Bilen startar inte, lågt batteri, lösning?

Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Batteriet blev urladdat misstänker jag eftersom det stog så i färddatorn och att det kommer konstiga ljud när man försöker starta bilen, som inte går att starta.

Hur kan man lösa det enklast möjligt om man inte har tillgång till ett extra batteri att koppla till?
Finns det något enkelt "startkit" för sånna fall på biltema eller liknande?

Senast redigerat av Traz (11 januari 2009)

gamlingen
11 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Traz skrev:
Batteriet blev urladdat misstänker jag eftersom det stog så i färddatorn och att det kommer konstiga ljud när man försöker starta bilen, som inte går att starta.

Hur kan man lösa det enklast möjligt om man inte har tillgång till ett extra batteri att koppla till?
Finns det något enkelt "startkit" för sånna fall på biltema eller liknande?

låna batteriladdare.. eller knacka på hos grannen för starthjälp

Drönirettab
11 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, batteriladdare bör du använda oavsett om du får hjälp att få igång bilen eller inte. Har du ingen laddare så tycker jag att du skaffar en sån, det är definitivt ingen "lyxpryl" utan en viktig sak speciellt när man har diverse elutrustning i bilen. smile

Har du batteriladdare?

gamlingen
11 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, batteriladdare bör du använda oavsett om du får hjälp att få igång bilen eller inte. Har du ingen laddare så tycker jag att du skaffar en sån, det är definitivt ingen "lyxpryl" utan en viktig sak speciellt när man har diverse elutrustning i bilen. smile

Har du batteriladdare?

precis,,, bland det viktigaste en bilägare kan ha.. behöver ju inte va nån monster maskin som kostar flera skjortor.. räcker om den kostar som ett par sjyssta kallingar..

Drönirettab
11 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Multimeter och batteriladdare (spänningsreglerad med tanke på dagens batterier), det underlättar väldigt mycket som bilägare tycker jag. smile

Exempelvis så tror alltför många att om man kör bilen i tex en timme efter att ha fått igång den, vid urladdat batteri, så har batteriet blivit fulladdat.

-Jag slog av bilen och sedan startade den igen, då måste ju batteriet ha blivit uppladdat.

Så resonerar många, men det är absolut inte sant. Har batteriet blivit såpass urladdat att startmotorn inte orkar dra runt, då behövs det en ordentlig uppladdning med hjälp av batteriladdare.

Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2009)

Traz
11 januari 2009 · 576 Inlägg

Det var så att jorden på steget lossnade och kabeln var lös. Tog bort pluskabeln och tog eltejp över den och jorden. Bilen startade smile

gamlingen
11 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Traz skrev:
Det var så att jorden på steget lossnade och kabeln var lös. Tog bort pluskabeln och tog eltejp över den och jorden. Bilen startade smile

Kortis ?

Dubs I got Dubs!
11 januari 2009 · 2 423 Inlägg

säkrat av +kablen till steget?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
FreddeK
11 januari 2009 ·

Om batteriet har låg späning så höj upp det så batteritets el rinner lättare ner i kablarna.

gti_golf
11 januari 2009 · 128 Inlägg

Freddeponken skrev:
Om batteriet har låg späning så höj upp det så batteritets el rinner lättare ner i kablarna.

haha

BMW 318ci (2003)
Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
Drönirettab
11 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Traz skrev:
Det var så att jorden på steget lossnade och kabeln var lös. Tog bort pluskabeln och tog eltejp över den och jorden. Bilen startade smile

Det var ju bra att du hittade felet, men felet måste ha berott på slarv eftersom en kabel inte lossnar bara så där utan vidare. smile
Ajaj. wink

FreddeK
11 januari 2009 ·

Drönirettab skrev:

Traz skrev:
Det var så att jorden på steget lossnade och kabeln var lös. Tog bort pluskabeln och tog eltejp över den och jorden. Bilen startade smile

Det var ju bra att du hittade felet, men felet måste ha berott på slarv eftersom en kabel inte lossnar bara så där utan vidare. smile
Ajaj. wink

BANG! hehe big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang