/13149/59037/59037-609072.jpg

Ok, stort tack för svaret. Från vilket håll är lättast att komma åt? Underifrån eller?

/Edin & Sofie

552 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
H3dlund skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … bbfpik.jpg

Dumpen är den runda saken där med en liten slang till, sitter med 3 skruv. Ska du byta dump får du skaffa ett dumplock för att ersätta den gamla dumpen.

Jag skulle köra på återcirkulerande dumpventil, men det finns ingen anledning att byta dump än. Original pallar allt en hel del effekt den med..

Edit: Koop hann före. tongue

Tackar för svaret.. smile Jo men jag är ute efter lite bättre ljud, hehe.

/Edin & Sofie

5 089 Inlägg
18 december 2008
uppifrån tycker jag var lättast, och jag märke en klar skillnad på spol-up tiden på turbon när jag satte på en öppen dump.
Senast redigerat av FLindgren (18 december 2008)

\Lindgren

1 867 Inlägg
18 december 2008
På S70/850 är det ganska bökigt, två av dom kan relativt lätt tas ovanifrån, medan den sista bäst tas underifrån.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 878 Inlägg
18 december 2008
Niksic skrev:
Koop skrev:
http://www1.garaget.org/archive/14/13149/59037/59037-609072.jpg

Ok, stort tack för svaret. Från vilket håll är lättast att komma åt? Underifrån eller?

På 850/x70 sä är det lättast att ta det överifrån, men du behöver väldigt små händer/eller långa verktyg för det är trångt som fan. men allt går efter många svordommar att få loss skit dumpen.

552 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
uppifrån tycker jag var lättast, och jag märke en klar skillnad på spol-up tiden på turbon när jag satte på en öppen dump.

Fattar inte vad du menar? spol-up å öppen dump?

/Edin & Sofie

2 164 Inlägg
18 december 2008
Niksic skrev:
FLindgren skrev:

Spol-up= hur snabbt turbom ger fullt ladd.
Öppen dump= Istället för orginal återcirkulerande sätter man en som "dumpar" ut överflödig luft ut i atmosfären direk istället för att den går tillbaka till systemet.

MVH

F

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2008
Niksic skrev:
FLindgren skrev:

man vill placera avlastningsventilen så nära gassplället som möjligt. Man kan med andra ord vinna spool-tid med en bra avlastningsventil som är korrekt placerad. På så viss slipper man "fylla rör samt ic med ny luft" innan trycket kommer. 

Dock köper de flesta billigast möjliga samt kör den atmosfärisk, dvs att man släpper ut luften utanför bilens system. bilen saknar då luft, saknas luft så blir det per difinition för mycket bränsle och bilen hostar till varja gång man släpper gasen och hela vinsten med den flyttande avlastningsventilen är med råge bortblåst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

552 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Niksic skrev:
FLindgren skrev:

man vill placera avlastningsventilen så nära gassplället som möjligt. Man kan med andra ord vinna spool-tid med en bra avlastningsventil som är korrekt placerad. På så viss slipper man "fylla rör samt ic med ny luft" innan trycket kommer. 

Dock köper de flesta billigast möjliga samt kör den atmosfärisk, dvs att man släpper ut luften utanför bilens system. bilen saknar då luft, saknas luft så blir det per difinition för mycket bränsle och bilen hostar till varja gång man släpper gasen och hela vinsten med den flyttande avlastningsventilen är med råge bortblåst.

Ok, stort tack till alla som svarat!

/Edin & Sofie

Sök