böter för stora fälgar

Phaetoon
27 december 2008 · 8 156 Inlägg

Om man uppfyller "paragraferna" i sista stycket så borde man kunna åka reg. besiktiga bilen med andra dimensioner på fälgar.
Gränser för rullomkretsen är som sagt +/- 5%.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bjork OEM <3
27 december 2008 · 6 957 Inlägg

När ja besiktiga i somras så fråga ja om dom bryr sig om de där med fälgar,
Fick svaret : Nej! om vi inte snackar om en Golf 2 med 19" t.ex.

Polisen här hemma bryr sig inte direkt, fick ju beröm i somras när ja blåste, farbror blå
tyckte dom va fina tongue

OEM <3
kvirra
27 december 2008 · 31 Inlägg

besiktningen säger inget om däcken så länge dem inte tar i eller går utanför

Phaetoon
27 december 2008 · 8 156 Inlägg

kvirra skrev:
besiktningen säger inget om däcken så länge dem inte tar i eller går utanför

Det beror ju helt på vem du råkar ut för. Det finns regelryttare som älskar att sätta dit folk. Eller besiktningsmän som är lojala och utför sitt arbete till punkt och pricka, fastän dom kanske vill blunda ibland.

Oftast så kontrollerar dom inte däcken/fälgarna, men ser dimensionen ut att vara helt fel så kan dom mycket väl slå ner på det.

Sen så finns det ju två sidor av säkerhetstänket. Om du har satt på riktigt fina fälgar så kanske du inte kör som en dåre då du är rädd om dina nya fälgar?

Har för mig att jag har hört någonstans att den inofficiella regeln är att man får gå upp, eller ner, en fälgstorlek utan dom bryr sig. Har man dessutom en äldre bil så slipper man en hel del krångel smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
no_fake
27 december 2008 · 865 Inlägg

Phaetoon skrev:

kvirra skrev:
besiktningen säger inget om däcken så länge dem inte tar i eller går utanför

Det beror ju helt på vem du råkar ut för. Det finns regelryttare som älskar att sätta dit folk. Eller besiktningsmän som är lojala och utför sitt arbete till punkt och pricka, fastän dom kanske vill blunda ibland.

Oftast så kontrollerar dom inte däcken/fälgarna, men ser dimensionen ut att vara helt fel så kan dom mycket väl slå ner på det.

Sen så finns det ju två sidor av säkerhetstänket. Om du har satt på riktigt fina fälgar så kanske du inte kör som en dåre då du är rädd om dina nya fälgar?

Har för mig att jag har hört någonstans att den inofficiella regeln är att man får gå upp, eller ner, en fälgstorlek utan dom bryr sig. Har man dessutom en äldre bil så slipper man en hel del krångel smile

har också hört om en inofficiella regeln men då e det 2 upp 1 ner fast allt det e ju bara vad jag hört sen hur sant det e vet jag då inte...

henke_99 Offroad Racing
27 december 2008 · 3 122 Inlägg

max 5% skillnad i rullomkrets? hmm däcken på blazern är ju nästan dubbelt så stora som det står i papprena... inte bra...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Edvinoo Hetast Just Nu!
27 december 2008 · 1 355 Inlägg

jag har blivit stoppad med 22":arna en gång och då var det en tjej som ville kolla körkort o.s.v. då frågade hon om just fälgarna och om dom inte var lite för stora och jag sa att det är ju en stor bil ju big_smile då sa hon bara "aja ja kan inte så mkt om det men vem vet nästa som stoppar dig kanske kan lite mer om dettta" sååå hoppas inte att nästa kan nått om det big_smile

Inspiration comes standard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang