3098
Sök

b230f turbo bygge.

19 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Tjenna, har lite frågor angående turbokonvertering då jag och en kompis ska slaffsa på en turbo på en b230f.

1, Passar b230et stakarna på b230f veven, och även et kolvarna vill vi då använda i f blocket.

2, lättaste sättet att få oljetillförsel till turbon från ett f block?

OBS vi har en komplett et motor som vi tar delar från. Och nej vi ska inte slänga i et motor bara för det är lätt, för vi gör detta för ett projektarbete i skolan och ett enkelt motorbyte är inte godkänt men en turbokonvertering är.

MVH Markus & Andreas

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
9 januari 2009
1. b230f stakarna håller utan större problem för 200hk så ingen idé o byta ifall ni inte har några planer på o bygga någon värsting maskin, och ska ni bygga en värstingmaskin kan ni byta till ett ft block direkt.

2. där oljetrycks givaren sitter sätter du ett t-kors, i ena änden sätter du oljetrycksgivarn och andra drar du upp till turbon..

Och glöm inte bort att det gärna ska ditt 2extra spridare för att han ska gå bra vid fullgas.
Senast redigerat av Smiley (9 januari 2009)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

32 Inlägg
9 januari 2009
Vilken års modell har ni på motorn? för stakarna i b230f från 85-89 tål ingenting. De har dem klenaste stakarna i hela volvo serien.

99 Inlägg
9 januari 2009
vi ska ha både et stakar och et kolvar på f veven i fblocket. årsmodellen på både turbo bilen och F bilen är 88'or. det hela är ett budgetbygge som vi  ska göra i skolan/ mvh Andreas

Kör hårt :D

76 Inlägg
9 januari 2009
va gäller att f stakarna ifrån 85-89 inte tål någonting säger jag inget om men att det skulle blivit en förbättring vette tusan. har sätt många skurna f block av senare årsmodell.

vad det gäller motorn så går det självklart att flytta över det mesta från ett et block men att 200hk är max hk antal.

skulle själv vilja påstå att et stakarna inte heller är allt för mycket att hurra för. dem enda stakarna jag sätt hålla är ft och fk stakarna.

men för 200 ska nog ett par et stakar fungera kanon.

lycka till

76 Inlägg
9 januari 2009
hade en annan lite intressant fråga, vad för typ av topp hade ni tänkt använda? och vad för tändning? e eller f tändningen?

99 Inlägg
10 januari 2009
RBBN skrev:
hade en annan lite intressant fråga, vad för typ av topp hade ni tänkt använda? och vad för tändning? e eller f tändningen?

hadde tänkt att andvända toppen som sitter på f motorn men ha dubbla packningar och et kammen vare tänkt, o tändningen blir f tändningen, detta är bara ett litet projeckt vi ska ha i skolan, så de behöver inte va något man lägger ner sin själ på ska hålla hur länge som hälst, ska ändå sen skaffa en ft motor och sätta i så jag kan regga bilen./ mvh andreas
Senast redigerat av eXpl0reR (10 januari 2009)

Kör hårt :D

Sök