4068
Sök

Dra ny el.

474 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Hej, jag tror jag måste dra om en del av elen eller kanske all el i min vauxhall viva 1964. Problemet är= det började brinna i en sladd då någon har bytt tändningslåset och kopplat in andra knappar till lyset. Det brann av en sladd till lyset, och då undrar jag om jag bara ska dra om den sladden eller om det är lika bra att dra om alla sladdar till tändningen också? Det borde väl finnas en anledning till varför sladden brann av? eller har den kanske bara lossnat och sedan har det blivit kortslutning? Vad tror ni? Vad blir lättast/bäst dra om all el eller bara den som brann eller alla till lyset? Skulle även behöva veta vad man behöver för sorts kabel? Har de flesta olika kabelskorna mm, så det borde bara vara kabeln som måste köpas.
Alla tips välkommnas:D

//Alex

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 oktober 2008
börja att byta den som det är fel på. Och se till att allt sitter rätt. SKulle jag gjort i alle fall.

Åk till biltema eller annat ställe och köp lite kabel i samma grovlek

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

474 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Okej, Hur vet jag att de andra sitter rätt? Innan det började brinna och ryka så han jag testa lyset och blinkerserna som verkade funka. Så då borde väl alla sladdarna till lyserna sitta rätt? Och eftersom de bara funkade med nyckeln vriden ett steg så borde väl kanske även tändningslåset vara rätt kopplat? Annars får ni gärna skriva hur allt ska sitta.
Jag kom på att innan det brann så hade plåten med knapparna till lyserna låstnat så jag tryckte bara tillbaka den. Kanske var en sladd som hoppade av då och sen blev det blev kortslutning?

474 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Ingen som har en aning?

1 661 Inlägg
28 oktober 2008
Byt bara den kabeln, kolla bakom plattan så att alla kablar sitter fast och att ingen ligger löst och kortsluter.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 oktober 2008
Byt den sladden som brann, samt kontrollera att du har säkringar i bilen.

Säkringarnas uppgift är att förhindra kabelbrand. Har du otur och har fel/inga säkringar kan bilen börja brinna på riktigt.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

474 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
zovix skrev:
Byt den sladden som brann, samt kontrollera att du har säkringar i bilen.

Säkringarnas uppgift är att förhindra kabelbrand. Har du otur och har fel/inga säkringar kan bilen börja brinna på riktigt.

Mvh Magnus

Okej, nu när du säger det så har jag faktiskt inte sett några säkringar alls.roll Måste man börja om helt då? Och hur får jag reda på vart säkringarna ska sitta och var mm. Finns det någon guide eller något?

474 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Har nu fått veta att bilen troligen är positiv jord alltså att +=jord och inte -=jord som vanligt. Kan det ha vart att jag kopplade in batteriet fel som gjorde att det började brinna?

//Alex

474 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Hej, nu är jag säker på att bilen är positiv jord. Kan det ha varit därför det började brinna i en sladd? Är det bara att byta ut sladden och koppla in batteriet rätt och testa igen? Och eftersom den är positiv jord, betyder det att det inte går att koppla in en "vanlig" stereo? Eller är det bara att koppla in den tvärtom med plus från stereon på jord och med jord från stereon på minus?

//Alex, tacksamm för svar:)

21 761 Inlägg
28 december 2008
Det går inte att koppla in en vanlig bilstereo, då går den sönder. Vanliga glödlampor kan däremot kopplas in, de är polaritetsoberoende.

Mycket av "den vanliga" elektroniken går inte att koppla in på en plusjordad bil om man inte ser till att alla elektroniksaker med metallhölje blir helt isolerade från bilens metall, men det är väl knappast värt besväret att göra så.

474 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Okej, går det att få tag på en stereo med plusjord då? som är ny och som är nånting att ha?

EDIT:
Kollade lite snabbt på google och såg att det fanns folk som hade kopplat in vanlig stereo till en plusjordad bil, de hade bara dragit kablar från batteriet till både plus och minus, sen hade de monterat stereon på en träskiva så att den inte nuddade något av metall. Kan det stämma att om man gör så så funkar det?

//Alex
Senast redigerat av Alka0512 (28 december 2008)

21 761 Inlägg
28 december 2008
Jo, visst går det. Jag skrev lite slarvigt i förra inlägget, skulle naturligtvis ha angett att en stereo också kan användas under förutsättning att metallhöljet är isolerat från bilens plåt. smile

Eftersom elektronik med metallhölje ofta har sin minusanslutning kopplat sitt eget hölje så måste man se till att höljet inte kommer i kontakt med bilens kaross, eftersom bilen har plusjordning. Det är just detta man måste komma ihåg.

474 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Okej, tack så mycket.

Sök