2278
Sök

Att felsöka installationen av baslåda samt slutsteg?

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jord är alltså samma sak som minus, fast det är egentligen mer korrekt att säga minus. Bilbatteriets minuspol är kopplat till bilens kaross, alltså fungerar hela bilens kaross som en enda stor minuspol kan man säga. På så sätt slipper man dra en massa långa minuskablar till batteriet, men sätter istället minuskabeln i en renslipad och kraftig karossdel.

Slutsteget behöver en plus och en minus, pluskabeln dras till batteriet men minuskabeln dras ner till en kraftig och renslipad karossdel istället för att dras ända fram till batteriet. Då får alltså slutsteget minus via karossen. smile

Det är viktigt att plåtytan (som minuskabeln sätts fast i) är kraftig och renslipad från färg och smuts, annars blir det dålig kontakt. När det handlar om en stereoanläggning så kan dålig minuskontakt innebära störningar och andra konstigheter, därför är det extra viktigt att få bra minuskontakt till en strömkrävande sak som ett slutsteg.

Oj då, det där ändrade min uppfattning om grundläggande elektroniklära. För jag trodde att för att en komponent ska fungera som är ansluten till en strömkälla (batteri eller något) så måste den ha en plus och en minus pol från batteriet ansluten till sig för att det ska bli en krets. Men jag förstår inte riktigt hur det ska kunna bli en krets om man kopplar batteriets minus till karossen, som inte har kontakt med slutstegets minusingång för ström?
Då är det ju bara pluspolen från batteriet som är ansluten till slutsteget och det blir alltså ingen krets? Hmm?
Senast redigerat av Traz (1 januari 2009)

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Men eftersom batteriets minuspol är ansluten till bilens kaross, då blir ju slutsteget kopplat till batteriets minuspol via sin strömkabel som sitter fast i karossen. Karossen är en förlängning av batteriets minuspol kan man också säga. smile

Istället för att det går en jättegrov minuskabel till batteriminuspolen så går det en jättestor "plåtbit" till batteriminuspolen.
Senast redigerat av Drönirettab (1 januari 2009)

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men eftersom batteriets minuspol är ansluten till bilens kaross, då blir ju slutsteget kopplat till batteriets minuspol via sin strömkabel som sitter fast i karossen. Karossen är en förlängning av batteriets minuspol kan man också säga. smile

Istället för att det går en jättegrov minuskabel till batteriminuspolen så går det en jättestor "plåtbit" till batteriminuspolen.

Jaha! big_smile Jag förstår nu. Tänkte bara att karossen inte skulle kunna leda störmmen så pass bra. Så om jag förstår rätt så ska batteriets minuspol vara direkt kopplad till karossen och inget mer, samt stegets minus ska vara kopplad direkt till karossen och inget mer?
Samt, har steget endast ingång för plus och minuspoler, men har den inte någon Jord också? Vet att jord är minus, men det vore skumt om jord fanns i två varianter på steget, som minus och jord. Om du förstår. Hur går det ihop?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
Traz skrev:
Drönirettab skrev:

Jaha! big_smile Jag förstår nu. Tänkte bara att karossen inte skulle kunna leda störmmen så pass bra. Så om jag förstår rätt så ska batteriets minuspol vara direkt kopplad till karossen och inget mer, samt stegets minus ska vara kopplad direkt till karossen och inget mer?
Samt, har steget endast ingång för plus och minuspoler, men har den inte någon Jord också? Vet att jord är minus, men det vore skumt om jord fanns i två varianter på steget, som minus och jord. Om du förstår. Hur går det ihop?

Öh alltså.....du har plus, jord och remote i en plint. Och som du själv säger så är jord och minus SAMMA SAK. Så haka nu inte upp dig på vad det kallas.
Sedan har du plus och minus på varje högtalarutgång på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Traz skrev:
Tänkte bara att karossen inte skulle kunna leda störmmen så pass bra.

Karossen ska normalt sett leda strömmen mycket bra, men eftersom den består av flera både större och mindre ihopsvetsade plåtdelar så gäller det att fästa minuskablar (för strömkrävande saker) på en kraftig del av karossen. Exempel på kraftiga delar är bältesbulten vid baksätet, den brukar vara fäst på en av bilens balkar, plåten är rejäl och har bra kontakt med övriga karossen.

Det man ska tänka på när man sätter fast en minuskabelsko i plåten är att kontaktytan är helt fri från färg och oxid, annars får inte kabekslon bra kontakt med plåten vilket gör att strömmen inte kan flyta vidare obehindrat. Följden blir spänningsfall och som jag tidigare skrev så är det extra känsligt med dålig kontakt när det handlar om minuskontakt till slutsteg.

Dock ska man alltid, även om det gäller saker som inte drar en massa ström, se till att minuskablarna har bra kontakt. Naturligtvis pluskablar också förstås. smile

Kan ju tillägga att vanlig bilel handlar om likspänning, då finns det bara plus och minus (även kallad jord som sagt), något annat finns inte. I växelspänningens värld (i hemmet alltså) finns det fas och nolla och skyddsjord, men det är en helt annan sak. Man ska inte blanda ihop dessa saker.
Senast redigerat av Drönirettab (1 januari 2009)

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Det var skyddsjord jag tänkte på tror jag. Men jord i bilen är ju inte samma sak?
Vad gör jorden för nytta i bilen? Kan man inte bara dra en vanlig 16mm2 från batteriets minus till slutstegets minus? Och varför är det just minus man ska dra och inte plus till karossen?

Alltså det som är viktigt, är ju: ska man dra bort någon matta i bilen eller liknande för att koppla jorden till slutsteget?

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Traz skrev:
Det var skyddsjord jag tänkte på tror jag. Men jord i bilen är ju inte samma sak?

Nej, det är absolut inte samma sak.

Traz skrev:
Vad gör jorden för nytta i bilen?

Som jag i tidigare inlägg har skrivit så heter det minus, men folk kallar det för jord. När någon skriver eller säger "jord" angående vanlig bilel så menar man alltså minus.

Traz skrev:
Kan man inte bara dra en vanlig 16mm2 från batteriets minus till slutstegets minus?

Det är inte säkert att kabeln är tillräckligt grov för att undvika onödigt spännigsfall, bilens kaross kommer garanterat att ge mindre spänningsfall i det fallet. Dessutom blir det ju mer kabeldragning , vilket ökar kostnaderna och ger mer jobb.

Traz skrev:
Och varför är det just minus man ska dra och inte plus till karossen?

Därför att bilindustrin har detta som standard i nästan alla bilar. Om du menar i din bil så blir det ju kortslutning ifall du drar en pluskabel ner till karossen eftersom batteriets minuspol sitter i karossen. wink

Traz skrev:
Alltså det som är viktigt, är ju: ska man dra bort någon matta i bilen eller liknande för att koppla jorden till slutsteget?

Det som gäller är att sätta fast minuskabelskon på en helt plåtren yta, om det då råkar sitta 30 cm tjock matta ivägen så måste du naturligtvis plocka bort den för att komma åt plåten. smile

Snälla Traz....... smile

7 241 Inlägg
1 januari 2009
En anledning till varför folk kallar minus i bilar för jord är att inom svagström så kallas minus för jord i elscheman, ritningar osv....ville bara påpeka detta med smile

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Hehe måste få det helt klart för mig innan jag påbörjar installationen av baslådan och slutsteget! smile
Så enklast vore ju att kolla vart jordkabeln som sitter på minus i bilbatteriet leder till, och koppla slutstegets minus till samma karossdel? Hur långt ifrån måste batterijorden och slutstegsjorden sitta ifrån varandra på karossdelen?
Kan det inte vara farligt att komma i kontakt med den karossdelen eftersom den blir strömledande(eller?)? Finns det ingen brandrisk?

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Traz skrev:
Så enklast vore ju att kolla vart jordkabeln som sitter på minus i bilbatteriet leder till, och koppla slutstegets minus till samma karossdel? Hur långt ifrån måste batterijorden och slutstegsjorden sitta ifrån varandra på karossdelen

Visst ja, batteriet sitter ju i bagaget. Det glömde jag bort, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det. Då har jag krånglat till det för dig.

Det som jag skrev tidigare är med utgångspunkt från att batteriet sitter i motorrummet, i så fall skulle en minuskabel bli onödigt lång och som sagt orsaka onödig spänningsförlust. När man har batteriet i bagaget så kommer minuskabeln från slutsteget att bli kanske högst 1 m lång, då fungerar det bra att dra slutstegets minuskabel direkt till batteriets minuspol.

Du behöver alltså egentligen inte sätta stegets minuskabel ner till karossen. smile

Hoppas att du inte blev ännu mer förvirrad nu.

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Traz skrev:
Så enklast vore ju att kolla vart jordkabeln som sitter på minus i bilbatteriet leder till, och koppla slutstegets minus till samma karossdel? Hur långt ifrån måste batterijorden och slutstegsjorden sitta ifrån varandra på karossdelen

Visst ja, batteriet sitter ju i bagaget. Det glömde jag bort, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det. Då har jag krånglat till det för dig.

Det som jag skrev tidigare är med utgångspunkt från att batteriet sitter i motorrummet, i så fall skulle en minuskabel bli onödigt lång och som sagt orsaka onödig spänningsförlust. När man har batteriet i bagaget så kommer minuskabeln från slutsteget att bli kanske högst 1 m lång, då fungerar det bra att dra slutstegets minuskabel direkt till batteriets minuspol.

Du behöver alltså egentligen inte sätta stegets minuskabel ner till karossen. smile

Hoppas att du inte blev ännu mer förvirrad nu.

Ok. Tidiage skrev du Det är inte säkert att kabeln är tillräckligt grov för att undvika onödigt "spännigsfall" också, jag antar att spänningsfall = spänningsförlust?
Då blir sakerna betydligt enklare smile

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Ja, spänningsfall är samma som spänningsförlust. smile

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Ok. Bör man köpa 16mm2 kablar till strömmen också eller? Skulle du kunna vara så jättesnäll och "plocka ihop" ett sladd/utrustning (som säkringar) paket som skulle behövas för att koppla ett slutsteg och en baslåda till batteriet och högnivå, i någon billig butik på internet (eller hänvisa till en butik utan hemsida i Stockholm?

7 241 Inlägg
1 januari 2009
Traz skrev:
Drönirettab skrev:

Ok. Bör man köpa 16mm2 kablar till strömmen också eller? Skulle du kunna vara så jättesnäll och "plocka ihop" ett sladd/utrustning (som säkringar) paket som skulle behövas för att koppla ett slutsteg och en baslåda till batteriet och högnivå, i någon billig butik på internet (eller hänvisa till en butik utan hemsida i Stockholm?

Här har du ett exempel på kit:
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2313

Dock så kan du beställa lösa delar på de flesta ställen.

Men en butik i Sthlm som kan hjälpa dig är PMshopen.
De har mångårig erfarenhet av billjud.
Peter och Mikael har dessutom varit med i tävlingssvängen under många år under 90-talet.
http://www.pmshopen.se/

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Drönirettab skrev:

Här har du ett exempel på kit:
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2313

Dock så kan du beställa lösa delar på de flesta ställen.

Men en butik i Sthlm som kan hjälpa dig är PMshopen.
De har mångårig erfarenhet av billjud.
Peter och Mikael har dessutom varit med i tävlingssvängen under många år under 90-talet.
http://www.pmshopen.se/

Jo, det där kittet innehåller ju "ispecialskärmad ilågnivå" vilket inte är nödvändigt. Menade mest om man skulle köpa kablarna en och en... smile

21 761 Inlägg
1 januari 2009
Då kan du ju höra med PMshopen i så fall, de ger säkert bra råd om kabel. smile

7 241 Inlägg
1 januari 2009
Ditt problem med färdiga kit är att det följer med lågnivå, vilket du ej behöver.

Men hör med PMshopen. smile

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Tack för råden smile
Speciellt Drönirettab & Lonefox. Verkligen bra att folk som er har lust att hjälpa till ovillkorligt.

Sök