Saab 9-3 Aero ! Dumpventil?

Rillle Low Is A LifeStyle
12 december 2008 · 56 Inlägg

Tjaaaa

Håller på med en Saab 9-3 Aero 01a!

Ska sätta i en dumpventil, men eftersom att det är en luftmassmätare så funkar det inte med en dumpventil? Eller är det jag som har fattat helt fel?
Om nån kan hjälpa mig så skulle det uppskattas riktigt mycket!

Det kommer komma bilder på projektet !

Det som ska göras är
Ny panel
MASSA nytt i inredningen
Nytt ljudsystem samt en dvd!

OCH Motorn kommer med fixas! Men måste veta om det fungar med en dumpventil innan ja vill börja med den!

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Jaktlund
12 december 2008 · 60 Inlägg

Du har redan en dumpventil, återcirkulerande sådan. Testa med ett (bra) öppet filter om du vill ha pysljud, öppen ventil kommer inte fungera något vidare.

Saab 900 2.0 Turboo "E85-för miljöns skull" (1995)
Rillle Low Is A LifeStyle
12 december 2008 · 56 Inlägg

Jaktlund skrev:
Du har redan en dumpventil, återcirkulerande sådan. Testa med ett (bra) öppet filter om du vill ha pysljud, öppen ventil kommer inte fungera något vidare.

Ja, men går det inte att byta ut den dumpen då så det pyser mer? Har redan ett öppet filter, men låter bara jätte lite! Man hör den ABSOLUT inget alls när man kör!!

Men öppen dump går LM "Luftmassmätaren" sönder?

DET är mer PYS ja vill ha!

Senast redigerat av Rillle (12 december 2008)

Be your own kind of hero!
Team Radioactive!
Mitsubishi Evo 9 "Black Beauty" (2007)
Opel Vivaro "Crew Car" (2007)
dahboy
12 december 2008 · 1 002 Inlägg

Rillle skrev:

Jaktlund skrev:
Du har redan en dumpventil, återcirkulerande sådan. Testa med ett (bra) öppet filter om du vill ha pysljud, öppen ventil kommer inte fungera något vidare.

Ja, men går det inte att byta ut den dumpen då så det pyser mer? Har redan ett öppet filter, men låter bara jätte lite! Man hör den ABSOLUT inget alls när man kör, bara när man åker och gasar och släpper, om du förstår hur ja menar med det!

Men öppen dump går LM "Luftmassmätaren" sönder?

DET är mer PYS ja vill ha!

Men när ska de "pysa" då menar du.? Hmm....
Och nej, det kommer inte funka med en öppen dump..

...
_Rille
12 december 2008 · 623 Inlägg

Du kan köra med öppen dump.. inga problem men du får en jävligt dålig tomgång. så inget man rekomenderar... så kör en värre Forge återcirkulerande så kommer de pysa...

nismo
azid Det som inte dödar gör ont
12 december 2008 · 2 668 Inlägg

är ju inte bara lmm det handlar om. är ju att bilen får fel info om hur mycke luft som är påväg och pumpar i för mycke bränsle och så känner lambdan det och så försöker styrsystemet fixa till det..

2slow
Mar1in
13 december 2008 · 41 Inlägg

Jag har bara filter i min rille och min pyyyser göööttt/lack

twin_cam Smålänning
13 december 2008 · 7 877 Inlägg

Motorstyret får fnatt... På en gammal Saab 900 må det va okej, för det är inga superprecisionsgrejer i alla fall...

Bara jag som missat vad som är fränt med en nysning såfort man släpper gasen? wink

Originaldumpen är det sista du behöver tänka på att byta iaf... den pallar lätt tryck upp till 1,5 bar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
eleganten Hobbyfotograf
13 december 2008 · 113 Inlägg

dahboy skrev:

Rillle skrev:

Jaktlund skrev:
Du har redan en dumpventil, återcirkulerande sådan. Testa med ett (bra) öppet filter om du vill ha pysljud, öppen ventil kommer inte fungera något vidare.

Ja, men går det inte att byta ut den dumpen då så det pyser mer? Har redan ett öppet filter, men låter bara jätte lite! Man hör den ABSOLUT inget alls när man kör, bara när man åker och gasar och släpper, om du förstår hur ja menar med det!

Men öppen dump går LM "Luftmassmätaren" sönder?

DET är mer PYS ja vill ha!

Men när ska de "pysa" då menar du.? Hmm....
Och nej, det kommer inte funka med en öppen dump..

En öppen dump pyser ju när du släpper gasen, precis som filtret. Fast sen hör du ju insugsljudet med öppna filtret också. Men jag ställer samma fråga som dahboy, när har du tänkt att det ska pysa?

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!
Mitsubishi Colt CZT "mini-evo" (2006)
Erick
14 december 2008 · 4 767 Inlägg

Nej, du kan inte ha öppen dump på din bil. Den kommer gå dåligt och Check Engine-lampan kommer att tändas.

Här finns en informativ tråd som behandlar ämnet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
simpon
9 januari 2009 · 257 Inlägg

jag fick mitt filter i dag och de pyser då väldigt fint ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang