4411
Sök

Dags för lådbygge RE audio

Basknarkare
470 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#1
Ja som sagt nu är de dags att dra igång med ljudbygget.. tänkte höra mig för om nån kan ge mig ritningar på en låda/lådor då ja känner några som sågar efter mina behov för en fikastund big_smile
Ska köra på 2 Re audio SX 15 d4 ska drivas av ett soundstream xxx6500d. och ang hertz på lådan så får ni avgöra men ja är basfanatiker och spelar mycket tung musik mycket techno/trance infected mushrooms tema. men även annan musik med grym bas i big_smile nån som kan hjälpa mig? lådorna ska sitta i en passat -98 kombi. mvh/stefan

Team Carbonize

tokfrans
982 Inlägg
2 januari 2009
#2
när jag körde sx 15 hade jag ca 114liter per bas och då hade jag räknat bort allt smile

med 1st 6" port per bas och sånt tjaffs big_smile 6"aero port med 15cm rör mellan trattarna.. de lät gott gott smile

i pandan var detta


Basknarkare
470 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#3
k1mm0 skrev:
när jag körde sx 15 hade jag ca 114liter per bas och då hade jag räknat bort allt smile

med 1st 6" port per bas och sånt tjaffs big_smile 6"aero port med 15cm rör mellan trattarna.. de lät gott gott smile

i pandan var detta

ah de fatta ja med tongue  men du hade aldrig nån skiljevägg mellan dom då? ja funderar på att göra en låda till varje o ställa dom sneddat mot varann typ "/ \" så big_smile

Team Carbonize

tokfrans
982 Inlägg
2 januari 2009
#4
Stejfaan skrev:
k1mm0 skrev:
när jag körde sx 15 hade jag ca 114liter per bas och då hade jag räknat bort allt smile

med 1st 6" port per bas och sånt tjaffs big_smile 6"aero port med 15cm rör mellan trattarna.. de lät gott gott smile

i pandan var detta

ah de fatta ja med tongue  men du hade aldrig nån skiljevägg mellan dom då? ja funderar på att göra en låda till varje o ställa dom sneddat mot varann typ "/ \" så big_smile

inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile


605 Inlägg
2 januari 2009
#5
k1mm0 skrev:
när jag körde sx 15 hade jag ca 114liter per bas och då hade jag räknat bort allt smile

med 1st 6" port per bas och sånt tjaffs big_smile 6"aero port med 15cm rör mellan trattarna.. de lät gott gott smile

i pandan var detta

jag ska ha 118 liter och ett 6 " på 16 cm tror jag de va smile, i min kapade 740
ska nog köpa 1 bas till sen o ett steg till big_smile

kan nog spela bra smile

men som sagt, blir bäst om du kör element+rör mot luckan smile

733 Inlägg
3 januari 2009
#6
Stejfaan skrev:
Ja som sagt nu är de dags att dra igång med ljudbygget.. tänkte höra mig för om nån kan ge mig ritningar på en låda/lådor då ja känner några som sågar efter mina behov för en fikastund big_smile
Ska köra på 2 Re audio SX 15 d4 ska drivas av ett soundstream xxx6500d. och ang hertz på lådan så får ni avgöra men ja är basfanatiker och spelar mycket tung musik mycket techno/trance infected mushrooms tema. men även annan musik med grym bas i big_smile nån som kan hjälpa mig? lådorna ska sitta i en passat -98 kombi. mvh/stefan

bygg som k1mm0 säger så får du nog ett saftigt djup, och med en ganska djup avstämning på runt 38 hz, med lådorna han pratar om på 114 liter/st och en 6" port... bygg två sådana eller båda i en som motsvarar ungefär det dubbla. med k1mm0 tips kan du både spela djup bas och högt kan du spela också smile

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Basknarkare
470 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#7
thulle1 skrev:
Stejfaan skrev:
Ja som sagt nu är de dags att dra igång med ljudbygget.. tänkte höra mig för om nån kan ge mig ritningar på en låda/lådor då ja känner några som sågar efter mina behov för en fikastund big_smile
Ska köra på 2 Re audio SX 15 d4 ska drivas av ett soundstream xxx6500d. och ang hertz på lådan så får ni avgöra men ja är basfanatiker och spelar mycket tung musik mycket techno/trance infected mushrooms tema. men även annan musik med grym bas i big_smile nån som kan hjälpa mig? lådorna ska sitta i en passat -98 kombi. mvh/stefan

bygg som k1mm0 säger så får du nog ett saftigt djup, och med en ganska djup avstämning på runt 38 hz, med lådorna han pratar om på 114 liter/st och en 6" port... bygg två sådana eller båda i en som motsvarar ungefär det dubbla. med k1mm0 tips kan du både spela djup bas och högt kan du spela också smile

M.v.h. Emil

okej smile jo har pratat med han smile så vi löser de nog smile har börjat grejja lite nu men det är så förbannat kallt sad går inte o va ute fan.. sad

Team Carbonize

OpelFredrik
3 januari 2009
#8
Stejfaan skrev:
går inte o va ute fan.. sad

Va inne då? tongue

//Fredrik

Basknarkare
470 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#9
OpelFredrik skrev:
Stejfaan skrev:
går inte o va ute fan.. sad

Va inne då? tongue

//Fredrik

fullt med bröte i garaget tongue

Team Carbonize

2 665 Inlägg
3 januari 2009
#10
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2009
#11
Rickard-v skrev:
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

18m för att vara exakt..... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Basknarkare
470 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

18m för att vara exakt..... wink

okej och de menas? tongue

Team Carbonize

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#13
Stejfaan skrev:
Lonefox skrev:
Rickard-v skrev:

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

18m för att vara exakt..... wink

okej och de menas? tongue

Sträckan det tar för en sinusvåg på 20Hz att färdas innan den når en full cykel. Dvs både posit och negativ rörelse.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Basknarkare
470 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#14
Lonefox skrev:
Stejfaan skrev:
Lonefox skrev:

18m för att vara exakt..... wink

okej och de menas? tongue

Sträckan det tar för en sinusvåg på 20Hz att färdas innan den når en full cykel. Dvs både posit och negativ rörelse.

okej tongue o på svenska så menas de att man inte behöver nån skiljevägg? big_smile när behövs den då? hmm tongue

Team Carbonize

tokfrans
982 Inlägg
4 januari 2009
#15
Rickard-v skrev:
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

enligt de tester vi har gjort i passat med både högre avsämta lådor och låååågt avstämda.. med allt från 1 element till 4 så spelar det ALLTID högst med basar och port bakåt i dessa bilar å de behöver bagage luckan som reflektor vägg..

för stefan vill spela HÖGT smile och även kunna lyssna på det.. ska han bara poppa på stan kan han bygga med basana uppåt.. annars rekomenderar jag basar + port bakåt


stefan smile jag ska kolla upp hur det är med lådan som satt i pandan! big_smile


Basknarkare
470 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#16
k1mm0 skrev:
Rickard-v skrev:
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

enligt de tester vi har gjort i passat med både högre avsämta lådor och låååågt avstämda.. med allt från 1 element till 4 så spelar det ALLTID högst med basar och port bakåt i dessa bilar å de behöver bagage luckan som reflektor vägg..

för stefan vill spela HÖGT smile och även kunna lyssna på det.. ska han bara poppa på stan kan han bygga med basana uppåt.. annars rekomenderar jag basar + port bakåt


stefan smile jag ska kolla upp hur det är med lådan som satt i pandan! big_smile

haha ah där fick man väl de mesta svaren big_smile tack cool

Team Carbonize

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#17
k1mm0 skrev:
Rickard-v skrev:
inga skiljeväggar . att spela basarna bakåt i passat spelar högst. smile basar + port bakåt i den mån det går.. ljudet behöver studsa mot bakluckan i passat för att de ska spela ultimat typ smile

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

enligt de tester vi har gjort i passat med både högre avsämta lådor och låååågt avstämda.. med allt från 1 element till 4 så spelar det ALLTID högst med basar och port bakåt i dessa bilar å de behöver bagage luckan som reflektor vägg..

för stefan vill spela HÖGT smile och även kunna lyssna på det.. ska han bara poppa på stan kan han bygga med basana uppåt.. annars rekomenderar jag basar + port bakåt


stefan smile jag ska kolla upp hur det är med lådan som satt i pandan! big_smile

Kolla även Jimmys bil han vann EM med......basarna bakåt i en sedan.

DOCK låter det inte BRA men det spelar högt. TVÅ helt vitt skillda saker vilket jag antar att du kan hålla med om wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Basknarkare
470 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#18
Lonefox skrev:
k1mm0 skrev:
Rickard-v skrev:

Så låga frekvenser är helt rundstrålande så det spelar inge roll. Och våglängden är flera meter till runt 20meter vid 20hz.

enligt de tester vi har gjort i passat med både högre avsämta lådor och låååågt avstämda.. med allt från 1 element till 4 så spelar det ALLTID högst med basar och port bakåt i dessa bilar å de behöver bagage luckan som reflektor vägg..

för stefan vill spela HÖGT smile och även kunna lyssna på det.. ska han bara poppa på stan kan han bygga med basana uppåt.. annars rekomenderar jag basar + port bakåt


stefan smile jag ska kolla upp hur det är med lådan som satt i pandan! big_smile

Kolla även Jimmys bil han vann EM med......basarna bakåt i en sedan.

DOCK låter det inte BRA men det spelar högt. TVÅ helt vitt skillda saker vilket jag antar att du kan hålla med om wink

ja men nu har ja ju inte en sedan (A) kommer ihåg a4:an usch va de skrammla om hatthyllan fast den va dämpad xD

Team Carbonize

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 januari 2009
#19
Stejfaan skrev:
Lonefox skrev:
k1mm0 skrev:

enligt de tester vi har gjort i passat med både högre avsämta lådor och låååågt avstämda.. med allt från 1 element till 4 så spelar det ALLTID högst med basar och port bakåt i dessa bilar å de behöver bagage luckan som reflektor vägg..

för stefan vill spela HÖGT smile och även kunna lyssna på det.. ska han bara poppa på stan kan han bygga med basana uppåt.. annars rekomenderar jag basar + port bakåt


stefan smile jag ska kolla upp hur det är med lådan som satt i pandan! big_smile

Kolla även Jimmys bil han vann EM med......basarna bakåt i en sedan.

DOCK låter det inte BRA men det spelar högt. TVÅ helt vitt skillda saker vilket jag antar att du kan hålla med om wink

ja men nu har ja ju inte en sedan (A) kommer ihåg a4:an usch va de skrammla om hatthyllan fast den va dämpad xD

Nej men i en kombi så tjänar man både verkningsgrad och djup i basen genom att ha lådan mot ryggstödet och elementen spelandes bakåt. Detta tack vare kombikupéns förstärkningsegenskaper.
Dock märkte jag inte så stor skillnad på att ha en bas monterad på sidan mot att ha en bakåt. Men det var iofs bara EN bas...eller jo basen spelade lika högt men gick inte riktigt LIKA djupt..kanske tapapde 3-4 Hz på det roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök