4421
Sök

Equalizer/ lågnivå-förstärkare

206 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Så småningom kommer jag att köra med två eller tre slutsteg i bilen, och jag har bara en lågnivåutgång på stereon. Då kommer jag att bli tvungen att splitta lågnivån eller använda output på slutstegen. Då borde jag väl få ganska mycket försämrad signal eller?

Därför har jag letat lite efter något som man kopplar in en lågnivå i och får ut tre smile


exempelvis har jag tittat lite på den här:  http://www.amazon.com/Clarion-EQS746-Gr … amp;sr=8-1

Clarion EQS746 1/2 DIN Graphic Equalizer

Features
    7-Band Graphic Equalizer
    6-Channel / 7 Volt RCA Outputs (Front/Rear/Subwoofer)
    Adjustable Master Volume Level Control
    Adjustable Subwoofer Level Control
    2-Channel RCA AUX Input with Adjustable Gain
    Selectable 12dB Low-Pass Crossover (60Hz or 90Hz)
    Gold Plated Terminals
    Dimensions:7"(W) 1"(H) 4"(D)

Fader, sub-level, tre par 7-volts-utgångar, 1/2-DIN, allt känns bara så jävla bra! smile


Är det någon som har provat den här? synd att den bara finns att få tag på i usa men..

Eller har ni några tips på andra liknande?


MVH Albin


16 197 Inlägg
30 december 2008
#2
skulle lägga pengar på att köpa en stereo me  front,rear å sub utgång istället.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

733 Inlägg
30 december 2008
#3
evilaudio skrev:
skulle lägga pengar på att köpa en stereo me  front,rear å sub utgång istället.

du får nog upp i eclipse värstingstereo för att få ut samma volt som en lös eq brukar ge ut..jag hade sökt efter en eq i sverige istället, annars får du betala 5000 och uppåt för en "bra" huvudenhet med grym signal

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

16 197 Inlägg
30 december 2008
#4
thulle1 skrev:
evilaudio skrev:
skulle lägga pengar på att köpa en stereo me  front,rear å sub utgång istället.

du får nog upp i eclipse värstingstereo för att få ut samma volt som en lös eq brukar ge ut..jag hade sökt efter en eq i sverige istället, annars får du betala 5000 och uppåt för en "bra" huvudenhet med grym signal

M.v.h. Emil

bara för att du får ut en MASSA volt i lågnivån så behöver ju inte signalen va bra.. har du "rutten" signal in i signaöförstärkaren så förstärker du ju även de "ruttna".

köp en pioneer i 6000 elle 7000 serien så ovar ja att de duger kalas .
Senast redigerat av evilaudio (30 december 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

206 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
skulle lägga pengar på att köpa en stereo me  front,rear å sub utgång istället.

Av vilken anledning hade du gjort det? En sådan stereo kostar ju rätt mycket mer menar jag

själv tycker jag att det känns sådär att köpa ny eftersom den jag har är ganska ny i sig

MVH Albin


16 197 Inlägg
30 december 2008
#6
Grodan74 skrev:
evilaudio skrev:
skulle lägga pengar på att köpa en stereo me  front,rear å sub utgång istället.

Av vilken anledning hade du gjort det? En sådan stereo kostar ju rätt mycket mer menar jag

själv tycker jag att det känns sådär att köpa ny eftersom den jag har är ganska ny i sig

MVH Albin

men den stereon du köpa kan inte kostat många kronor om den bara har en lågnivå??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

206 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#7
Om man lever med en begränsad budget är väl 1500kr en del pengar i alla fall smile (pioneer deh-4000ub)


1 631 Inlägg
31 december 2008
#8
Du kan använda dig av ett aktivt delningsfilter. Jag har tex ett Coustic till salu på Lazzat för fyndpengar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2008
#9
gurenius skrev:
Du kan använda dig av ett aktivt delningsfilter. Jag har tex ett Coustic till salu på Lazzat för fyndpengar.

Och det är inget DÅLIGT filter....tvärtom.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

206 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#10
gurenius skrev:
Du kan använda dig av ett aktivt delningsfilter. Jag har tex ett Coustic till salu på Lazzat för fyndpengar.

Det där verkar väldigt intressant!


206 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#11
Är det någon som har provat det här filtret/ vet något om det?

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1049


skulle ju vara väldigt smidigt med fjärrkontroll till basen


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
#12
Grodan74 skrev:
Är det någon som har provat det här filtret/ vet något om det?

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1049


skulle ju vara väldigt smidigt med fjärrkontroll till basen

*asg* Coustic XM3e all over.....bara att det står US Blaster på det.
Är komponenterna bättre än i Coustic XM3e så är det helt ok.
Har själv lillebror XM3 (saknar fjärren) och det funkar fort ypperligt.
Dock är det ljusår sämre än gurenius filter wink Bara ngt att tänka på...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

206 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#13
Lonefox skrev:
Grodan74 skrev:
Är det någon som har provat det här filtret/ vet något om det?

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1049


skulle ju vara väldigt smidigt med fjärrkontroll till basen

*asg* Coustic XM3e all over.....bara att det står US Blaster på det.
Är komponenterna bättre än i Coustic XM3e så är det helt ok.
Har själv lillebror XM3 (saknar fjärren) och det funkar fort ypperligt.
Dock är det ljusår sämre än gurenius filter wink Bara ngt att tänka på...

Om du syftar på filtret som gurenius hade till salu (DX-28) så försvann det innan jag hann köpa det tongue Sen tror jag inte att det filtret skulle vara bra för att det står us blaster på det, det var bara ett jag hittade och det är billigt så jag tänkte jag kunde fråga


EDIT: Missförstod jag dig nu kanske tongue Menade du att det är ett ganska bra filter? smile
Senast redigerat av Grodan74 (3 januari 2009)


260 Inlägg
3 januari 2009
#14
Även Audiocontrol har fina maskiner med eq, linjeförstärkare ta gärna en titt på dom oxå.. smile

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 januari 2009
#15
Jag har haft ett coustic jag och troligtvis samma som Lonefox. Märkte inget direkt dåligt med det

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
#16
Grodan74> Coustic var på sin tid då de hade både HT och DR-serien mellan och övre skolan.
Bara XM3e (som hade fjärr) kostar runt 800-1000:-om jag inte missminner mig. Lillebror utan fjärr kostade 6-800:-. Och de fungerade utan problem.
Och vad jag menade är att om det är bättre komponenter i US Blaster-filtret än det var i Cousticfiltret så är det ett bra filter.
Vad jag reagerade på är det att enda skillnaden mot Cousticfiltren är att det står US Blaster på dem. För annars är de IDENTISKA!smile
Coustic idag för övrigt är inget jag skulle vilja ta i med tång då det är Miteks instegsserie som inte utvecklas ngt.....dessvärre för jag gillade dem på 90-talet. (Mitek är för övrigt moderbolaget till Coustic, MTX, Xant och Street Wires)

Fick för övrigt reda på att filtret hann o säljas....även till mitt stora förtret big_smile
(Varför har man inte de där extra småpengarna när ngt sådant dyker upp? wink )
Senast redigerat av Lonefox (3 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

206 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#17
Lonefox skrev:
Grodan74> Coustic var på sin tid då de hade både HT och DR-serien mellan och övre skolan.
Bara XM3e (som hade fjärr) kostar runt 800-1000:-om jag inte missminner mig. Lillebror utan fjärr kostade 6-800:-. Och de fungerade utan problem.
Och vad jag menade är att om det är bättre komponenter i US Blaster-filtret än det var i Cousticfiltret så är det ett bra filter.
Vad jag reagerade på är det att enda skillnaden mot Cousticfiltren är att det står US Blaster på dem. För annars är de IDENTISKA!smile
Coustic idag för övrigt är inget jag skulle vilja ta i med tång då det är Miteks instegsserie som inte utvecklas ngt.....dessvärre för jag gillade dem på 90-talet. (Mitek är för övrigt moderbolaget till Coustic, MTX, Xant och Street Wires)

Fick för övrigt reda på att filtret hann o säljas....även till mitt stora förtret big_smile
(Varför har man inte de där extra småpengarna när ngt sådant dyker upp? wink )

Aha okej, då förstår jag smile Men om ingen vet något dåligt om det, borde man kanske slå till och prova det då, så himla mycket kostar det ju inte smile


Black-Angel: Går det att få tag på audiocontrol i sverige? Var i så fall? smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
#18
Grodan74 skrev:
Lonefox skrev:
Grodan74> Coustic var på sin tid då de hade både HT och DR-serien mellan och övre skolan.
Bara XM3e (som hade fjärr) kostar runt 800-1000:-om jag inte missminner mig. Lillebror utan fjärr kostade 6-800:-. Och de fungerade utan problem.
Och vad jag menade är att om det är bättre komponenter i US Blaster-filtret än det var i Cousticfiltret så är det ett bra filter.
Vad jag reagerade på är det att enda skillnaden mot Cousticfiltren är att det står US Blaster på dem. För annars är de IDENTISKA!smile
Coustic idag för övrigt är inget jag skulle vilja ta i med tång då det är Miteks instegsserie som inte utvecklas ngt.....dessvärre för jag gillade dem på 90-talet. (Mitek är för övrigt moderbolaget till Coustic, MTX, Xant och Street Wires)

Fick för övrigt reda på att filtret hann o säljas....även till mitt stora förtret big_smile
(Varför har man inte de där extra småpengarna när ngt sådant dyker upp? wink )

Aha okej, då förstår jag smile Men om ingen vet något dåligt om det, borde man kanske slå till och prova det då, så himla mycket kostar det ju inte smile


Black-Angel: Går det att få tag på audiocontrol i sverige? Var i så fall? smile

Jo det kasnke du skulle göra...testa alltså smile

Här hittar du Audio Control (inte ens tre sekunder via google....tiden att skriva och klicka mig fram inräknad wink ):
http://www.audio-control.se/Bil_produkter.asp

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök