5079
Sök

Funkar Ford sierra som banracing bil?

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Hejsan ! Jag har letat efter en banbil ett tag, men så fick jag en ford sierra som inbytes bil när jag sålde min mercedes.. Kan den va nåt o bygga om?

DOHC Motorn 2.0l 16V 120hk.. Otroligt frisk i karossen, lite över 13000 mil.. hmm

KHRacing
10 januari 2009
varför inte ?
vet om minst en sierrakombi iaf i skpne

2 118 Inlägg
10 januari 2009
Richard-940T skrev:
Hejsan ! Jag har letat efter en banbil ett tag, men så fick jag en ford sierra som inbytes bil när jag sålde min mercedes.. Kan den va nåt o bygga om?

DOHC Motorn 2.0l 16V 120hk.. Otroligt frisk i karossen, lite över 13000 mil.. hmm

Den har bara 8v... smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
10 januari 2009
Det funkar nog bra, mina arbetskamrater körde långloppsrace med en Ford Sierra för några år sen, var inte direkt värst i klassen men allt beror ju på hur mkt man bygger om.

- Time Attack -

165 Inlägg
10 januari 2009
Det funkar säkert för att bygga om till banracing bil ..Men ska det bli något kul måste du nog byta en del grejer.

Vilket inte borde vara något problem med tanke på Sierra Cosworth.

Och den motorn som du har finns det ockås trimm grejer till.
Den har funnits med i racing länge den så kallade Pinto motorn..
Burtonpower i england har en massa godis till den

1 741 Inlägg
10 januari 2009
Klart dom går att ha som banbilar! Men frågan är ju bara vilken klass du ska köra. Finns många sierror som går på banorna. Om det skiter sig som banbil kan du ju alltid satsa på drifting där dom är ännu mer populära.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

volvo244_rallycross
10 januari 2009
man behöver inte ha en fjåll japs som banbil! kör på me forden me turbo o massa godis

Ford Racing
479 Inlägg
10 januari 2009
Det är ju en DOHC och inte en Pinto motor han har.. så något stort utbud finns det inte..
Din motor är endast gjord för att vara bensinsnål:)

Ja Just!

2 079 Inlägg
10 januari 2009
Lugna puckar, Motorn går att byta ut wink
Lägger väl in lite egna frågor här i tråden tongue

Om man har byggt en bil (turbosierra, som inte går igenom bilprovningen pga, detta lilla extraagregat under huven) som man har tänkt köra på bana med (typ mantorp på klubbträffar,gatebil, andra evenemang)
måste den vara besiktigad hos svensk bilprovning då eller har dom alltid en besiktningsstation på plats? Något amatörmässig fråga kanske, Men jag är amatör bara så ni vet. wink
Senast redigerat av Mackanol (10 januari 2009)

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 827 Inlägg
11 januari 2009
KHRacing skrev:
varför inte ?
vet om minst en sierrakombi iaf i skpne

Han alfagalningen i Hässleholm? smile

Var och köpte en stol av honom för nåt år sen så då passade man på att spana in den, vilket underbart bygge med en kombi!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök