Vart tar vattnet vägen vid påfyllning?

dbjanoz
7 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Hampusforsberg skrev:
Hej
Jag har en Peugot 306 -95 hemma
när jag fyller på vatten till kylaren så försvinner vattnet efter ett tag.
Men vet inte vart ?
Så får hålla å att fylla på den ungefär varannan dag, börjar bli lite jobbigt nu tycker jag.
Någon som vet vart det kan ta vägen?

Samt när jag vrider på värmen för fullt när bilen är varm, så får jag inte riktigt så varmt som man önskar.
Utan blir lite varmare än ljummet typ.
Samma sak där, nån som vet vad det kan bero på?

Och så värker det som att bilen tappar bränslet när man stängt av bilen, för man får pumpa rätt mkt på gasen innan bilen hoppar igång när det är kallt osv ute,
Någon som vet felet där också??

Tacksam för svar smile

Hur stor mängd måste du fylla på varannan dag?

Lägg en wellpapp skiva på marken där du ska parkera så du ser exakt vad som droppar under bilen på en natt. Efter det kan du se om det läcker även när bilen står still.

Kolla så du inte har vatten i oljan eller olja i vattnet. När bilen är kall plocka av locket på expansionskärlet och starta bilen. Det ska inte bubbla eller vara något övertryck i systemet vid start av kall motor. Ännu bättre är om du kan köra till en verkstad och kolla så du inte har något HC i kylvattnet. Har du det är det tyvärr toppackningen som är läck.

Se upp nu när det är kallt så du inte häller på enbart glykol eller vatten. Båda dessa vätskor fryser nämligen i oblandat tillstånd. Blanda alltid före påfyllning, då har du dessutom koll på hur många grader blandningen håller för

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang