4257
Sök

Varning! Micros dubbelrelä!

OpelFredrik
1 januari 2009
Trådstartare
Hallå!

Tänkte bara jag skulle ta mig lite tid och varna er för att köpa dubbelrelän från Micro!

Jag har köpt 2 st från dom och båda har gått sönder på bara någon timme, Första reläet koppla jag in 3 st 100w lampor på och eftersom det var ett dubbelt relä så körde jag 2 lampor på första och en lampa på andra, efter ca 1 timme sluta den andra funka alltså den jag körde en lampa på.

Det andra reläet jag köpte funka inte den ena av reläet utan det var stendött direkt ur kartong och efter en timmes lysande så sluta den andra också funka, nu körde jag bara 100w per relä så att säga!

sen var jag till OK/Q8 och köpte ett nytt dubbelrelä för jag vägra tro att jag kopplat fel och det reläet funkar än idag!

Jag ska åka nu i imorn till Micro och klaga lite och kräva nya relän för så här ska det fan inte vara!

till dom som undrar så kör jag med 6 kvadrats kabel till + och - på reläerna och resten kör jag med 4 kvadrat med riktigt bra jordpunkt (Direkt på batteriet eftersom reläet sitter ca 3 decimter från polen så blev det lättast.

Någon mer som har någon erfarenhet av dessa relän? kan vara bra att ha lite fler exempel när jag åker in imorn!

//Fredrik

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 januari 2009
Hoppas mina håller, köpte två därifrån för mina extraljus tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

OpelFredrik
1 januari 2009
Trådstartare
Ok hoppas du inte fick ett "måndagsexemplar" tongue

Prata nyss med en polare och hans ena relä i dubbelreläet har nu också lagt av efter ca 3 timmar..
Vad är det för jävla skit?

//Fredrik

150 Inlägg
1 januari 2009
det låter ju otroligt, hur kan dom vara så kassa? om det är nått som brukar gå så är det ju lampan och inte relät tongue

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

16 197 Inlägg
1 januari 2009
köp på biltema..big_smile  dom håller.. wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
1 januari 2009
hur många AMP ska dom klara??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 januari 2009
det är väll värmen i dubbelrelät som gör att dom går sönder

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
Ett vanligt enkelt 30A pendelrelä från tex Bosch borde ju klara av 3 st lampor på 100W var.....det blir ju 25A i belastning räknat på 12V...
Nästan 21.5Aräknat på 14V.......

Så jag förstår inte ens vitsen med att ta ett dubbelrelä till det?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 januari 2009
Lonefox skrev:
Ett vanligt enkelt 30A pendelrelä från tex Bosch borde ju klara av 3 st lampor på 100W var.....det blir ju 25A i belastning räknat på 12V...

Mät motståndet på en kall lampa så förstår du varför de pajar...

1 058 Inlägg
1 januari 2009
Lonefox skrev:

finns dom som överdriver med mängden relän pga dom tror att förlusterna blir mindre och får bättre ljus pga det. tex min polare har 7st 100W exraljus på sin 740, 4mm2 kablar och ett relä per lampa. overkill men tror han det blir så mkt bättre så får han väl ha det så smile kan säga som så att det lyser mkt i alla fall smile

slår han på helljuset på tomgång så går den ner till 500rpm.. haha.. Lite OT men tyckte det var värt att säga smile

PoLoud =D

21 761 Inlägg
1 januari 2009
bumpe skrev:
Mät motståndet på en kall lampa så förstår du varför de pajar...

Sant, men det är ju under väldigt kort stund som strömmen är hög. Jag tror inte att den peaken påverkar relät så mycket egentligen, men det är bara en personlig gissning. smile

21 761 Inlägg
1 januari 2009
evilaudio skrev:

Står 30 A på deras hemsida iaf. I så fall borde det vara den totala strömmen det handlar om, det brukar vara så.

OpelFredrik
1 januari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

Det står på reläerna att dom ska klara 2x30A då lite löst räknat borde dom klara ca 400 watt styck! Minst!

Anledningen till att jag kör så några lampor per relä är att jag inte vill anstränga dom till gränsen!

Tanken var eller är att jag ska använda 4 lampor per dubbelrelä alltså 200 watt per relä vilket borde hålla bra! kommer totalt bli 8 lampor på 2 dubbelrelän...

//Fredrik

1 045 Inlägg
21 761 Inlägg
1 januari 2009
OpelFredrik skrev:
Det står på reläerna att dom ska klara 2x30A

På de dubbelrelän som jag har sett så har strömangivelsen varit samma som på ett enkelrelä, dvs 30 eller 40 A totalt för hela relät. Jag tvivlar på att Micros dubbelrelän klarar 2x30 A, det borde vara 30 A sammanlagt i så fall.

Det där bör du höra med butiken om så att du får reda på om det verkligen stämmer.

OpelFredrik
1 januari 2009
Trådstartare
Jag ska ut nu och ta loss ett relä så kan jag fota det.. Det står in stansat på ovansidan 2x30A

//Fredrik

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Jo, alltså, jag tror inte att du skriver osanning. Däremot tvivlar jag på att reläts märkning stämmer egentligen. Men det är ju bara min åsikt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 januari 2009)

OpelFredrik
1 januari 2009
Trådstartare
Ok men får dom göra så? Alltså märka saker utan att det stämmer?

Här är det första reläet från Micro, Jag använde bara den ena "utgången" så att säga och den brann efter 1 timme och jag använde bara en SIM-lyckta och en 100watts lampa.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/105411/large/532689_ikqooo.jpg

Jag ska åka och klaga och byta den imorn! Fy fan! tredje reläet! Det kan fan inte vara otur längre...
//Fredrik

21 761 Inlägg
1 januari 2009
OpelFredrik skrev:
Ok men får dom göra så? Alltså märka saker utan att det stämmer?

Som sagt, det är bara min åsikt. Jag kan ju ha helt fel, är inget proffs på relän. Men oavsett om relät tål 15 eller 30 A på varje del så ska det inte gå sönder av en enda 100 W lampa. Någonting är galet med dessa relän.

Sök