3759
Sök

Vatten i underhållsfritt batteri

3 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har ett bilbatteri från Motorcraft som enligt klisterlappen är "Underhållsfritt" (det heter EMF 57113 W och är på 12 V). Ovanpå finns sex stycken plastskruvar med rejäla krysspår. De är gula och 1,5 - 2 cm i diameter. Öppnar man dem ser man ett typ grått spröt en bit ner. Fuktigt, men inget vatten.
Frågan är... skall jag fylla på vatten i det? Har haft bilen i sju år och det är aldrig gjort, så vitt jag vet.
Är det här ett sådant batteri som skall ha vatten till typ 5-7 mm ovanför spröten/plattorna?
Tusen tack på förhand!
Med vänliga hälsningar!
Gw

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 december 2008
http://www.misab.se/allmant.htm

läs där, har för mig det står någonting om det där.
Inte helt säker, orkar inte läsa, var bara en adress som kom upp i huvudet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
25 december 2008
De där "spröten" brukar vara en nivåreferens för syranivån, antagligen är avståndet ner till cellplattorna 10-15 mm eller nåt sånt. Om nivån ligger klart under sprötens ändspets så ska destillerat vatten fyllas på tills det når upp vid spetsens undersida, det är inte bra ifall syranivån sjunker så mycket att cellplattorna börjar sticka upp ovanför syran.

3 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Tack. Är det alltså helt klart att detta rör sig om ett batteri där det skall fyllas på vatten?? Det är ingen risk att det inte alls skall i vatten i den här typen? - MVH /Gw
Senast redigerat av gweze (25 december 2008)

21 761 Inlägg
25 december 2008
Eftersom det är såna där korkar med krysspår och att de lätt kan tas bort, då är batteriet gjort för att kunna fyllas på med vatten. smile

De underhållsfria batterier som inte ska fyllas på med vatten brukar vara ganska knepiga att öppna, det finns inga vanliga korkar där.

3 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Tusen tack! Precis vad jag behövde veta. Ha en god fortsättning!
/Gw

Sök