945 -93 b230 som går på 2 cylindrar

paermedae
27 december 2008 · 5 Inlägg

Hej

Har fått problem med slit och släng bilen....

Den går inte på cyl 1 och 3 vad jag kan se och känna, drar jag ur kablarna till spridarna på de cylindrarna så blir de ingen skillnad, det märks inte på motorgången att jag drar ur dem, tar jag däremot cyl 4 och 2 istället så går den ännu sämre....

Känner jag på grenröret likaså ut från varje cylinder så blir inte cyl 1 och 3 alls varma jämfört med de andra som blir tokheta....

Har bytt fördelare, rotor, 1 tändkabel, provade med ny tändspole, bytt bränslefilter och kollat igenom säkringsboxen....

vad fasen ska jag fortsätta med nu, kan de vara motorstyrningen dvs någon styrbox eftersom den troligen går som den ska på de andra cylindrarna...

Felet kom bara rätt som de var utan förvarning, började bluddra vid gaspådrag men gick skapligt på tomgång, sedan gick den knappt alls på tomgång eller på gas, nu kan jag knappt hålla den igång utan att den dör.....

Borde inte vara tändproblem eftersom den går på 2 elr???? Känns som soppa strul, skumt bara att de är på 2 då......

Tips emottages gärna.....

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 december 2008 · 5 650 Inlägg

paermedae skrev:
Hej

Har fått problem med slit och släng bilen....

Den går inte på cyl 1 och 3 vad jag kan se och känna, drar jag ur kablarna till spridarna på de cylindrarna så blir de ingen skillnad, det märks inte på motorgången att jag drar ur dem, tar jag däremot cyl 4 och 2 istället så går den ännu sämre....

Känner jag på grenröret likaså ut från varje cylinder så blir inte cyl 1 och 3 alls varma jämfört med de andra som blir tokheta....

Har bytt fördelare, rotor, 1 tändkabel, provade med ny tändspole, bytt bränslefilter och kollat igenom säkringsboxen....

vad fasen ska jag fortsätta med nu, kan de vara motorstyrningen dvs någon styrbox eftersom den troligen går som den ska på de andra cylindrarna...

Felet kom bara rätt som de var utan förvarning, började bluddra vid gaspådrag men gick skapligt på tomgång, sedan gick den knappt alls på tomgång eller på gas, nu kan jag knappt hålla den igång utan att den dör.....

Borde inte vara tändproblem eftersom den går på 2 elr???? Känns som soppa strul, skumt bara att de är på 2 då......

Tips emottages gärna.....

bytt tändstift?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mrbuggy Entreprenör
27 december 2008 · 1 784 Inlägg

Byt ALLA tändkablar och tändstift...!

paermedae
27 december 2008 · 5 Inlägg

har bytt en kabel som jag tyckte såg dålig ut, bytte även det stiftet.... men nu efter den har gått 5min dåligt som bara den  så ser stiftet fortfarande nytt ut, dvs de är helt vitt och inte sotigt alls... alltså borde de väl vara fattigt med soppa elr?????

Pär

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 december 2008 · 3 352 Inlägg

Ja, låter som om spridarna inte öppnar. Kan bero på att det inte är ngn ström fram. Provat att byta spridarrelät? Sitter på expansionskärlet. Ibland hjälper det att knacka på det och då kan de andra hoppa igång. Då är det bara att byta skiten

paermedae
27 december 2008 · 5 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ja, låter som om spridarna inte öppnar. Kan bero på att det inte är ngn ström fram. Provat att byta spridarrelät? Sitter på expansionskärlet. Ibland hjälper det att knacka på det och då kan de andra hoppa igång. Då är det bara att byta skiten

ok tack för de så länge, ska prova de imorgon....

Pär

BRub
27 december 2008 · 168 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34811/529109_4ayvsh.jpg
940 misständer

Kanske är lite till hjälp cool

mrbuggy Entreprenör
28 december 2008 · 1 784 Inlägg

paermedae skrev:
har bytt en kabel som jag tyckte såg dålig ut, bytte även det stiftet.... men nu efter den har gått 5min dåligt som bara den  så ser stiftet fortfarande nytt ut, dvs de är helt vitt och inte sotigt alls... alltså borde de väl vara fattigt med soppa elr?????

Pär

Hur du SER att en kabel e dålig är för mej svårt att förstå...så länge inte alla kablar å stift e bytta så e de svårt att hjälpa dig..kan sitta här och Gissa hur länge som helst.!! Men vill du börja med dyrare delar så e de ju upp till dej.. ;-)  Kolla ändå om stiftet är blött efter att du kört 5 min..det nya alltså..

Senast redigerat av mrbuggy (28 december 2008)

paermedae
29 december 2008 · 5 Inlägg

mrbuggy skrev:

paermedae skrev:
har bytt en kabel som jag tyckte såg dålig ut, bytte även det stiftet.... men nu efter den har gått 5min dåligt som bara den  så ser stiftet fortfarande nytt ut, dvs de är helt vitt och inte sotigt alls... alltså borde de väl vara fattigt med soppa elr?????

Pär

Hur du SER att en kabel e dålig är för mej svårt att förstå...så länge inte alla kablar å stift e bytta så e de svårt att hjälpa dig..kan sitta här och Gissa hur länge som helst.!! Men vill du börja med dyrare delar så e de ju upp till dej.. ;-)  Kolla ändå om stiftet är blött efter att du kört 5 min..det nya alltså..

På den "dåliga" kabeln så saknades metallhylsan som ska sitta tight runt tändstiftet..... därför byttes denna...

Provade även att byta 2 andra men de blev ingen skillnad...

Efter 5 kin körning är stiftet vitt och torrt, känns mer som soppa fel av någon anledning, kanske för att de är 3 och 1 som strular och inte bara en... Hur är de motorerna går nu igen, 1 och 3 resp 2 och 4 tändar samtidigt eller är de 1 och 4 etc???

Nej inga dyra delar :-) denna bil ska "bara rulla"......

Hur stor är risken att 2 spridare slutar att fungera samtidigt, troligen något som styr spridarna i så fall som inte lirar, ska kolla de där med spridarrelä bla, sedan skrev någon om någon säkring om de nu fanns på 940 oxå.....

Pär

mrbuggy Entreprenör
29 december 2008 · 1 784 Inlägg

paermedae skrev:

mrbuggy skrev:

paermedae skrev:
har bytt en kabel som jag tyckte såg dålig ut, bytte även det stiftet.... men nu efter den har gått 5min dåligt som bara den  så ser stiftet fortfarande nytt ut, dvs de är helt vitt och inte sotigt alls... alltså borde de väl vara fattigt med soppa elr?????

Pär

Hur du SER att en kabel e dålig är för mej svårt att förstå...så länge inte alla kablar å stift e bytta så e de svårt att hjälpa dig..kan sitta här och Gissa hur länge som helst.!! Men vill du börja med dyrare delar så e de ju upp till dej.. ;-)  Kolla ändå om stiftet är blött efter att du kört 5 min..det nya alltså..

På den "dåliga" kabeln så saknades metallhylsan som ska sitta tight runt tändstiftet..... därför byttes denna...

Provade även att byta 2 andra men de blev ingen skillnad...

Efter 5 kin körning är stiftet vitt och torrt, känns mer som soppa fel av någon anledning, kanske för att de är 3 och 1 som strular och inte bara en... Hur är de motorerna går nu igen, 1 och 3 resp 2 och 4 tändar samtidigt eller är de 1 och 4 etc???

Nej inga dyra delar :-) denna bil ska "bara rulla"......

Hur stor är risken att 2 spridare slutar att fungera samtidigt, troligen något som styr spridarna i så fall som inte lirar, ska kolla de där med spridarrelä bla, sedan skrev någon om någon säkring om de nu fanns på 940 oxå.....

Pär

OK..jag lödde precis mitt spridarrelä..så kolla ditt om de verkar funka eller öppna det och kolla om lödningarna e kass...brukar bli lite vitbränt på plasthöljet också om de glappar i en lödning..!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (29 december 2008)

paermedae
29 december 2008 · 5 Inlägg

supertack för tipset, vilken snabb service... :-)

David_FT
29 december 2008 · 183 Inlägg

Har du kollat om du har gnista på de cylindrar som inte fungerar? prova spraya startgas i insuget om den börjar gå bra då så är de ju soppa problem.

Frosted
29 december 2008 · 1 878 Inlägg

fel koder då?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang