4440
Sök

För mycket liter?

678 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare jag har en låda som har 130 liter.
Ska sätta in 2 st Mutant 12 tums basar behöver vid sluten låda 42,5L st.
Eller portad 60L st.
vad händer med resterande liter? är det dåligt att ha för mycket?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
6 januari 2009
#2
BuRrE08 skrev:
Tjenare jag har en låda som har 130 liter.
Ska sätta in 2 st Mutant 12 tums basar behöver vid sluten låda 42,5L st.
Eller portad 60L st.
vad händer med resterande liter? är det dåligt att ha för mycket?

Om du kör den portad så skulle volymen passa bra. Bas och port tar ju väck en del av innervolymen.
Be butiken som sålde basarna tippsa om rörlängd.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


678 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
dbakuten skrev:
BuRrE08 skrev:
Tjenare jag har en låda som har 130 liter.
Ska sätta in 2 st Mutant 12 tums basar behöver vid sluten låda 42,5L st.
Eller portad 60L st.
vad händer med resterande liter? är det dåligt att ha för mycket?

Om du kör den portad så skulle volymen passa bra. Bas och port tar ju väck en del av innervolymen.
Be butiken som sålde basarna tippsa om rörlängd.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Hej Björn!
Det står så här på info sidan om basarna!
"Portad 60L netto 2st 4" port på 40cm" så den ska var 40 cm lång? är itne det lite väl tufft?
mvh Björn tongue

6 851 Inlägg
6 januari 2009
#4
Du kan byta dess 2 4" portar till ett 6" rör ist. blir nästa samma area (nästan!). Tror inte detta blir för "tufft". Hade själv 2x4" till min 12"..funkade ganska så bra.
Om jag inte tänker helt fel nu så kan du göra 6" port lite längre, typ 4-6cm.

Om det är dåligt med för många liter?
Nja, det ska inte gå tll överdrift förståss..men den basen jag hade skulle ha 42L låda. Jag körde med 55L och fick den att spela mycke bättre..båda högre och lät bättre i min bil.


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#5
Med 60 liter netto och 2 st 4" rör som är 40 cm långa så borde avstämningen hamna på omkring 40 Hz, om det inte finns något dämpmaterial i lådan. Då bör 1 st 6" rör bli några cm längre för att behålla samma avstämning (enligt mitt program), som du skriver, men skillnaden är inte stor. smile

Men om man sätter dämpmatta på innerväggarna så upplevs ju lådan som aningen större och då kan man i praktiken använda samma längd på 6" rör som 2 st 4" utan dämpmaterial.
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

21 761 Inlägg
6 januari 2009
#6
BuRrE08 skrev:
Tjenare jag har en låda som har 130 liter.
Ska sätta in 2 st Mutant 12 tums basar behöver vid sluten låda 42,5L st.
Eller portad 60L st.
vad händer med resterande liter? är det dåligt att ha för mycket?

Med din 130 liters låda så blir det ca 111-112 liter kvar om du sätter båda basarna och använder 4 st 4" rör som är 40 cm långa, varje bas får alltså runt 56liter. Avstämningen bör fortfarande vara ungefär samma som i rekommendationen för en bas.

Enligt vad jag får fram så borde det fungera att använda din låda och "slänga" in basar+rör, som Björn (dbakuten) skriver, men det är ju han som är expert på de där basarna så han ska veta säkert. smile

678 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#7
Jo jag hade tänkt sätta dämpmatta osv.
me nska dom ha en varsin kontakt? för man förlorar väl effekt om man sätter dom på en och samma?

678 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#8
dbakuten hitta dom basarna jag har på din hemsida
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15683 så då kanske du kan det lite bättre tongue

21 761 Inlägg
6 januari 2009
#9
BuRrE08 skrev:
me nska dom ha en varsin kontakt? för man förlorar väl effekt om man sätter dom på en och samma?

Nu är jag lite osäker på hur du menar. Basarna har enkel 4 Ohms spole och då går det mycket bra att parallellkoppla dem ifall du har ett monosteg som driver dem, den totala impedansen blir 2 Ohm.

Eller menar du något annat?

678 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
BuRrE08 skrev:
me nska dom ha en varsin kontakt? för man förlorar väl effekt om man sätter dom på en och samma?

Nu är jag lite osäker på hur du menar. Basarna har enkel 4 Ohms spole och då går det mycket bra att parallellkoppla dem ifall du har ett monosteg som driver dem, den totala impedansen blir 2 Ohm.

Eller menar du något annat?

menar sån här om dom ska ha en varsin utgång eller inte
http://www.mds.se/archive/productimages/big/285010.jpg

21 761 Inlägg
6 januari 2009
#11
Aha, du menar så. En sån där kan du använda utan risk för effektförluster, det är inga problem. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 januari 2009
#12
Lite lättare att labba med de olika typerna av inkoppling med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök