4756
Sök

HJÄLP med hårddiskcrash..

712 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Min dator kraschade och tog med sig 2 st hårddiskar.. (kraschade när jag flyttade filer mellan dessa)..
Nu sitter nytt moderkort m.m i och jag har gett upp hoppet om att få tillbaka alla data efter att ha provat ett antal recoveryprogram hela dagen.

Nu tänkte jag iaf formattera de kraschade diskarna.. men problemet är att ena disken har fått för sig att den är på 32gb istället för 400gb. jag kan alltså bara göra en partition på max 32gb

Hur får jag ordning på detta..? Har provat Partition Magic.. Partition Table Doctor m.m

Pekabow i can see u
644 Inlägg
11 januari 2009
japp du lägger in din bios Windows skiva. startar om datorn , tryck så CD enheten startar först,
sen kommer det "tryck på valfri knapp för att fortsätta"
efter det står det hur du gör. tills du ser dina hårdiskar då kan du Delete båda och installera igen

2 271 Inlägg
11 januari 2009
Ett tips är att sätta hårddiskarna i ett chassi från en extern hårddisk, och därefter rädda filerna.
Brukar funka, räddat mina filer så en gång.
Annars som ovan skrev, i installationsläge kan du ta bort partitionerna och ev göra nya.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
Som ovan, om du nu inte varit och pillat med "jumprarna" bak på diskarna.
Där kan man ibland av någon knepig anledning göra så diskarna bara använder
en sektor vilket blir typ 30-40 gig på en 400gig disk. ( 10 sektorer på en disk )
Brukar finnas diagram över hur jumprarna ska sitta, Master, Slave och Cable Select , CS.
Ibland finns det då olika variationer på Master och Slave, en av dessa kan göra att disken
bara använder en sektor.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 januari 2009
och de ritningar finns på hårdisken hur du byter tillbaka , om du har pillat på de:)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 januari 2009
Ifall du nu inte prövat detta, eller om ngn annan behöver ett bra recoveryprogram, så kan jag rekommendera: R-Studio.
Återskapade en hel 1tb hårddisk som ja råkade ta bort allt på med formatering tongue

712 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ifall du nu inte prövat detta, eller om ngn annan behöver ett bra recoveryprogram, så kan jag rekommendera: R-Studio.
Återskapade en hel 1tb hårddisk som ja råkade ta bort allt på med formatering tongue

Provade ett antal recoveryprogram.. har för mig nåt hette R-studion. Visst.. kunde få tillbaka några slumpmässigt valda filer. Men dom hade ju fått skitskumma namn m,m

Ett annat prog. hittade alla kataloger o allt. Men när jag återskapade så var precisa alla filer enbart på 1byte..

Frågan e ju om disken e helt paj.. filerna e ju skit samma. Mp3 m.m går ju alltid att ladda hem igen. Som tur var försvann ju inga kamerabilder.

Men som sagt.. disken tror ju att den e på 32gb istället för 400gb.. går bara att göra en partition på max 32gb

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 januari 2009
Bredbandsexperten?
Kanske värt ett försök att prata med dem? (bredbandsbolagets betalsupport tjohejsan)

Stod på hemsidan att de kunde få tillbaka filer...

627 Inlägg
13 januari 2009
Vad har du för märke på diskarna? Kan rekommendera att du uppdaterar drivrutinerna för diskarna (kommer i ett sånt läge vid windowsinstallationen, då du ska välja partition vid installation av Vista. Då kan du installera drivrutiner till diskarna). Gå in på hemsidan eller googla fram drivrutinerna och kör in dessa.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 januari 2009
Ska inte behöva köra in drivrutiner för hårddiskar, de gjorde man under MS-DOS. Hittas den inte i BIOS som den storlek disken ska vara utan som 32GB så är det där man får börja, för Windows går på vad BIOS säger åt den i detta läget så att säga.

Kan bara vara jumpring/inställning i BIOS eller lämna/slänga disken liksom.

627 Inlägg
13 januari 2009
Mortalis skrev:
Ska inte behöva köra in drivrutiner för hårddiskar, de gjorde man under MS-DOS. Hittas den inte i BIOS som den storlek disken ska vara utan som 32GB så är det där man får börja, för Windows går på vad BIOS säger åt den i detta läget så att säga.

Kan bara vara jumpring/inställning i BIOS eller lämna/slänga disken liksom.

Självklart kan det ha med drivrutiner att göra. Har diskarna kört i marken kan drivrutiner etc skadats. Ska du köra RAID exempelvis så måste du installera drivrutiner för detta, vilket man gör i det läget vid installationen. Det är inget som Windows känner av..

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Sleeper
3 084 Inlägg
13 januari 2009
hmm har du fler hårddiskar med windows? Sätt en hel på master (ny eller fungerande med windows eller vad du nu kör) sen stoppa in dem andra två som är paj som slave. Det kan ju vara så att det bara är masterdisken som krachat därför kan  du iaf få tillbaks det på din nuvarande slave.
Senast redigerat av Sushikocken (13 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök