Etanolkonvertera 50 kubikare.

BRub
8 januari 2009 · 168 Inlägg

Funderat på att konvertera min kines 50cc, något jag bör tänka på? Har läst lite och ifall jag uppfattat det rätt måste man ge motorn mer etanol (mer än bensin) Dvs. 11:1 blandning. Men bör jag göra något med bränsle trycket? Vet inte ifall det går att ha en t-koppling vid bränsle slangen och köra tryck från egrn (trycket ska justeras med en form av pys ventil/ tryckreglator) Hoppas någon förstår vad jag menar cool

Turbo_Erik
8 januari 2009 · 526 Inlägg

Borde gå att trycka på en lite större förgasare.. typ en som flödar 30% mera smile

BRub
8 januari 2009 · 168 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Borde gå att trycka på en lite större förgasare.. typ en som flödar 30% mera smile

Funderat på det också, men hittade en bra hemsida (http://www.etanol.nu/ombygg-forgasare.php)
Men hur tror ni förgasarens membran reagerar på e85?

Turbo_Erik
8 januari 2009 · 526 Inlägg

Jo den sidan är bra, finns även ett stort etanolforum..
Membranen är nog ingen fara med.. Jag har kört på så mycket skit med min moppe.
Aldrig haft problem med förgasarna pga det..smile

BRub
8 januari 2009 · 168 Inlägg

Så jag behöver inte tänka på att öka bränsletrycket? Bara mängden etanol/luft? Bara å hitta munstycke till min pz-19mm förgasare nu lol

Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Kommer det göra nån skillnad är väl det första du borde tänka på, drar mer med etanol som är energifattigare och etanolen är dyrare idag

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BRub
8 januari 2009 · 168 Inlägg

Skillnad och skillnad, finns ju folk som kör sina gräsklippare på e85. Men vet inte ifall det är värt att tanka e85 med tanke på effekten. Hade vart bra ifall någon berättade om hur mycket effekt man får ut med etanol konvertering på 50 kubikare (3hk org.)

Turbo_Erik
8 januari 2009 · 526 Inlägg

mazdamx6 skrev:
Så jag behöver inte tänka på att öka bränsletrycket? Bara mängden etanol/luft? Bara å hitta munstycke till min pz-19mm förgasare nu lol

Borde räcka tror jag..

Tror inte det blir billigare,, men en kul grej att köra moppe på etanol smile
Jag körde min Suzuki k-50 på spolarvätska när det begav sig smile

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
9 januari 2009 · 1 898 Inlägg

Turbo_Erik skrev:

mazdamx6 skrev:
Så jag behöver inte tänka på att öka bränsletrycket? Bara mängden etanol/luft? Bara å hitta munstycke till min pz-19mm förgasare nu lol

Borde räcka tror jag..

Tror inte det blir billigare,, men en kul grej att köra moppe på etanol smile
Jag körde min Suzuki k-50 på spolarvätska när det begav sig smile

Den gick nog bra tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
9 januari 2009 · 764 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Borde gå att trycka på en lite större förgasare.. typ en som flödar 30% mera smile

Varför det? Du vill ha 30% mer bränsle, inte luft. Alltså byter du till ett huvudmunstycke med 30% större area. OBS! - area, inte diameter.

mazdamx6 skrev:
Skillnad och skillnad, finns ju folk som kör sina gräsklippare på e85. Men vet inte ifall det är värt att tanka e85 med tanke på effekten. Hade vart bra ifall någon berättade om hur mycket effekt man får ut med etanol konvertering på 50 kubikare (3hk org.)

3,5 hk, max. Så länge du inte ändrar mer saker, typ kompressionsförhållande etc.

Turbo_Erik
9 januari 2009 · 526 Inlägg

ExXtr3me skrev:

Turbo_Erik skrev:

mazdamx6 skrev:
Så jag behöver inte tänka på att öka bränsletrycket? Bara mängden etanol/luft? Bara å hitta munstycke till min pz-19mm förgasare nu lol

Borde räcka tror jag..

Tror inte det blir billigare,, men en kul grej att köra moppe på etanol smile
Jag körde min Suzuki k-50 på spolarvätska när det begav sig smile

Den gick nog bra tongue

Jo den gick inte dåligt iaf..

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
9 januari 2009 · 764 Inlägg

mazdamx6 skrev:
Så jag behöver inte tänka på att öka bränsletrycket? Bara mängden etanol/luft? Bara å hitta munstycke till min pz-19mm förgasare nu lol

Bränsletrycket? Har den ens bränslepump? Den suger väl bara genom förgasaren eller? Om den har bränslepump så kan du välja mellan att öka trycket eller storleken på huvudmunstycke, inte både och..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang