4129
Sök

Köpråd: Högtalarkit framsystem samt baksystem

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej,

Jag håller på att uppdragera mitt biljud i min Opel Astra. Jag har varit i kontakt med flertalet billjudsföretag för att få råd om hur jag bör göra samt vilka högtalare jag bör köpa. Problemet är att jag har fått olika förslag ifrån samtliga och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köra på. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig med detta! smile

Jag har en budget på 8000 kr inkl. slutsteg för högtalarna. Jag kan inte byta ut min huvudenhet för då tappar jag rattkontrollerna samt GPS:en. Bilen har sju högtalare (6.5" med lös diskant fram, centerkanal vid vindrutan som jag tror är mindre än 5.25", samt 6.5" koaxialer bak i sidopanelerna). Jag hade tänkt att bygga om hatthyllan och plasta denna och trycka in 4 st 6.5" men detta har ratats av samtliga företag jag har varit i kontakt med! Tanken var att byta ut samtliga högtalare i bilen men även detta har ratats...

Dessa förslag har jag fått hittills:
Förslag 1) Byt ut framsystemet (dörrhögtalare + diskant) till följande kit:
http://www.multimedia-import.se/product … tId=HCCA62
eller
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=894
eller
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=894

kopplar ur högtalarna bak i sidopanelerna samt centerkanalen vid vindrutan och tryck i något av följande kitsystem i hatthyllan:
http://www.multimedia-import.se/product … uctId=S165
eller
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=923
eller
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=923

Förslag 2) Samma som förslag 1 men istället för att koppla ur bakhögtalarna, ersätt dessa med midbasar. Några förslag på midbasar har inte angivits.

Någon som har andra idéer/åsikter/förslag?

All hjälp uppskattas!

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 727 Inlägg
12 januari 2009
#2
Varför har dom ratat allt?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2009
#3
Förslag #2 tycker jag låter mycket vettigt! smile Alternativt bygga om bakdörrarna och dämpa dom rejält och sätta i ett par basar där istället, eller helt enkelt sätta i ett par koaxialer. Dock så tycker iaf jag att du ska behålla centerkanalen, även om du sätter i ett bättre framsystem. Ljudet blir väldigt konstigt utan centern tycker då jag, nivån behöver ju inte ligga så högt på den.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#4
Horsyhorse skrev:
Varför har dom ratat allt?

Pierre

Dom menar på att ljudet blir inte bra, att högtalarna spelar om varandra om man har för många!?hmm

We Ride Togheter, We Die Togheter!

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#5
ChriZtoffer skrev:
Förslag #2 tycker jag låter mycket vettigt! smile Alternativt bygga om bakdörrarna och dämpa dom rejält och sätta i ett par basar där istället, eller helt enkelt sätta i ett par koaxialer. Dock så tycker iaf jag att du ska behålla centerkanalen, även om du sätter i ett bättre framsystem. Ljudet blir väldigt konstigt utan centern tycker då jag, nivån behöver ju inte ligga så högt på den.


MVH// Christoffer

Det tyckte jag också! Problemet blir att jag behöver ett extra slutsteg om jag ska ha totalt 9 högtalare men lämpligtvis kanske man bör ha ett  steg som driver fram och baksystemet samt ett steg som driver midbasarna i bakdörrar + centerkanal. Eller? smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2009
#6
Eftersom du inte tänker byta ut huvudenheten så kan ju den få fortsätta driva centerkanalen, däremot så tycker jag helt klart att du ska köra fram och baksystem på slutsteg. Annars blir det nog inge vidare, speciellt inte med så fina högtalare som du kollar på. Så ett 4-kanals steg och högtalare till fram och bakdörrar blir nog bra i din bil. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#7
Jepp ska köra på det. Men vad för basar ska man ha i bakdörrarna då? En j*vla djungel med högtalare numera! smile Kan du rekommendera några bra midbasar till hyfsat pris?

We Ride Togheter, We Die Togheter!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 januari 2009
#8
mastrovious skrev:
Hej,

Jag håller på att uppdragera mitt biljud i min Opel Astra. Jag har varit i kontakt med flertalet billjudsföretag för att få råd om hur jag bör göra samt vilka högtalare jag bör köpa. Problemet är att jag har fått olika förslag ifrån samtliga och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köra på. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig med detta! smile

Nummer 1: vad har du själv för tankar och mål? Vill du ha mycket bas? Vill du att dem som eventuellt sitter bak i bilen skall ha likartat ljud som du har framme?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#9
jonash skrev:
mastrovious skrev:
Hej,

Jag håller på att uppdragera mitt biljud i min Opel Astra. Jag har varit i kontakt med flertalet billjudsföretag för att få råd om hur jag bör göra samt vilka högtalare jag bör köpa. Problemet är att jag har fått olika förslag ifrån samtliga och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köra på. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig med detta! smile

Nummer 1: vad har du själv för tankar och mål? Vill du ha mycket bas? Vill du att dem som eventuellt sitter bak i bilen skall ha likartat ljud som du har framme?

mvh Jonas

Jag utgår från mig själv och att jag som förare ska ha det bästa ljudet. smile Jag har tankar på att bygga baslåda också (vilket jag kanske borde nämnt) så bastryck kommer att komma. Just nu är tanken att få bättre bastryck och kunna spela musik med hög volym utan baslåda.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 727 Inlägg
12 januari 2009
#10
Då ska du lägga gnibban på är framsystem, med ett bra steg, det som ska spela övrigt kan du behålla orginal eller köpa coaxar av framkits serie, om det finns.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

627 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#11
Horsyhorse skrev:
Då ska du lägga gnibban på är framsystem, med ett bra steg, det som ska spela övrigt kan du behålla orginal eller köpa coaxar av framkits serie, om det finns.

Pierre

Några förslag på högtalare? Nåt att ha dom länkarna jag hänvisa till?

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 727 Inlägg
12 januari 2009
#12
Pm

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

627 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#13
PM eller inlägg, allt är välkommet! smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 januari 2009
#14
mastrovious skrev:
Horsyhorse skrev:
Då ska du lägga gnibban på är framsystem, med ett bra steg, det som ska spela övrigt kan du behålla orginal eller köpa coaxar av framkits serie, om det finns.

Pierre

Några förslag på högtalare? Nåt att ha dom länkarna jag hänvisa till?

Jag får ej föreslå..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

627 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#15
jonash skrev:
mastrovious skrev:
Horsyhorse skrev:
Då ska du lägga gnibban på är framsystem, med ett bra steg, det som ska spela övrigt kan du behålla orginal eller köpa coaxar av framkits serie, om det finns.

Pierre

Några förslag på högtalare? Nåt att ha dom länkarna jag hänvisa till?

Jag får ej föreslå..

mvh Jonas

skicka PM till mig då! smile

We Ride Togheter, We Die Togheter!

627 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#16
Någon som har förslag på hur man lättast tätar en hatthylla för att skydda högtalarna från bastrycket i skuffen?

We Ride Togheter, We Die Togheter!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 januari 2009
#17
mastrovious skrev:
Någon som har förslag på hur man lättast tätar en hatthylla för att skydda högtalarna från bastrycket i skuffen?

Om du nu ska ha högtalare i hatthyllan så är det lådor under dom som gäller. Alternativt om du har en skidlucka i bilen så låter du basen spela genom den och slipper då ha lådor till högtalarna i hatthyllan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 januari 2009
#18
ChriZtoffer skrev:
mastrovious skrev:
Någon som har förslag på hur man lättast tätar en hatthylla för att skydda högtalarna från bastrycket i skuffen?

Om du nu ska ha högtalare i hatthyllan så är det lådor under dom som gäller. Alternativt om du har en skidlucka i bilen så låter du basen spela genom den och slipper då ha lådor till högtalarna i hatthyllan. smile

Kopia på det svar jag gav till trådskaparen igår smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 727 Inlägg
13 januari 2009
#19
Beroende på hur baslådan blir placerad kanske du ska skippa dom.
Annars handlar det om "liten låda runt under".

Och jag skrev samma medans ovan 2 dök upp.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (13 januari 2009)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

627 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#20
Ok, jag litar på er! Då bör jag nog se över användandet av hatthylla trots allt..

We Ride Togheter, We Die Togheter!


Sök