3873
Sök

Fordonsskatten

264 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Vad är det egentligen fordonsskatten baseras på? Det är väl koldioxid utsläppen?

Min far har en V70R årsmodell -98 med 250 hk och jag har en Type R årsmodell -05 med 200 hk. Hans bil väger mer än vad min gör och jag betalar minst 500 kr mer i skatt än vad han gör, vad beror det på? Renar hans bil avgaserna bättre eller vad?

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 december 2008
Det där med utsläppen kom väl senare än 98 har jag för mig... Hans bil beskattas nog efter vikten medans din beskattas efter utsläppen. Förbaskat tråkigt, men sant. Jag ska ut med 2300 på min bil nu. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

5 089 Inlägg
21 december 2008
bilarna är väll olika miljöklassade från fabrik? om det nu är dte som det baseras på, vet jag inte exakt.

\Lindgren

Drifttekniker VA
580 Inlägg
21 december 2008
Din fars bil skattas efter vikt medan din bil går efter utsläpp eftersom det är en nyare bil.

12 086 Inlägg
21 december 2008
Koldioxidbaserad fordonsskatt omfattar bara nyare personbilar dvs. personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid. Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel.

Saxat från VV.se

Betalar du mer skatt på din Civic än din farsa gör på sin S70 baseras din skatt garanterat på utsläppen.

Ps. Jag betalar 2500kr för min 540, undrar om de lönar sig att gå på utsläppen ist wink
Senast redigerat av JapMax (21 december 2008)

264 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Tack för bra svar, now I´m a wise man  cool

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 december 2008
Man får inte heller glömma att Vägverket satt in en knepig ekvation i bilar som är från 95 som gör hela kalaset dyrare än bara vikten. Plus att somliga äldre bilar fick en straffskatt (bland annat min gamla 480 Turbo för ett par år sedan)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 december 2008
beror nog lite på årsmodell på bilar i början på 90 talet tror jag de bara är med vikten och göra..

min bil har  tex bara 100 kr dyrare skatt än vad gl veritionen har och min väger då cirka 100 kg mer än gl

Sök