80Ah batteri istället för 45Ah?

Demha-Jap
6 januari 2009 · 52 Inlägg

Mötte en funderare imorse när jag hade hämtat ett nytt okQ8 batteri på 80Ah, till en gammal honda civic -92.

Såg direkt att batteriet inte skulle passa, och polerna satt helt fel..

Så jag vände på batteriet och mot förmodan lyckades jag pressa ner hela det stora batteriet ner där..
Men nu blev Jord-kabeln för kort, så jag åker in imorgon och köper en längre jord-fläta..

Kan jag köra med ett 80Ah batteri? trots att mitt gamla urladdade batteri var ett orginal 45Ah.

Kedjan
6 januari 2009 · 37 Inlägg

Demha-Jap skrev:
Mötte en funderare imorse när jag hade hämtat ett nytt okQ8 batteri på 80Ah, till en gammal honda civic -92.

Såg direkt att batteriet inte skulle passa, och polerna satt helt fel..

Så jag vände på batteriet och mot förmodan lyckades jag pressa ner hela det stora batteriet ner där..
Men nu blev Jord-kabeln för kort, så jag åker in imorgon och köper en längre jord-fläta..

Kan jag köra med ett 80Ah batteri? trots att mitt gamla urladdade batteri var ett orginal 45Ah.

Ja de går fint. de lär va lite bättre fräs i de bara:P

Demha-Jap
6 januari 2009 · 52 Inlägg

vad gött.. slipper oroa mig..
Hoppas bara på att huven går att stänga, glömde prova det innan.. lol

Hade några små aningar att det kanske blir en utmaning.. eller att polerna tar mot inre sidan av huven! smile

Min honda hade riktigt litet batteri ijämförelse med det här nya från q8 .. haha, får se hur paff jag blir imorgon tongue

Tack för svaret

Drönirettab
6 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, är nog bäst att kolla det där med polerna så att det inte kan kortsluta, sånt är farligt. Annars är det som sagt inga problam att använda ett större batteri, finns egentligen bara fördelar tycker jag. Mer kapacitet och högre startström. smile

micke7406
6 januari 2009 · 1 400 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, är nog bäst att kolla det där med polerna så att det inte kan kortsluta, sånt är farligt. Annars är det som sagt inga problam att använda ett större batteri, finns egentligen bara fördelar tycker jag. Mer kapacitet och högre startström. smile

BEROR DET INTE LITE PÅ VAD HANS GENERATOR KAN LADDA. ? den kommer nog att gå i högvarv eller.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Janneutanb
6 januari 2009 · 7 272 Inlägg

micke7406 skrev:

Drönirettab skrev:
Ja, är nog bäst att kolla det där med polerna så att det inte kan kortsluta, sånt är farligt. Annars är det som sagt inga problam att använda ett större batteri, finns egentligen bara fördelar tycker jag. Mer kapacitet och högre startström. smile

BEROR DET INTE LITE PÅ VAD HANS GENERATOR KAN LADDA. ? den kommer nog att gå i högvarv eller.

Varför skulle den gör det?
Bilen drar fortfarande lika mycket oberoende av om han har ett 45ah batteri eller ett 2000ah...

Drönirettab
6 januari 2009 · 21 761 Inlägg

micke7406 skrev:
BEROR DET INTE LITE PÅ VAD HANS GENERATOR KAN LADDA. ? den kommer nog att gå i högvarv eller.

Nja, det beror lite på hur man menar. Om batteriet blir mycket urladdat, då kommer generatorn att få jobba betydligt mer (längre tid) på "högvarv" ifall det är ett stort batteri än med ett litet batteri. Men så länge inte batteriet är mycket urdraget så spelar det ingen större roll.

Samma resonemang som detta med extra batteri alltså. En generator har normalt sett inga större problem med att man monterar ett extra batteri så länge inte båda batterierna blir rejält urdragna, det är då som generatorn får jobba riktigt hårt.

När man råkar ut för att ett bilbatteri blir ordentligt urladdat, då ska man helst se till att ladda upp det med en batteriladdare istället för att låta generatorn sköta om det. Orsakerna är flera, dels så är det inte säkert att batteriet blir rätt uppladdat (tex pga otillräcklig laddspänning) och dels tar det hårt på generatorn eftersom den får jobba mycket hårt vilket gör att den kan bli överbelastad till slut.

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang