4081
Sök

Problem med ljudet i framsystem, kommer bara ljud under 60 hertz. (ungefär)

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Hej!

Jag hade lagom till jul köpt ett nytt DLS MS6A kitsystem från Nårdik till min golf III. Fixade en fin installation för Diskanter i A-stolparna, och 6,5" i dörrsidan.

Kopplade allt enligt koplingschemat som följde med, var ju även utmärkt på delningsfiltret så var svårt att koppla fel.

Sen när jag skulle starta allt och provspela kommer det inget ljud ur diskanterna, och ljudet ur 6,5" lät väldigt "murrigt". Funderade direkt på om det var filtren på steget som var felinställda men det var HP40 Hz på båda.

Steget är än så länge ett MDS Audiophile AC-4 classic. Som framsystemet är kopplat på, tog in det och testade med samma stereo fast andra högtalare, då lät det utmärkt.

Så vad kan vara felet? fel på filtren? felkopplat iaf? Eller ngt som gått sönder?

Tacksam för svar smile

Gasglad
3 244 Inlägg
25 december 2008
Hmm, vad kör du för filter inställning på steget? Kan hända att det står på LP, då har du endast LP filter på..

//Carfreak

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
just nu kör jag på dom 2 kanalerna där det finns både LP, HP och FULL. Finns en lite knapp som man kan växla mellan på dom, och jag har testat både HP och full. Hp körde jag på 40 Hz

7 283 Inlägg
25 december 2008
Vad har du för stereo?
Kanske har kopplat in lågnivån på sub-out på stereon och sen har du ett LP filter i stereon som är igång.

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Har en JVC, 6 lågnivå en front, en rear och en sub. Ifrån början tänkte jag som du sa att jag kopplat det fel, men den satt på front och jag provade både front och rear.

Kan det kanske vara filtrena från Nårdik?  verkar ju konstigt isf men...

7 283 Inlägg
25 december 2008
Jag har väldigt svårt att tro att du har fått ett passivt LP filter som ligger runt 60hz.
Stäng av alla filter du har i stereon, om du har några, och sätt sen steget på HP runt 60hz.

Steget är ett 4 kanligt va?
Inte så att du har råkat justera fel kanaler?
Senast redigerat av Brains (25 december 2008)

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
mm det är ett fyrkanaligt. Men jag provade högtalarna på både 1/2 och 3/4.
Nu så tog jag in steget och stereon och provade koppla det till en vanlig innomhushugtalare, det funkade fint :S
Men när jag provade i bilen, så var det samma sak.

21 761 Inlägg
25 december 2008
Har du möjlighet att koppla förbi det passiva delningsfiltret till framhögtalarna och direktkoppla endast midbasen för att höra hur det blir då?

Det är väl bara att flytta midbasens högtalarkablar på själva filterboxen.
Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2008)

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Mjo, ska testa det. Har en polare ute och kör med bilen just nu bara. Så får prova i morrn smile

Tack för tipsen iaf!

6 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
bara så dom som hjälpt vet så fungerar allt nu smile det var en polare som för att jävlas hade bytt lågnivån till sw utgången.... man ska göra sakerna själv smile

Aja, tack iaf. Nu låter det fin fint smile

21 761 Inlägg
26 december 2008
Då får du väl hitta på nåt lämpligt straff åt polaren. wink

Sök