Byta bromsslang volvo 855

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
27 december 2008 · 510 Inlägg

Jag får inte låss bromsslangen vänster fram, hur gör man?

Jag har fått bort den ifrån bromsoket men sedan vid kopplingen till bromsrötet så fattar jag inte hur jag ska göra.

Några tipps?

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
BRub
27 december 2008 · 168 Inlägg

Öss på med rostlösare, kan finnas(ej säker) två "muttar" en som kommer från bromsröret och en från bromsslangen. Ta bild och ladda upp ifall du vill ha mer exact hjälp.

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
27 december 2008 · 510 Inlägg

Bilen står i morsans garage så jag kan inte ta bild just nu.

Men det är som du säger, alltså två muttrar men sedan så är det någon slags hållare men nå clips eller liknande mellan muttrarna. Jag har sprutat på massa rostlösare men det verkar sitta jävligt hårt och man vill ju inte dra sönder något i onödan.

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
BRub
27 december 2008 · 168 Inlägg

Får du plats med två nycklar typ 13-16 dra åt varsitt håll och hoppas på att clipsen överlever.

http://i32.photobucket.com/albums/d17/JAndersson/Bil/100_4605.jpg
Något liknande?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
27 december 2008 · 510 Inlägg

Nä inte lika som på bilden.
Ja jag får väll hålla tummarna och dra nycklarna åt var sitt håll. Det kan inte vara någon bakvänd gänga eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
zshoe Kokar ris
27 december 2008 · 923 Inlägg

om du ska byta bromsslang så kapa slangen så att du får på en hylsa på en  sidan, kalas om du har en mutterpicka också, och håll emot på andra sidan såklart.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Helvete_racing Arg Snickare
27 december 2008 · 875 Inlägg

finns annars bromsrörsnycklar. kanske lite överskattat men det funkade bra som fan när jag använde det. det är som en fast nyckel bara att det är en liten öppning i den "runda" delen så man kan trä på den över slangen eller röret. kanske inte är så mycket till hjälp. men men

Christian S
28 december 2008 · 4 816 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
finns annars bromsrörsnycklar. kanske lite överskattat men det funkade bra som fan när jag använde det. det är som en fast nyckel bara att det är en liten öppning i den "runda" delen så man kan trä på den över slangen eller röret. kanske inte är så mycket till hjälp. men men

Jag hade en sån när jag skulle byta slangarna på min V70 men det hjälpte inte utan den blev rund ändå för den hade fastnat nått så in åt he***te så jag fick inte bytt dom men ska försöka göra det nu i vinter, ska ta och värma först och sen får jag ta en rör tång iom att skallen blev rund mad

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Erkki Ingenjör
31 december 2008 · 56 Inlägg

skär av bromsröret precis ovanför nippeln. sätt på en ny nippel klämm en kona, dra ner röret en halv centimeter. klart går offta fortare en att hålla på att trillskas med ruttna nipplar. Mvh

Mvh Erik
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang