4465
Sök

Omräkning av Aeroport..

6 851 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#1
Jag skulle behöva lite hjälp med att räkna om en port.Jag ska ha en 6" aeroport på 20cm till 101L låda.
Frågan är då, vad ska jag ha för mått på slotport för att få samma avstämning m.m.?
Tror inte jag kommer få plats med en Aeroport tratt brevid basen annars nämligen, för "tratten" är ju ganska så stor. Gör man en slot så kan man ju själv labba med bredd*höjd, bara arean blir rätt..om jag fattat saken rätt roll

Tack


Low is a lifestyle
956 Inlägg
1 januari 2009
#2
fråga henkka. hehe.
han kan räkna på sånt hur bra som helst

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

6 851 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#3
Tror jag har räknat ut det själv.. en slot på 30cm * 5.65cm bör funka?
Antar att längden ska vara samma som tidigare?
Senast redigerat av TT-Avant (1 januari 2009)


1 785 Inlägg
1 januari 2009
#4
TT-Avant skrev:
Tror jag har räknat ut det själv.. en slot på 30cm * 5.65cm bör funka?
Antar att längden ska vara samma som tidigare?

Den blir troligen längre med slotport för att bibehålla frekvens

Sedan bör inte ratiot vara större än 4 så jag tycker du ska bygga 25cm *6,8cm istället.

Vilka basar kör du med?
Senast redigerat av dbjanoz (1 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

6 851 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#5
dbjanoz skrev:
TT-Avant skrev:
Tror jag har räknat ut det själv.. en slot på 30cm * 5.65cm bör funka?
Antar att längden ska vara samma som tidigare?

Den blir troligen längre med slotport för att bibehålla frekvens

Sedan bör inte ratiot vara större än 4 så jag tycker du ska bygga 25cm *6,8cm istället.

Vilka basar kör du med?

Va lite trötter igår tror jag.
Arean motsvarar ungefär 182-185cm2= 27*6.8cm ist..

Men varför måste den vara längre i slot än aeroport och hur mycke längre?
Det är en DLS SP15 bas


21 761 Inlägg
1 januari 2009
#6
dbjanoz skrev:
Den blir troligen längre med slotport för att bibehålla frekvens

Sedan bör inte ratiot vara större än 4 så jag tycker du ska bygga 25cm *6,8cm istället.

Nja, enligt all information som jag har sett om slotport (tex på Lazzat) så blir den kortare än en "vanlig" port för samma avstämningsfrekvens.

Sedan finns det tydligen olika "maxratio" också, en av rekommendationerna är högst 7:1. Fast det finns de som har ännu större ratio och det fungerar utan problem, lite knepigt att få någon ordentlig reda på slotportsberäkningar tycker jag. smile

6 851 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#7
Men tror ni det kan funka så som jag skrev sist?
Jag har inget imot Aero portar annars, men är ej säker på att det får plats som sagt va..


21 761 Inlägg
1 januari 2009
#8
www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Den portberäknaren använder jag vid slotportsuträkning. Jag har inte gjort några testlådor och provmätt hur exakt resultatet blir, men kollar man på flera ställen på nätet angående slotportsberäkning så verkar den där kalkylatorn fungera bra.

1 785 Inlägg
1 januari 2009
#9
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
Den blir troligen längre med slotport för att bibehålla frekvens

Sedan bör inte ratiot vara större än 4 så jag tycker du ska bygga 25cm *6,8cm istället.

Nja, enligt all information som jag har sett om slotport (tex på Lazzat) så blir den kortare än en "vanlig" port för samma avstämningsfrekvens.

Sedan finns det tydligen olika "maxratio" också, en av rekommendationerna är högst 7:1. Fast det finns de som har ännu större ratio och det fungerar utan problem, lite knepigt att få någon ordentlig reda på slotportsberäkningar tycker jag. smile

Detta är inte alls min erfarenhet men det kan säkert bero på en rad andra faktorer. I mitt fall hade jag 2st 6" portar som jag byggde om till 1 slotport. Längden på rören var 28cm men med slotport så blev de hela 55cm långa för att bibehålla frekvens. Det är så gott som dubbelt så långt som rören.

Anledningen till att hålla nere ratiot är bla att luft hastigheten ökar enormt om den bli för smal. 6.8cm är inte att rekomendera. Särskilt inte om man har en bas med högt Xmax värde.

Om man tar ett exempel så blir det hela tydligare. Vi säger att vi ska bygga en port på 400cm2. Om vi då väljer att bygga en port på 100cm*4cm så kommer luften att röra sig med väldigt hög hastighet. Om vi istället bygger en port på 20cm*20cm har vi fortfarande 400cm2 men luften kommer att röra sig med betydligt lägre hastighet och det bli mindre förluster, allt som utgör ett hinder för en ljudvåg omvandlas till värme.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
1 januari 2009
#10
TT-Avant skrev:
Men tror ni det kan funka så som jag skrev sist?
Jag har inget imot Aero portar annars, men är ej säker på att det får plats som sagt va..

Slotportar stjäl plats helt klart! Men jag tycker absolut du ska testa. Börja med att bygga en för stor port och lägg sedan in skiva efter skiva för att minska arean.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
1 januari 2009
#11
dbjanoz skrev:
Detta är inte alls min erfarenhet men det kan säkert bero på en rad andra faktorer. I mitt fall hade jag 2st 6" portar som jag byggde om till 1 slotport. Längden på rören var 28cm men med slotport så blev de hela 55cm långa för att bibehålla frekvens. Det är så gott som dubbelt så långt som rören.

Det lät ju mystiskt. hmm

Om jag tar Lazzat som exempel så används slotport ganska flitigt där med tanke på att man bla tävlar i SPL och andra "spela högt" grenar. Exempelvis DD-nissarna kör stenhårt med slotport. Enligt en del info där så blir en slotport litegrann kortare än en "vanlig" port för samma avstämning och samma nettovolym, helt tvärtom jämfört med hur din port blev.

6 851 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#12
Har nu mätt på lådan och jag kommer få plats med en 6" port iaf..så jag skiter i att böka med att ändra måttet och gör som jag hade tänkt från början, köra med aeroport wink Tack iaf. för endel svar.


733 Inlägg
2 januari 2009
#13
dbjanoz skrev:
Drönirettab skrev:
dbjanoz skrev:
Den blir troligen längre med slotport för att bibehålla frekvens

Sedan bör inte ratiot vara större än 4 så jag tycker du ska bygga 25cm *6,8cm istället.

Nja, enligt all information som jag har sett om slotport (tex på Lazzat) så blir den kortare än en "vanlig" port för samma avstämningsfrekvens.

Sedan finns det tydligen olika "maxratio" också, en av rekommendationerna är högst 7:1. Fast det finns de som har ännu större ratio och det fungerar utan problem, lite knepigt att få någon ordentlig reda på slotportsberäkningar tycker jag. smile

Detta är inte alls min erfarenhet men det kan säkert bero på en rad andra faktorer. I mitt fall hade jag 2st 6" portar som jag byggde om till 1 slotport. Längden på rören var 28cm men med slotport så blev de hela 55cm långa för att bibehålla frekvens. Det är så gott som dubbelt så långt som rören.

Anledningen till att hålla nere ratiot är bla att luft hastigheten ökar enormt om den bli för smal. 6.8cm är inte att rekomendera. Särskilt inte om man har en bas med högt Xmax värde.

Om man tar ett exempel så blir det hela tydligare. Vi säger att vi ska bygga en port på 400cm2. Om vi då väljer att bygga en port på 100cm*4cm så kommer luften att röra sig med väldigt hög hastighet. Om vi istället bygger en port på 20cm*20cm har vi fortfarande 400cm2 men luften kommer att röra sig med betydligt lägre hastighet och det bli mindre förluster, allt som utgör ett hinder för en ljudvåg omvandlas till värme.

menar du att du byggde en slotport på ca 400 cm2 och den skulle behöva va 55 cm lång för att få en likadan avstämning som dina dubbla 6" aero på 28 cm? det tror jag inte hänger ihop, det är ju en extrem skillnad! :p du måste ha gjort en slotport som blev runt 30 % störe area än dubbla 6" aero... annars skulle det inte hänga ihop..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil


Sök