6417
Sök

Köpråd? - Opel Kadett GT

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Behöver en vinterbil nu snabbt. Fått nys om en 89 Kadett GT.

Det är väl 2 liters insprutmotor i dessa?

ROST är ett vanligt förekommande problem på dessa bilar.
Men utöver det och de klassiska man kollar på vid en bilaffär, finns det något speciellt att kolla på just en "åjjpel kasett gt"

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 418 Inlägg
12 januari 2009
Vilken motor är de? 115 hästarn (c20ne)? den är ju skottsäker iaf och går fint för den lilla soppan den tar. annars så är de väl som sagt rost som är de enda större felet på en gammal opel?

just ja, kolla stötdämpare fram (dyra till omegan iaf) och sen elfel (har jag lite på min dock inge allvarligare)
Senast redigerat av Lindberg88 (12 januari 2009)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Lindberg88 skrev:
Vilken motor är de? 115 hästarn (c20ne)? den är ju skottsäker iaf och går fint för den lilla soppan den tar. annars så är de väl som sagt rost som är de enda större felet på en gammal opel?

just ja, kolla stötdämpare fram (dyra till omegan iaf) och sen elfel (har jag lite på min dock inge allvarligare)

Jag vet ej, har inte fått regnr ännu..

Den är nyligen besiktad så stötdämpare bär inte vara nå problem, men kan kolla det.

Elfel? tror inte det är nå exklusivare utrustning i denna så det är nog ingen fara.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

313 Inlägg
12 januari 2009
Ett vanligt fel är bränslepumpsrelät och rost i länkarmsinfästningarna fram.

Gt har ju rätt så skön karaktär när det sitter den tätdrevade GT växellådan.. Rappare än GSI 8V. smile

Men som sagt ettpar extra relän i handskfacket och kolla infästningarna NOGA! Det har tagit död på många kadetter... Annars är det en otroligt billig och bra bil...!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
_zigge_ skrev:

Gt har ju rätt så skön karaktär när det sitter den tätdrevade GT växellådan.. Rappare än GSI 8V. smile

Men som sagt ettpar extra relän i handskfacket och kolla infästningarna NOGA! Det har tagit död på många kadetter... Annars är det en otroligt billig och bra bil...!

Den är ju besiktad så länkarmsfästet borde inte vara problem? Behöver ju bara nåt skit som håller över vintern så om det nu är lite fix på den gör ju inget. Så länge den inte rasar ihop, haha.

Relän är lätt att byta smile
Att dom går brukar bero på rostiga jordpunkter på just kadetten har jag märkt.. Relät klickar som en speedad strobolight när tändningen är på, sen går den pajj.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 januari 2009)

313 Inlägg
12 januari 2009
te_wik skrev:
_zigge_ skrev:

Den är ju besiktad så länkarmsfästet borde inte vara problem? Behöver ju bara nåt skit som håller över vintern så om det nu är lite fix på den gör ju inget. Så länge den inte rasar ihop, haha.

Relän är lätt att byta smile

Mvh Tommy

Bes en kadett en gång. Blanka papper. Sålde den. Dom som köpte den tappade ena länkarmen i en tunnel och höll på att smälla i väggen. Så bes ser inte allt. Oftast rostar fästat upp inifrån och ut. Så det syns inte. Du får lixom slå in i hålen på länkarma för att se så det inte rostat igenom..
Senast redigerat av _zigge_ (12 januari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
_zigge_ skrev:
Bes en kadett en gång. Blanka papper. Sålde den. Dom som köpte den tappade ena länkarmen i en tunnel och höll på att smälla i väggen. Så bes ser inte allt. Oftast rostar fästat upp inifrån och ut. Så det syns inte. Du får lixom slå in i hålen på länkarma för att se så det inte rostat igenom..

Okay, ja självklart går man igenom det noga. Just sådana saker.

Mvh Tommy

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 januari 2009
Så vacker som den var så är det säääkert inget fel. tongue
Jösses.. yikes

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Så vacker som den var så är det säääkert inget fel. tongue
Jösses.. yikes

Haha, ja du har ju lite insider info.. wink

Ger upp denna.... HAHA.

Mvh Tommy

Sök