3340
Sök

jag undrar om man kan köra flera högtalare på en stereo

35 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
kan man köra fler än 4 högtalare på en stereo. i så fall skulle det vara bra kombination att ha dist högtalare i skuffen med basslådan. kanske blir bättre då med lite dist

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
1 januari 2009
klart du kan men effekten kommer ju inte vara optimal längre

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
Menar du att koppla in fler högtalare på samma kaneler på enheten?
Isf är svaret NEJ såvida du inte använder högtalare på åtta ohm.
Interna slutsteg i enheter vill ha fyra ohm som lägst last och parallellkopplar du två högtalare på fyra ohm så får du två ohm vilket överbelastar det interna steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

35 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Interna slutsteg i enheter vill ha fyra ohm som lägst last och parallellkopplar du två högtalare på fyra ohm så får du två ohm vilket överbelastar det interna steget.

vad kan hända då om man koppler två högtalare från två andra

7 241 Inlägg
1 januari 2009
volvo-740- skrev:
Lonefox skrev:

Steget i enheten kan "brinna" dvs att transistorerna överhettas och går sönder....

35 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
volvo-740- skrev:
Lonefox skrev:

Steget i enheten kan "brinna" dvs att transistorerna överhettas och går sönder....

ok så det finns inget sätt att koppla in flera högtalare på stereon

7 241 Inlägg
1 januari 2009
volvo-740- skrev:
Lonefox skrev:
volvo-740- skrev:

ok så det finns inget sätt att koppla in flera högtalare på stereon

En högtalare per kanal (och jo ett kit medlöst mellanregister, diskant och filter räknas som en högtalare)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 januari 2009
Alternativt köpa 2Ohmiga högtalare (tex JBL GTO) och seriekoppla dom, då får du en last på 4Ohm och allt bli frid och fröjd. Dock så kommer det nog inte låta alltför bra då det blir väldigt lite effekt till varje högtalare, bättre att köra dom på ett slutsteg då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
1 januari 2009
ChriZtoffer skrev:
Alternativt köpa 2Ohmiga högtalare (tex JBL GTO) och seriekoppla dom, då får du en last på 4Ohm och allt bli frid och fröjd. Dock så kommer det nog inte låta alltför bra då det blir väldigt lite effekt till varje högtalare, bättre att köra dom på ett slutsteg då.

Hur gör du med delningsfiltren då?
Även koaxialhögtalare har ju filter i sig wink

Seriekopplar man komponenthögtalare efter filtret så påverkar man delningsfrekvenserna (åt vilket håll beroende på om man höjer eller sänker impendansen kommer jag inte ihåg) vilket inte är bra.

Seriekopplar man koaxialhögtalare som saknar externt filter så sitter det oftast en kondensator i serie med diskanten. Denna klipper ju signalen till nästa högtalare med eftersom den hamnar i serie med dem med.

Så förklara du gärna för mig hur man skall kunna seriekoppla dessa och få det att funka bra smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 januari 2009
Förstår hur du tänker, men i och med att filtret (eller kondensatorn som det ju egentligen bara är, för det mesta) sitter mellan kontakt och högtalarelement så bör den inte påverka nästa högtalare, iaf inte i min värld. tongue Kan mycket väl hända att jag har fel men en ren seriekoppling av högtalarna bör fungera bra. Bör ju inte vara någon egentlig skillnad mot att seriekoppla ett par basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

369 Inlägg
1 januari 2009
Låter nog betydligt bättre om du köper ett billigt slutsteg, än att belasta stereons slutsteg.

Avant för varje slant.

7 241 Inlägg
1 januari 2009
ChriZtoffer skrev:
Förstår hur du tänker, men i och med att filtret (eller kondensatorn som det ju egentligen bara är, för det mesta) sitter mellan kontakt och högtalarelement så bör den inte påverka nästa högtalare, iaf inte i min värld. tongue Kan mycket väl hända att jag har fel men en ren seriekoppling av högtalarna bör fungera bra. Bör ju inte vara någon egentlig skillnad mot att seriekoppla ett par basar.

Du har fel i din värld. wink

Iom att signalen rör sig från högtalare till högtalare i serie så kommer ju även signalen från diskanten (som ligger parallellt med mellanregistret i en coaxial) ut till den andra högtalaren eftersom den numera ligger i serie med den efterkommande högtalaren och således jobbar filtret även mot den. wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 januari 2009
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Du har fel i din värld. wink

Iom att signalen rör sig från högtalare till högtalare i serie så kommer ju även signalen från diskanten (som ligger parallellt med mellanregistret i en coaxial) ut till den andra högtalaren eftersom den numera ligger i serie med den efterkommande högtalaren och således jobbar filtret även mot den. wink

Haha kom på mig själv lite senare igår kväll när jag stod i duschen med att mitt resonemang inte riktigt stämde. tongue Får ursäkta mig så hemskt mycket, skyller på att jag var förkyld, bakis och trött. wink Stämmer helt klart så som du skriver. Vid parallellkoppling påverkas inte nån av högtalarna av den andres filter, men vid seriekoppling så blir det ju lite annorlunda ja... my bad. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök