4074
Sök

Extraljusramp s40 t4 -98

Äppelodlare
305 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#1
hej jag har en s40 t4 -98 som jag tänkte koppla in en extraljusramp på men antingen lyser det alltid eller aldrig..

extraljusramp

30 batteri +
87 rampen
86 85 till helljus + gul/vit - grön/gul (kvittade vilken av dom som jag satte på vad)
Med denna koppling som var enligt instruktionerna hände ingenting med rampen, testade dra styrströmmens minus direkt till batteriet istället men då lös det hela tiden såfort tändningen var till !?

har kopplat till extrarelä för dimljusen så de lyser samtidigt som helljuset och är kopplat på följande sätt:

30 helljus + gul/vit
87 dimljus
86 batteri +
85 helljus - grön/gul
(vet att jag borde byta 30 o 86)
men det funkade precis som extraljus iallafall

Relä och ramp fungerar och säkringen är hel, så jag undrar är det någon som ser vad jag gjort fel eller vad felet kan vara?
Senast redigerat av Haakanzon (26 december 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 december 2008
#2
Problemet med ljusrampen är till 99% säkerhet pga att helljuset är jordstyrt. Det ligger +15 (tändning) på lampan och när den ska tändas jordas den. Koppla ihop 30 och 86 på relät och dra 85 till minus på helljusetoch låt 87 gå till rampen.

Dimljusen ska kopplas såhär beroende på plusstyrt eller jordstyrt. Du vet väl hur man mäter?

30 till batteriplus med säkring/till jord om det är jordstyrt
85 till minus på helljuset (om det nu är jordstyrt vilket jag tror) oberoende om dimljusen är plus eller jordtyrda
86 till batteriplus (förutsätter oxå att helljuset är jordstyrt)
87 till plus på dimljus/minus på dimljus om de är jordstyrda

Är dimljusen plusstyrda är det inte säkert att det fungerar att koppla på plus då spänningen även vandrar in i relä/elektronikboxen/instrument/ljusvred osv...


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 december 2008
#3
lamporna är jord (-) styrda på den bilen

På kompisens bil satte vi 2 reläer för att lösa det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök